joi, 6 mai 2021

Raftul cărților


Sorin Lavric

A înțelege un lucru înseamă a-ți face o imagine clară despre el. Acolo unde nu poți vedea cu ochii minții, lucrul despre care vorbești, acolo nu încape nici o înțelegere a acelui lucru. Ceea ce e totuna cu a spune că gîndim în imagini și în asociații de imagini. Înlăuntrul acestor imagini, cuvintele nu fac decît să trasesze granițe și nuanțe, ele împărțind realitatea în calupuri și în felii de existență, și tocmai ele, calupurile, sunt cele care conferă un sens cuvintelor. Altfel spus, atunci cînd mă străduiesc să înțeleg ceva, imaginile din minte îmi servesc drept cadru intuitiv al gândirii, în vreme ce cuvintele trasează distincții înlăuntrul acestui cadru. Iată de ce semnificația cuvîntului nu e nimic altceva decît conținutul intuitiv pe care îl are acesta în sînul uneia sau mai multor reprezentări. Câtă intuiție poartă un cuvînt, atâta semnificație are el. Gândim în imagini și vorbim în cuvinte, adică vorbim prin intermediul unor imagini pe care le descriem cu ajutorul cuvintelor.”*

* Din „Cuvînt înainte. Arahne și Tantal” la volumul „Ontologia lui Noica”, Humanitas, 2005

Niciun comentariu:

Vise & amintiri

„ M i-am pierdut bunicii și părinții, nu mi-am întemeiat propria familie, n-am copii și mă amăgesc că am prieteni (acele personaje cu care m...