marți, 11 mai 2021

CAPETE APOCRIFE* (XIII)

Pământule din noi, fă-te cer!
(C.D.)


Experiența lecturilor a fost, de departe, pentru mine, o experiență superioară experienței mele de viață. Am înfruntat și am răzbit în viață, adăugând vieții cultură, spirit. Prin experiența lecturii am învățat că viața sporește, atunci când știi să te retragi, nu numai să dai năvală în afară, umplându-te cu tot felul de nimicuri. Am învățat detașarea și ce înseamnă extazul singurătății, să simți că există b.u.c.u.r.i.e în retragere. O carte, un autor, o idee, un gând – aceștia sunt «prietenii» minții tale. Nu trebuie decât să știi să-i primești, fără prejudecăți, așa cum ei, la rândul lor, te primesc pe tine.” (p.138)
Ateismul este o religie răsturnată. Dar «de ce există ceva în loc de nimic»? (Heidegger). Ateismul îl neagă pe Dumnezeu, dar culmea, atunci când am întrebat, ateii au sfârșit prin a-mi spune că și ei cred în c.e.v.a. Ei, pe mine m-a preocupat întotdeauna t.o.c.m.a.i ac.e.s.t c.e.v.a. Am realizat că, până la urmă, ne băteam pe «cuvinte». În orice caz, cred că ateismul nu e altceva decât expresia libertății ființei umane de a nega în absolut., o dovadă că i-a fost acordată această libertate, dar care trimite «nicăieri».” (p. 141)
„«Strămoșul» metafizic al ateismului: Lucifer. Lucifer nu Îl neagă atât pe D.u.m.n.e.z.e.u, cât l.o.c.u.l Acestuia.; așadar, î.n - l.o.c.u.i.r.e.a, asta urmărește el.” (p. 141)
Pr. Constantin Dogaru
(1954–2013)
* Din volumul omonim apărut la editura bucureșteană „Gnosis”, în anul 2004, purtînd semnătura preotului, teologului, gînditorului creștin de sorginte noiciană, omului de cultură și exemplarului meu prieten (de aproape o viață), trecut la cele veșnice în urmă cu mai bine de șapte ani. Voi așeza aici în zilele care vor urma, fragmente din cărțile frăției sale, ca un modest omagiu și întru pioasa amintire a ceasurilor noastre de taină, nepereche, petrecute doar la plăpînda lumină a gîndului...

Niciun comentariu:

Vise & amintiri

„ M i-am pierdut bunicii și părinții, nu mi-am întemeiat propria familie, n-am copii și mă amăgesc că am prieteni (acele personaje cu care m...