luni, 24 mai 2021

Memento

Happy 80th anniversary Bob Dylan!

 

Vorbeam deunăzi cu un amic (intelectual subțire în felul lui, dar cu ceva lipsuri, pe ici pe colo, prin părțile esențiale ale gusturilor dumisale muzicale), despre premiul Nobel pentru literatură, primit de Bob Dylan, în 2016... Omul nu știa prea multe despre el, doar faptul că e un „muzicant” american de origine evreiască. Și mai ascultase dumnealui și cîteva dintre „melodiile” sale, printre care, evident, la loc de frunte trona „Vînare de vînt” / „Blowin In The Wind”, unul dintre «imnurile» generației Flower Power...
Nu știa, deci, mare scofală dar se cam dădea în stambă, flecărind, în deplină consonanță cu geniala zicere a lui Petre Țuțea: „Aflatul în treabă ca metodă de lucru la români”...
Amicul meu, ce-mi fusese agreabil, în linii mari, pînă atunci, se arăta contrariat foarte de opțiunea Fundației „Nobel” de-a acorda unui „muzicant” un premiu pentru literatură... Și mai spunea, mai mult ca pentru el, retoric și ușor zărghit că, în balanță, trăsese mult, probabil, mai ales faptul că e un evreu, pe numele său de botez, Robert Allen Zimermann...
Mi-am permis să-i spun tipului (cu care, după această scurtă convorbire, hélas!, n-am mai antamat discuții pe teme muzicale, gusturile și opiniile noastre viazavi de acestea fiind diametral opuse) că Bob Dylan nu este un „muzicant”, ci un uriaș muzician, poate unul dintre cei mai importanți ai zilelor noastre, dar care, mai presus de orice, este un mare poet, care se folosește de muzică, în compozițiile (nu „melodiile”) sale, într-un mod fabulos și extrem de original – ca și Leonard Cohen (alt evreu, dar canadian!) sau ca mult mai tînărul dar excepționalul muzician, evreu get-beget, Asaf Avidan – pentru a-și recita minunatele-i versuri...
Întru dumirire deplină, ca o confirmare, dacă mai era cazul, a celor mai sus spuse, m-am oprit doar asupra piesei «One too manny mornings» (excepțional tradusă, adaptată și cîntată în românește de Alexandru Andrieș, un alt muzician tare drag inimii mele, cu titlul «Poate mîine»)...
À bon entendeur, salut!

Dylan la mormîntul lui Jack Kerouac


Bob Dylan, Neil Young & Eric Clapton


Dylan

Andrieș 

Bonus track: 
Bob Dylan and The Band 
Forever Young


Un comentariu:

Unknown spunea...

La Mulți Ani! Multă sănătate, inspirație și voioșie, Bob!

Vise & amintiri

„ M i-am pierdut bunicii și părinții, nu mi-am întemeiat propria familie, n-am copii și mă amăgesc că am prieteni (acele personaje cu care m...