luni, 10 mai 2021

MEMENTO

George Coșbuc
(20 septembrie 1866 , Hordou, Bistrița-Năsăud – 9 mai 1918 , București)

De la stînga la dreapta: George Coșbuc, dna Elena Vaida-Voievod, dr. Ciuta (Bistrița), Alex. Vaida-Voievod și I.L. Caragiale,
 la Karlsbad, 1911
Coşbuc e primul poet pe care-l dă Ardealul literaturii româneşti. Ardelean a rămas toată viaţa. […] A răsărit deodată, fără să-l ştie nimeni, fără să facă ucenicia cafenelelor şi bisericuţelor bucureştene. Şi a biruit împotriva tuturor celor scufundaţi în inimaţii şi neputinţi.
A adus lumină, sănătate, voioşie.
Scrisul lui Coşbuc trăieşte şi va trăi cât va trăi neamul românesc.”
Liviu Rebreanu
[EU FRAZE NU ȘTIU SĂ-NVÎRTESC]*
Eu fraze nu știu să–nvîrtesc –
Eu scriu așa precum vorbesc
Părinții mei acasă.
Sînt tot așa precum am fost–
Ei m-au găsit grozav de prost
Că n-am cetit volume.
Acei ce cred că ei sînt tot,
Că lumea-i rea, iar dînșii pot
Cu umărul s-o-ndrepte.
Să rîzi de ei! Să cazi pe brînci!
Dar numai apele adînci
Sînt ape-n lume, oare?
O, știu și eu că e sublim
Oceanul, dar nu găsim
Un farmec și-n izvoare?
George Coșbuc
(postumă)

* Din volumul „G. Coșbuc – Poezii”, Editura pentru Literatură, București, 1961, p.268, cu ilustrații de Ligia Macovei

Niciun comentariu:

Vise & amintiri

„ M i-am pierdut bunicii și părinții, nu mi-am întemeiat propria familie, n-am copii și mă amăgesc că am prieteni (acele personaje cu care m...