marți, 20 august 2019

Poemoteca


Rubaiate

V. R. Cantacuzu

V. 
Nu știu de unde tainica poveste
Urzită-n ale noastre biete țeste.
Nu știu de ce, nici încotro e drumul.
Atâta știu: că Cineva mă este.

VI. 
Îmi pare că sunt doar o nălucire
În visul vreunui zeu care-n clondire
Zadarnic își îneacă greu amarul.
El tace. Eu îl strig. Ce istovire !

XI. 
Păsările, fluturii și copiii mă dor
Peste poate. Și mai vine câte un nor
Care-mi dă cu tifla și-mi zice zâmbind:
Habar n-ai tu, pământene, ce-i ăla zbor !

XXIV. 
Cu vorbe mă îmbăt – precum Omar
Tristețea-și îneca într-un vin rar
Și-n buzele Djahennei cea frumoasă.
Deasupră-ne, Supremul joacă zar.

XXV. 
Zăgaz nu pot să pun ăstor catrene
Ce-mi curg fără istov prin vene
În cari nicicând nu a pătruns lumina.
Pe unde ies ? mă-ntrebi – Prin ude gene.

XXVI. 
Sunt cam distrat de felu-mi și candriu.
De mă întrebi ce fac – și la ce bun, nu știu.
Nu știu de unde vin, nici unde merg,
Și nici măcar dacă sunt mort sau viu.


XXVII. 
Mi-e așa dor să râd cu ființa toată,
Printre găini să mă amestec – în poiată,
Să mor de râs, să mă distrez pe rupte,
Și-apoi să plec acasă încălțat cu-o gheată.
 
XXVIII. 
Când trupul de-al iubitei ți-l lipești
Și fericit te crezi ca-n sferele cerești,
Ori cu prietenii cei dragi tu te aduni
La vorbe și ospăț – tot singur ești.
 

CCXL. 
Un plan să fie?!… O-ntâmplare
În care spațiu-timpul doare?!
Mi-i ființa ființă, ori himeră
Ce nici că este, nici că moare?!

CCLVIII. 
Sunt pe trei sferturi chioară apă,
Din care toți licornii se adapă.
Lumina doar mă ocolește
Fiindcă e sireapă.

CCLV. 
Soarele-i înaltă floare
Peste zare.
Dar și el
Ca mâine moare.

CCLVI. 
Carte n-am și n-am sistem
Când brodesc vreun poem.
Tot ce am este nevoia
Să descurc gânduri din ghem.

XVIII. 
Nu, despre muzică nu pot să scriu,
Căci cum să pun pe foaie ceva viu,
Acea vibrație unduind prin univers ?!
Eu sunetul nu-l tai cu-n bisturiu.

XXIII. 
Prieteni, câtă trudă – cuvintele s-aduni,
O noimă vrând să afli căderii în genuni
Și vieții care curge din tine strop cu strop.
Tu, focule de taină, te-nalță din tăciuni !

XXX. 
Nimic din cel ce ești nu-ți aparține,
Zis-a Ecleziastul către mine,
Și cu dobândă vei plăti ce ți s-a dat.
L-am întrebat atunci : Dar eu sunt – cine ?!

XXXIX. 
Vai de voi și vai de noi, neam de oi,
Mulse, tunse și-aruncate la gunoi !
Mestecăm și behăim, goale de-orice gând.
Toropeala ne cuprinde și ne face moi.

XLIII. 
Sunt meșter mare la făcut nimic
Și-mi place de motanul Arpagic.
Să torc alene viața toat-aș vrea,
Pe marea Marmara s-alunec cu-n caic.

XLV. A fi sau a nu fi îmi e totuna.
Minciuna-i adevăr și albă-neagră, Luna.
Pe diavol să-l desfac de Dumnezeu, nu pot.
Dualismul firii mi-e de spini cununa.

XLVI. 
În strachina asta simplă, de lut
Ni-s Dunărea, Oltul și Mureș și Prut,
Și între ele, sfânt pământul
Pe care sânge plâns-am și am fost șezut.

XLVII. 
Eu, palimpsest a câta oară șters,
În mintea de-unde vine acest vers
Să intru-aș vrea o clipă, doar o clipă.
Și-apoi să fug, cu-n bob de univers.

LV. 
Să scrii știind că scrisul e-n zadar,
Să-nduri tăcerea și al ei calvar,
Durerea, plânsul să-mpietrească-n tine,
Iar tu să fii din ce în ce mai rar.

LIX. 

Un rubaiat e-un strop curat de rouă.
În el, răsfrântă, luce-o lume nouă
Ca-n ochi de prunc – abia mijit – lumina.
De grijă voi purtați-i și soarele să-l plouă!

LXII. 
Cred cu tărie în sfânta Îndoială
Și-n astă inimă ce nu se-nșeală.
În cugetarea dreaptă cred și-n dialog,
Iar nu-n istorii roase de cocleală.

LXVII. 
În orice piatră stă ascuns urcușul greu
Spre ochiul văzător de curcubeu.
Și toate se întorc cândva la piatră.
Deasupra lumii – tace Dumnezeu.

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită (remember the old times...)

Tull. Jethro Tull. Live at Tampa Stadium (1976) Îi ascultam de ceva timp, nu cu mult înainte de 1976-1977 (epoca de cînd datează concertele ...