Cea mai cronică miştoacă la „Istoria...”* dlui
Nicolae Manolescu citită pînă acum (şi-am citit cîteva, recunosc,
bunăoară pe toate cele din Idei în Dialog – semnate de
Daniel Cristea-Enache – şi încă vreo cîteva prin alte reviste) este
aceea a dragului de Ştefan Agopian apărută în revista 24-FUN
(anul VIII, nr. 304, 20-26 februarie 2009, p. 10) şi care sună cam
aşa: Istoria lui Manolescu, așteptată de vreo douăzeci de ani de
multă lume, e impresionantă, în primul rând, din cauza volumului. Are 1526
de pagini format mare. Din păcate pe mulți i-a deziluzionat, din diverse
motive, această istorie. Deziluzia, în cazul meu, e din cauză că dl. Manolescu
ignoră literatura polițistă şi are o părere proastă despre Rodica Ojog –
Braşoveanu: „Rodica Ojog – Braşoveanu, scrie domnia sa, care a
publicat pe bandă rulantă romane poliţiste, e, literar, nulă. Multe situaţii
sunt de-a binelea ridicole în romanele ei. ” Vă e limpede că omu’ n-are
coaie pentru anumite genuri literare? Unii zic că stă prost cu biluţele şi în
cazul poeziei. Da’ mie nu-mi pasă, că sunt prozator.
Io cred că prozatorului Ştefan Agopian
ar trebui să-i pese, pentru că dl Manolescu stă la fel de prost cu biluţele şi
în ceea ce priveşte proza, în general, cred eu, nu numai cu genul poliţist. În acest
context l-aş întreba, bunăoară, pe prietenul meu, Ioan-Mihai
Cochinescu – şi chiar am s-o fac, rugîndu-l să-mi răspundă cu maximă
sinceritate, comentînd acest mic text – prozator şi el, şi încă unul foarte
talentat dar care, spre deosebire de doamna Rodica Ojog-Braşoveanu,
nu apare deloc în „Istoria…” sus-pomenită: oare dlui Manolescu îi lipsesc
sus-amintitele accesorii şi în cazul prozei sau atrofia biluţelor se manifestă
doar faţă de anumiţi scriitori? Cum aceeaşi întrebare i-aş pune-o şi unui
alt prieten, poet de data asta, şi încă unul foarte bun, pre numele lui Ioan
Vieru, care nici el n-a rămas în ciurul preferinţelor poetice ale autorului
„Istoriei…”: să n-aibă organ profu’ nici pentru poezie sau
‘mnealui nu-i are la lingurică decît pe unii? Cei doi scriitori şi
prieteni sînt doar două exemple din multele care pot fi date vizavi de
absenţele impardonabile din monolitica dumisale istorie critică…
* Nicolae
Manolescu, Istoria critică a literaturii romane. 5 secole de literatură,
editura Paralela 45, Piteşti, 2008, 1528 p., ISBN:978-973-47-0359-3)
*
Daraghii Tataikin,*
‘s întru totu’ de acord cu consideraţiunile lu’ matale
vis-à-vis de Queen + Paul Rodgers.
Albumul e minunat şi, aşa cum cred că ţi-am mai spus, se simte din plin „laba”
(nu de urs, ci de...bijutier!) lu’ Paul Rodgers (https://paulrodgers.com/)... Iar cît despre ½ Queen (May & Taylor),
nimic de zis, jos pălăria! Profesionişti totali, dom’le! Io am zis de mult
că Brian May (https://brianmay.com/) e un muzician excepţional şi un chitarist
aşişderea (mulţi nu mi-or da dreptate, da’ e treaba lor...) dar care
a avut, poate, neşansa să stea mult prea retras în umbra lui Freddy,
despre care n-aş zice, totuşi, că a fost un vocalist lipsit de talent... O dovadă ar fi şi faptul că o soprană de talia
doamnei Montserrat
Caballé,
nemaivorbind de domnul numit Luciano Pavarotti ,
au cîntat alături de/împreună cu ‘mnealui... Din păcate, vedetismul lui excesiv
şi, nu în ultimul rînd, o uriaşă doză de extravertire l-au împins (inevitabil!)
către zona kitsch-ului şi a unor lucruri superficiale, facile, de o foarte slabă
factură artistică şi muzicală (nu, nu vreau să fac nici o referire la opțiunile
salele lui (bi)sexuale, care şi ele, la un moment dat, n-aveau cum să nu’şi
pună amprenta, în sens negativ, evident)... Queen a însemnat
ceva în muzica rock serioasă, după umila-mi părere, cam pînă la albumul The
Game (şapte albume, dacă nu mă înşeală memoria ţinerii de minte, parcă,
adicătelea pînă prin 1980)... Bref, pînă în clipa în care ei au renunţat, la
propriu, la sintagma No synthesizers,
care apărea, aşa cum bine ştii, invariabil, pe coperta ultimă a albumelor lor. Iar ce se întîmplă acum pe albumul The Cosmos Rocks (https://www.youtube.com/watch?v=glDE43GOggc&list=PL4A61A46EB08BEC13), n-are nici o legătură cu sound-ul vechiului Queen...
Dar chiar niciuna! Poate nici măcar ăi 20 % cît ai zis damatale... Sonorităţile
care ni se par cunoscute (şi care apar ici şi colo) sînt vin dinspre May... De
altfel, nici n-ar avea cum să lipsească... Doar „le style c’est l’homme même”,
nu? Parc-aşa a zis Buffon ăla... Sound-ul Queen, după părerea mea,
este creaţia lui May...Cît
despre Robert Plant (https://www.robertplant.com/) dacă tot vorbim despre vocalişti – el face
parte din specia rară a geniilor… Cu tot respectul pentru
domnul Chris Farlowe (https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Farlowe) ot Collosseum – vocalist
excepţional, e drept – dar Plant, parafrazînd spusa lui Nichita Stănescu, a
fost atins de pana îngerilor... Omu’ cam face ce vrea cu vocea lui, moşule...
Una, Janis Joplin (https://ro.wikipedia.org/wiki/Janis_Joplin), zicea în vremurile ei
de glorie că dacă nu era Plant, nici ea n-ar fi fost... Cît despre Led Zeppelin (https://lz50.ledzeppelin.com/?ref=https://www.google.com/), aici intrăm pe teritorii „minate”... Nu
degeaba a zis John Lennon (http://www.johnlennon.com/) la destrămarea Beatlesilor: „Nu fiţi
trişti că a murit The Beatles...S-a născut Led Zeppelin!” ... Şi avea
dreptate, barosanu’!!!
*Scrisorelă întredeschisă către
pretenaşu’ Dan Costineanu, un mare iubitor/comntator de muzici cu
ștaif...
*
De la Mircea Dinescu cetire: „Pe vremuri, mă chema Ştefan Bănulescu şi-mi zicea: Hai,
dom' Dinescu, vino, să tăcem şi noi o oră, două la un pahar de vin!”
*
Zori de zi dilematici. Dimineaţă umedă şi neguroasă. Presărată cu burniţă cenuşie. În drum
spre bibliotecă, mă opresc la chioşcul de ziare. Dacă e joi, e Dilema.
Şi nu oricare, ci chiar un număr aniversar. Aşadar, zic:
– Bună
dimineaţa! „Dilema” a sosit?
– Da.
Imediat.Tocmai acum o fac!!?? (cum anume „o face”, nu pot
pentru ca să pricep; mi se sparie gândul, vorba cronicarului…)
Chioşcarul îmi întinde
o revistă. Cam murdară şi boţită bine.
– Rogu-vă, nu
aveţi, cumva, alta mai în fire?
– Ba da.
Alegeţi. Poftiţi…
Îmi întinde prin borta
din geam încă două exemplare, aflate cam în aceeaşi stare. Mă rog. Aleg,
poftesc… Întreb, într-o doară:
– Doar trei
exemplare primiţi?
- Doar trei,
dom’le, că e o revistă cerută doar de cititori!
No comment.
Scuzaţi. Pardon. O iau
şi plec.
*
O carte din hîrtie înseamnă, pentru mine, mai presus de
orice, o stare de spirit. Trupul cărţii, „carnea” ei (coperţile,
ilustraţiile, modul în care este paginată şî legată, mergînd pînă la
ornamentele grafice) dar şi parfumul, duc la transformarea ei, fără putinţă de
tăgadă, într-un obiect estetic senzorial, în clipele inefabile în care i te
abandonezi cu întreaga fiinţă. Dimpreună cu conţinutul ei, cartea tipărită nu
este altceva decît o desăvîrştită şi rafinată alcătuire, fascinantă în întregul
ei dar care nu se însufleţeşte decît atunci cînd este citită. Pentru că o carte
tipărită nu trăieşte decît atunci cînd este citită. O carte abandonată într-un
raft prăfuit de bibliotecă devine un obiect oarecare, anost şi inutil. Borges
spunea la un moment dat, parafrazîndu-l pe Emerson, că biblioteca este un
cabinet magic în care există multe spirite vrăjite, care se trezesc cînd le
chemăm. Adică abia atunci cînd un volum îşi întîlneşte cititorul, se produce
resurecţia lui, ca un miracol al unei alte învieri. În caz contrar, cartea
moare pierzîndu-şi însuşirile şi, pe măsura trecerii timpului, indiferent de
valoarea ei, devine vetustă. Cade într-o tristă şi irecuperabilă desuetudine.
Pentru a fi vie, o carte trebuie iubită, admirată, mîngîiată cu ochii cei de
carne dar mai ales cu ochii nevăzuţii ai sufletului, adulmecată, luată cu sine
şi ţinută lîngă inimă. Aidoma unei femei. Pentru că între o carte şî o femeie,
frumoase amîndouă, de cele mai multe ori nu există diferenţe
semnificative.
Iată
ce-mi răspundea la un moment dat, bunul meu prieten, scriitorul Ioan Mihai
Cochinescu, în clipa in care l-am întrebat, într-un ceas de taină, ce înseamnă
pentru el o carte: „O să-ţi spun ce cred eu despre obiectul care se numeşte
carte. Atingerea unei cărţi poate fi asemuită (exagerînd desigur) cu un soi de
fetişism. E obiectul după care tînjeşti, vrei să o priveşti, să te laşi sedus
de ea (nu te-ai surprins niciodată răsfoind absent filele unei cărţi, cu un fel
de duioşie sau melancolie?), vrei să reiei pasaje, dintre care pe unele vrei
chiar să le adnotezi. Cartea are chiar şi un amestec de parfumuri alambicate,
extrem de sofisticate. Întîi şi-ntîi, mirosul de lacuri, cerneluri tipografice
şi mirosul hîrtiei. Nu de puţine ori, ea împrumută parfumul lectorului care îi
este stăpîn sau stăpînă (mirosul încăperii în care a stat, poate al
bibliotecii, poate al sufrageriei, poate al dormitorului, al biroului sau chiar
al metroului; mirosul veştmintelor, mirosul parfumului folosit de stăpîn sau de
stăpînă, mirosul vinului băut sau mirosul tutunului fumat de stăpîn sau de
stăpînă). O carte îţi poate evoca, astfel privind lucrurile, chiar propria
iubită care te-a părăsit sau de care, dimpotrivă, abia te-ai îndrăgostit.
Stăpînul e lectorul sau ea este stăpîna? Nu ştim. E un mister.”
Şi cîtă dreptate are...
Şi cîtă dreptate are...
*
După desenele animate (în special ale lui Walt Disney), în
copilărie dar și acum, preferaţii mei au fost întotdeauna, Stan şi Bran. Nu
scăpam nici un episod al emisiunii „Comici vestiţi ai ecranului”. Le urmăream
extaziat la televizorul rusesc „Rubin 102” şi mă tavăleam pe jos de rîs... Mare
bucurie am avut de curînd cînd am reuşit să-mi cumpăr o colecţie de şapte
dvd-uri cu unele dintre cele mai tari filmuleţe ale lor, întregită recent cu
încă vreo opt dvd-uri. Abia după ce am învăţat să citesc, am aflat io că
prenumele celor doi sînt Stan şi Oliver. Atunci de unde şi de ce Bran? Mister
pînă in ziua de azi. Peste ani, cînd am ieşit în Vest, aveam să constat că
fenomenul rebotezării celor doi e prezent şi în Italia (Stallio et Ollio) dar
şi în Germania (Dick & Duff). Am întrebat care-i şpilul însă nimeni n-a
ştiut să-mi spună. Tot aşa-i pomeniseră şi ei din copilărie. Atunci, să-i lăsăm
aşa, pentru că misterele copilăriei noastre – mi-a spus asta odată Moş Crăciun –
nu trebuie dezvăluite nimănui. Nu?
*
Câteodată unul câteodată doi / aripe
de înger peste chip la noi //
Câteodată unul alteori chiar doi / umerii rotunzi de priviri sunt goi / /
Câteodată unul singuri sunt şi doi / niciodată singuri tot mereu sunt doi //
Vine şi o vreme peste amândoi / când ei sunt doar unul niciodată doi // Este
acea vreme pentru amândoi /când ei sunt doar unul niciodată doi //.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu