![]() |
| Igor Stravinski |
Premiera s-a bucurat de un succes fulminant, primind aprecieri unanime pentru inovația muzicală și bogăția ritmică. Muzica acestui balet a pus bazele stilului modern al creației lui Stravinski, influențînd lucrările sale ulterioare, Petrușka și Ritualul Primăverii (Le Sacré du Printemps). Lucrarea este valoroasă nu numai pentru orchestrația strălucitoare, ci și pentru modul în care Stravinski a folosit motive muzicale recurente pentru personaje și situații (o tehnică apropiată de „leitmotivul” wagnerian), fiind considerată o punte între romantismul tîrziu și modernismul secolului XX.
Emerson, Lake & Palmer (EL&P) au interpretat nu o singură dată, în prestațiile lor live, pasaje din The Rite of Spring / Ritualul primăverii, regretatul pianist Keith Emerson fiind un mare admirator al lui Stravinski, încorporînd, adesea, idei din muzica acestuia în solo-urile sale la claviaturi. ELP a realizat adaptări similare și după alți compozitori clasici, precum Bach sau Modest Mussorgski (ca în albumul din 1971, Pictures at an Exhibition / Tablouri dintr-o expoziție).
Muzica de început a formației King Crimson, în special cea de pe albumul Larksʼ Tongues in Aspic (1973) și ulterior, în compozițiile solistice ale lui Robert Fripp, prezintă o ritmică neregulată și o estetică avangrdistă, care amintește de sonoritățile lui Stravinski. KC nu a prelucrat lucrări de-ale lui Stravinski, dar influența compozițională (mai ales din „Rite of Spring”) este evidentă.
Larksʼ Tongues in Aspic
(1973)
Muzicianul american Frank Zappa a mărturisit în repetate rînduri că Stravinski (alături de Edgar Varèse și Maurice Ravel) a fost una dintre cele mai importante surse de inspirație pentru muzica sa, el inserînd deseori pasaje în mod nemijlocit din The Rite of Spring în unele dintre prestațiile sale live dar și în piese de studio. Stilul său compozițional (cu schimbări bruște de tempo, poliritmie, pasaje ludice) reflectă clar moștenirea lui Stravinski.
Frank Zappa
Celebrul grup britanic Yes, în special în perioada albumelor Close to the Edge (1972) și Relayer (1974), a adoptat structuri simfonice complexe și elemente ritmice aparent neobișnuite pentru genul muzical abordat, care pot fi considerate fără putință de tăgadă venite, unele direct, altele indirect, din muzica lui Stravinski.
Yes
Membrii grupului Gentle Giant, deși nu au folosit muzica lui Stravinski în mod explicit, abordarea lor contrapunctică și interesul pentru poliritmie și armonii neconvenționale poate fi pus pe seama modernismului muzical al secolului XX, al cărui reprezentatnt de frunte este Stravinski.
Gentle Giant
Și alte grupuri nu mai puțin valoroase, precum Van der Graaf Generator, Univers Zero (https://www.youtube.com/watch?v=O8ShESowkUE&list=PLx-v6CN-qPYczb_iCQnpXYdAhWCpBKMQS) sau Henry Cow (cu un rock de avangardă din zona RIO – Rock In Opposition, https://www.youtube.com/watch?v=KZXgGDXutgM&list=PLs9zwqXsceUhZN0km9nBzAutrR2kfoUBB) au fost, de asemenea, influențate de muzica de avangardă și de compozitori moderni precum Stravinski. La fel și grupul The Nice (cel în care a evoluat Keith Emerson înainte de EL&P) a interpretat rock simfonic într-un stil avangardist, însă influențele din muzica lor venind mai cu seamă din teritoriile muzicale ale lui Bach și Ceaikovski.
Van der Graaf Generator

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu