miercuri, 2 martie 2022

Poemoteca

Nichita Stănescu
(1933- 1983)

Nichita Stănescu alături de prima sa soție,
Magdalena Petrescu

Cântec vechi de lună nouă

Ieşise-n calea sufletului meu
aiurea, din trotuare, Dumnezeu,
dar seara grea de stele şi de lut
ardea pe străzi şi nu l-am cunoscut.
În felinarele cu iz de scrum
ochi de pisică-mi licăreau în drum
şi pasul greu mi se-aşternea nătâng
...şi fluieram aşa, ca să nu plâng.
Dar tot credeam că poate viermii moi
nu cresc în ochii mei pustii şi goi,
nici în surâsul meu nedăruit
şi tot credeam că poate n-am murit.
Ieşise-n calea sufletului meu
aiurea, din trotuare, Dumnezeu
dar nu l-am cunoscut şi, gol de gând,
trecui aşa’nainte, fluierând.

Nichita Stănescu alături de mama sa, Tatiana și de sora sa mai mică, Mariana... 

* Din ciclul Cântece la drumul mare, poem scris în adolescenţă şi publicat în 1992, de Doina Ciurea, cea de-a doua soție a poetului...

N.B. Fotografii (inedite) și text comunicate de prietenul și scriitorul Ioan Groșescu, căruia îi mulțumesc și pe această cale. Mai tînăr cu opt ani ca Nichita Stănescu, Ioan Groșescu a locuit în vecinătatea casei în care s-a născut și a copilărit poetul, i-a cunoscut părinții, surorile și rudele, a urmat același liceu ploieștean „I. L. Caragiale” (actualmente colegiu național), ba mai mult, a absolvit aceeași facultate de filologie din București. În schimb, n-a fost prieten cu poetul, n-a frecventat cercurile acestuia, însă l-a admirat necondiționat, i-a citit poezia, i-a urmărit viața și activitatea literară, s-a bucurat atunci cînd poetul, cu delicatețe, i-a acordat atenție, în primul rînd ca „găzar” (a se citi ploieștean) trăitor în aceeași mahala și poate pentru că a fost coleg cu Gabriela Melinescu, una dintre soțiile lui Nichita. Pentru ca acum, el să scoată de sub tipar o lucrare monografică extrem de valoroasă (în două volume, însumînd aproape 1000 de pagini), întocmită cu acribie și bogată în informații inedite, rod al al unei vaste documentări, care s-a întins de-a lungul mai multor ani. Lucrarea apare în excelente condiții grafice la editura ploieșteană „Karta-Graphic”.

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită

Remember Shakti Saturday Night in Bombay (live, 2001) John McLaughlin  (chitară) Zakir Hussain  (tabla) U. Srinivas  (mandolină) Shankar Mah...