vineri, 5 aprilie 2024

Memento

 KARAJAN

Da, a încurajat cultul Maestrului – era un om de afaceri isteț,
care își cunoștea valoarea de piață. Nu ezita să spună ce crede.
Dar simt că n-a fost înțeles.
Exista o imagine plină de glamour, dar era doar o formă de apărare.
De fapt, a fost foarte timid, un om simplu, cu gusturi simple.
Mă opun vehement teoriei conform căreia ar fi fost nazist.
Era un oportunist. Eu sunt evreu, dacă aș fi crezut altceva,
n-aș fi petrecut nici măcar un minut în compania lui.

Peter Alward
(ex-vicepreședinte al EMI Classics)

În 5 aprilie 1908 venea pe lumea muzicii austriacul Herbert von Karajan, cel care avea să devină unul dintre cei mai importanți și influenți dirijori ai planetei și, cu siguranță, cel mai bine vîndut artist de muzică clasică al tuturor timpurilor, discurile cu înregistrările sale cumpărîndu-se, pînă acum, în peste  200 de milioane de cópii.  
În 1935 devine cel mai tânăr Generalmusikdirektor al Germaniei și este invitat să dirijeze la Paris, Amsterdam, Stockholm, Bruxelles, chiar și la București, în 1937 fiind numit dirijor al Operei de Stat din Viena.
Renumele internațional și l-a dobîndit cu înregistrările făcute cu celebra Filarmonică din Berlin, pe care a condus-o din 1955 pînă în aprilie 1989, cu puțin timp înainte de a muri.
La apogeul carierei, înregistrările sale reprezentau 10% din piața de muzică clasică la nivel mondial, pentru mulți melomani, „muzică clasică” însemnînd discurile pe care Karajan le înregistra cu Filarmonica berlineză, pentru binecunoscuta casă germană de discuri „Deutsche Grammophon”.

Sprijinul artistic al lui Karajan a transformat tineri muzicieni în mari vedete, așa stînd lucrurile cu violonista franceză Anne-Sophie Mutter, cu pianistul rus Evgeny Kissin ori cu soprana austriacă Gundula Janowitz.
Pe lîngă talentul muzical, a avut grijă să-și promoveze și celelalte abilități: era un schior desăvîrșit, un pasionat de viteză și un mare iubitor de limuzine scumpe, care își conducea și propriul avion.
Celebrul dirijor român Sergiu Celibidache spunea într-un interviu despre el că, într-adevăr, este elegant, dar superficial. (Cînd jurnalistul a ripostat – „Dar e faimos în toată lumea!” -, Celibidache i-a replicat cu sarcasmu-i recunoscut: „La fel e și Coca Cola.”)

Albinoni
Adagio

Niciun comentariu:

Vise & amintiri

„ M i-am pierdut bunicii și părinții, nu mi-am întemeiat propria familie, n-am copii și mă amăgesc că am prieteni (acele personaje cu care m...