vineri, 5 martie 2021

Memento

Antonio Vivaldi

Portret de François Morellon La Cave, 1723

 * Antonio Vivaldi (n. 4 martie 1678) este unanim considerat cel mai important reprezentant al sfîrșitului de baroc muzical italian și unul dintre cei mai valoroși compozitori ai repertoriului violonistic ai istoriei muzicii clasice. 

* Preot catolic, compozitor, violonist redutabil, prin marea sa virtuozitate (conform mai multor mărturii contemporane), a fost o celebritate extrem de influentă în epocă nu numai în Italia, ci și în întreaga Europă (Bach a adaptat și transcris un număr impresionant dintre lucrările sale, mai multe decît ale oricărui alt muzician din al vremii, îndeosebi pentru clavecin, harpă sau instrumente cu corzi).

* Opera sa componistică a fost dedicată preponderent muzicii instrumentale, cu precădere viorii dar și unei mari varietăți de instrumente, muzicii religioase și celei lirice, Vivaldi fiind autorul unui număr impresionant de concerte, sonate, opere, cantate. Mărturii din acea perioadă consemnează faptul că muzicianul avea o viteză de a compune mult superioară aceleia cu care un copist o putea transcrie! Conform propriilor sale mărturisiri, ar fi compus 94 de opere (dintre care la noi au ajuns doar  21, dintre care doar 16 cu partituri complete), în jur de 500 de concerte (îndeosebi pentru vioară), 90 de sonate și foarte multă muzică sacră.

* „Preotul roșu” (poraclă datorată culorii părului său, așa cum consemnează dramaturgul Carlo Goldoni în memoriile sale) nu s-a aplecat cu prea multă pasiune asupra acestei profesii (gurile rele vorbind și despre niște aventuri galante, care l-au determinat s-o părărăsească), el dedicîndu-se în totalitate muzicii.

* A devenit notoriu prin opusul L’estro armonico” (1712), o colecție de 12 concerte pentru una, două și patru viori, iar celebritatea a căpătat-o prin opusul „Il cimento dellʼarmonia e dellʼinventione”, care cuprinde și ciclul celor patru concerte grupate sub titlul „Anotimpurile” (scrise între 1717-1721), unele dintre cele mai cîntate compoziții din istoria muzicii, care reprezintă o dovadă evidentă a măiestriei și virtuoziții violonistică ale acestui compozitor de geniu. Pe manuscris sunt notate și fragmente de poezii (despre care se bănuie că i-ar fi aparținut tot lui Vivaldi), dar și indicații asupra modului de interpretare a muzicii, precum „lătratul câinelui” (în „Primăvara”), „lîncezeala provocată de căldură” (în „Vara”) sau „bețivii au adormit” (în „Toamna”).

* Spre sfîrșitul vieții, popularitatea muzicii sale a intrat într-un nedorit con de umbră, lucrările sale nemaifiind cîntate, creația sa intrînd în desuetudine. Se mută la Viena unde moare sărac (pe 28 iulie 1741), locul unde a fost înmormîntat rămînînd pînă în ziua de azi necunoscut.

Interesant este faptul că organistul catedralei Sf. Ștefan din Viena (unde a avut loc slujba înmormîntării sale) era un tînăr muzician, pe numele său Joseph Haydn, nimeni altul decît marele compozitor de mai tîrziu și unul dintre cei mai mari admiratori ai muzicii vivaldiene. Care însă n-a cîntat la ceremonia funerară, întrucît nu fuseseră lăsați suficienți bani, care să acopere suma necesară serviciului religios complet.


Alte amănunte despre opera lui Antonio Vivaldi, la adresa: 

https://www.udiscovermusic.com/classical-features/best-vivaldi-works-10-essential-pieces/

 

O variantă interpretativă a ciclului celor patru „Anotimpuri” de Antonio Vivaldi în viziunea violonistului britanic Nigel Kennedy și a orchestrei de cameră poloneze 




 

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită (remember the old times...)

Tull. Jethro Tull. Live at Tampa Stadium (1976) Îi ascultam de ceva timp, nu cu mult înainte de 1976-1977 (epoca de cînd datează concertele ...