Biutiful
(un film de Alejandro G. Iñárritu )
„(...) La urma urmelor, când un film nu este un document,
este un vis.
Şi, ca visător, eşti mereu singur, aşa cum un pictor este singur
cu o pânză goală.
Şi să fii singur înseamnă să pui întrebări (după cum a zis
odată Godard)...
Și, să faci filme, este să dai răspunsuri întrebărilor.”
Iñárritu
„Intenţionam să capturez expresia simplă a unei existenţe
complexe. Într-un fel, Biutiful este, încă o dată, despre un
subiect care m-a obsedat întreaga mea viaţă şi carieră: este despre paternitate
– despre teama de a pierde un tată, de a fi tată şi acel moment în care începi
să devii propriul tău tată şi copiii tăi încep să devină tu. Este despre
pierdere – deoarece, la urma urmelor, suntem şi ceea ce am pierdut. Este
acelaşi subiect, dar este diferit. Aici, am vrut să distrug iluziile şi să
dezvălui adevărul cu impactul in-echivoc al intimităţii. Da, Intimitatea, ca
noul Punk.”
„De când am început să scriu Biutiful, m-am
gândit mereu la Javier Bardem pentru
rolul Uxbal. Nimeni nu putea aduce rolului ce a adus el. Nu aş fi putut face
filmul fără el pentru că, pentru mine, doar el era Uxbal. Timp de mulţi ani, eu
şi Javier încercasem să lucrăm împreună. Mă gândeam: personajul acesta va fi
podul care ne va aduce pe amândoi pe acelaşi platou de filmare. Stilul şi
procesul meu de muncă cu actorii nu este uşor şi nici simplu. Mă dedic complet
fiecărui proiect şi cer acelaşi lucru actorilor. Sunt obsedat de perfecţiune
sau de ceea ce eu consider a fi perfecţiune. Este o încercare dificilă, atât
fizic cât şi emoţional. Atunci când l-am adus pe Javier în ecuaţie, a fost de parcă
flămândul şi lihnitul s-au întâlnit... Și amândoi doream satisfacţie. Javier nu
este doar un actor extraordinar, este unic. Toată lumea o ştie. Se
pregăteşte exhaustiv şi scrie note cuprinzătoare despre personajul său. Şi el
este angajat, intens şi obsedat de excelenţă. Dar ceea ce îl face pe Javier
atât de special şi unic este o greutate, o gravitate, o prezenţă prevestitoare
pe ecran, care se bazează pe adânca şi puternica sa capacitate de reflectare şi
profunda sa viaţă interioară. Aşa ceva nu se învaţă. E ceva ce ai sau nu ai
(înger sau diavol).”
„Spre deosebire de celelalte filme ale mele când am tratat
alte poveşti cu diferiţi actori pe durata mai multor săptămâni, în acest caz am
avut o filmare lungă şi intensă cu Javier în aproape fiecare scenă, întotdeauna
cărând, efectiv, filmul pe umerii săi. Precizia şi intensitatea
emoţională necesară în fiecare scenă nu au fost uşor de menţinut, mai
ales atunci când încerci să menţii un echilibru actori, non-actori şi copii. În
toamna şi iarna 2008/2009, Javier Bardem, bărbatul pe care îl ştiam, a dispărut
pur şi simplu pentru a-l aduce la viaţă pe Uxbal.”
„Chiar dacă întunericul pare să se fi instalat
pretutindeni, Biutiful oferă nişte note de speranţă. Aş spune
că e cel mai optimist film al meu. Uxbal e un personaj luminos. El investeşte
mult în a-şi organiza propria viaţă, în a-şi ajuta copii, în a iubi pe alţii.
Filmul e, de asemenea, un eseu pe tema intimităţii. În epoca Internetului şi a
reţelelor sociale, intimitatea este o provocare.”
„Ca de obicei, dedic acest film unui membru al familiei mele – nu pentru că fac parte din familia mea, ci pentru că el este motivul, sursa sau persoana căreia vreau să-i vorbesc direct prin intermediul filmului. Acest film este pentru tatăl meu şi el o ştie foarte bine.” Iñárritu
„Ca de obicei, dedic acest film unui membru al familiei mele – nu pentru că fac parte din familia mea, ci pentru că el este motivul, sursa sau persoana căreia vreau să-i vorbesc direct prin intermediul filmului. Acest film este pentru tatăl meu şi el o ştie foarte bine.”
*
„A avut cu siguranţă un impact puternic asupra mea (...). Am
avut o reacţie instinctivă şi emoţională faţă de scenariu. Când ai de a face cu
acest tip de material, ştii că vei sări într-un ocean de dubii şi frici, dar şi
de aşteptări şi bucurii. În final, cu această poveste, este călătoria care
contează, dar doreşti să faci lucrurile aşa cum trebuie, să faci dreptate
poveştii. Nu vrei să te grăbeşti să ajungi într-un anumit loc ci să te dedici
complet. Este o călătorie către iubire, către lumină, către lucrurile pozitive
din interiorul unui lucru care a devenit negru, întunecat şi dificil.”
„Și eu și Iñárritu am considerat că filmul face trei
călătorii diferite: una este călătoria lăuntrică, în sinele său; alta este
călătoria externă, pe străzile unde încearcă să găsească o metodă pentru
supravieţuirea familiei sale; şi cea de-a treia este călătoria către acel lucru
care ne este deasupra – spiritualitatea, moartea, lucrurile pe care nu le poţi
vedea sau explica dar de care Uxbal este conştient şi pe care le simte. Este
interesant că fiecare dintre aceste călătorii interferează într-un fel cu celelalte.
Corpul, spiritul şi mintea sa au nevoie de ceva din partea lui, dar viaţa sa de
pe stradă şi nevoile urgente ale familiei şi copiilor săi cer exact opusul.
Acesta este conflictul său constant" Bardem
N.B. Biutiful este un film de-o excepțională puritate dură despre fragilitatea bărbaților
aflați în cădere liberă
(în acest caz, căderea este chiar accelerată, de iminenta moarte a bărbatului). Pentru că am trecut printr-o asemenea cădere (și, uneori, încă mai trăiesc acut sentimentul acesteia), știu bine cum e... Stăpînit fiind de o astfel de stare, moartea nu ți se mai pare absolut deloc o părăsire crîncenă, brutală și nedreaptă a vieții, ci doar cea mai dulce (blîndă?) și elegantă cu putință retragere din ea...
(în acest caz, căderea este chiar accelerată, de iminenta moarte a bărbatului). Pentru că am trecut printr-o asemenea cădere (și, uneori, încă mai trăiesc acut sentimentul acesteia), știu bine cum e... Stăpînit fiind de o astfel de stare, moartea nu ți se mai pare absolut deloc o părăsire crîncenă, brutală și nedreaptă a vieții, ci doar cea mai dulce (blîndă?) și elegantă cu putință retragere din ea...
Este aidoma unei călătorii inițiatice, a unui
altfel de pelerinaj spre tine însuți, din care nu te vei mai întoarce niciodată în locul de unde ai plecat... Este un drum la capătul căruia te întîlnești, nu temător,
ci complet senin și încrezător, cu propria-ți moarte...
Secvența „întîlnirii” dintre Uxbal, eroul principal din Biutiful și tatăl său – pe care el nu-l văzuse niciodată, decît în fotografii – scos din coșciugul în care fusese închis în urmă cu ani buni, cvasi-mumificat, reprezintă, pentru mine, una dintre cele mai tulburătoare imagini filmice pe care am avut șansa să le văd în viața mea. Care imagine, mi-a adus brutal din memoria afectivă, clipele „întîlnirii” cu tatăl meu – într-o zi mohotrîtă și geroasă de decembrie în urmă cu ceva timp – întins pe masa de beton a unei sordide camere mortuare a unui spital infect, îmbăcat în haine noi, pregătit pentru ultima sa călătorie... Eram doar noi doi, singuri, față în față, cum nu fusesem niciodată în timpul vieții noastre...
Atunci am avut straniul și clarul sentiment că devenisem el, un altfel de el eram eu, acolo, privindu-l și vorbindu-i în gînd, în acel no man’s land, aflat undeva la granița dintre viață și moarte, aceasta din urmă, de atunci, nemaipărîndu-mi-se deloc atît de înspăimîntătoare ci doar un fenomen cosmic obișnuit... (B.-L.S.)
Secvența „întîlnirii” dintre Uxbal, eroul principal din Biutiful și tatăl său – pe care el nu-l văzuse niciodată, decît în fotografii – scos din coșciugul în care fusese închis în urmă cu ani buni, cvasi-mumificat, reprezintă, pentru mine, una dintre cele mai tulburătoare imagini filmice pe care am avut șansa să le văd în viața mea. Care imagine, mi-a adus brutal din memoria afectivă, clipele „întîlnirii” cu tatăl meu – într-o zi mohotrîtă și geroasă de decembrie în urmă cu ceva timp – întins pe masa de beton a unei sordide camere mortuare a unui spital infect, îmbăcat în haine noi, pregătit pentru ultima sa călătorie... Eram doar noi doi, singuri, față în față, cum nu fusesem niciodată în timpul vieții noastre...
Atunci am avut straniul și clarul sentiment că devenisem el, un altfel de el eram eu, acolo, privindu-l și vorbindu-i în gînd, în acel no man’s land, aflat undeva la granița dintre viață și moarte, aceasta din urmă, de atunci, nemaipărîndu-mi-se deloc atît de înspăimîntătoare ci doar un fenomen cosmic obișnuit... (B.-L.S.)
2 comentarii:
Oho, bună idee ai avut. Sper să fie postat pe undeva să-l poată vedea oamenii!
Da, l-am pus... Am început să primesc și comentarii... Se pare că românii, din păcate, s-au cam dezobișnuit de filmele cu bătaie lungă... Sau „grele”, cum le numesc ei... Aștept în continuare și alte reacții...
Trimiteți un comentariu