joi, 11 aprilie 2019

Gînduri în fuior


2003, primăvara
Odată ce Dumnezeu e defint ca indefinisabil, cunoscut ca incognoscibil, afirmat ca negativitate supra-esențială, dialogul cu El pare să se blocheze. Nu mai poți avansa dincolo de misterul «neantului» Său. Cum arată, în această situație, viața spiritului? Cum poți rămîne viu în căutarea ta, de vreme ce îi localizezi obiectul dincolo de orizont, acolo unde nu e de găsit nimic? Ei bine, ceea ce îți rămîne e universul infinit al imaginii reflectate  a lui Dumnezeu: «oglinda și ghicitura», urma planării Sale peste oameni, împrejurări și lucruri. Ai de-a face astfel, dintr-o dată, cu inepuizabilul. Urmează să pricepi nu masivitatea inabordabilă a mijlocirii divine,, ci ecoul ei ubicuu, barocul absenței ei sau, mai exact, al prezenței ei indirecte. Atent să identifici în toate Suprema Amprentă, curios să intuiești modul de a opera și de a se ascunde al lui Dumnezeu, îți dai seama că ai de cules o recoltă fără sfîrșit. Foarte aproape și totuși indiscernabil, Creatorul (și creativitatea pe care o provoacă clipă de clipă) devine sensul și deplinătatea fiecărei zile, miza întregii tale vieți. După ce ai înțeles că nu poți vedea fața lui Dumnezeu, abia atunci căutarea ta începe să fie «rezonabilă» și fertilă: poți simți suflarea Lui, Duhul.
Miercuri, 2 iulie 2003, Berlin
Într-una din nopțile trecute, am visat limpede, apodictic, propoziția următoare: «Nu se poate intra în Împărăția Cerurilor cu de-a sila!”
Andrei Pleșu
(„Răsfoind, trist, note mai vechi...”)

Niciun comentariu:

Vise & amintiri

„ M i-am pierdut bunicii și părinții, nu mi-am întemeiat propria familie, n-am copii și mă amăgesc că am prieteni (acele personaje cu care m...