joi, 4 septembrie 2014

Mi-e dor de Giani Cocean...


Refugii estivale (22)

Spuneam mai devreme că emisiunea mea dragă, Metronom, fusese interzisă şi scoasă de pe post cu tot cu realizatorul și prezentatorul ei, Cornel Chiriac. Nu pricepeam io prea bine în acei ani (din pricina vîrstei mele foarte tinere de atunci, desigur) care fuseseră adevăratele motive. Şi cam ce se ascundea, de fapt, în spatele acestei bruşte dispariţii. Păi, dragii moşului, cum să înţeleg io cu mintea copilului care eram în acele vremuri de restrişte (politic, vorbind) cum stă cestiunea cu cenzura textelor cîntecelor acelora care-mi plăceau nespus şi cu interzicerea autorilor lor, deşi, aparent, ele mi se păreau a fi cu totul şi cu totul inofensive. 


Cel care avea să mă dumirească, într-o oarecare măsură, avea să fie tot mentorul meu într-ale muzicii şi muzichiei (vorba celor de la Phoenix), regretatul meu prieten Florin Dumitru, despre care am pomenit ceva mai devreme. Deşi era cu vreo 9-10 ani mai mare decît mine, pe atunci el fiind deja student al Politehnicii bucureştene, mă simpatiza necondiţionat în ciuda diferenţei de vîrstă, cu siguranţă şi pentru faptul că ştia că-mi place să ascult muzică, atît cît putea s-o facă şi s-o înţeleagă ciutanul de 10-11 ani care eram pe atunci. Cum probabil ştia şi că eram în posesia acelui pick-up cehesc monofonic Tesla Supraphon (modelul acela tip „valiză”, dotat şi cu un difuzor montat în capac, care abia apăruse pe piaţa românească a electronicelor), pe care-l primisem cadou cu ceva timp în urmă de la văr-miu cu care el era prieten la cataramă şi împreună cu care, mai ales în vacanţele lor de iarnă dar mai ales de vară, se întîlneau acasă la Florin (care, aşa cum am mai spus, locuia împreună cu părinţii săi pe aceeaşi stradă din Ploieşti pe care şi bunicii noştri îşi aveau casa) şi ascultau muzică. 

Florin fusese pînă prin 1968-1969, dacă memoria nu-mi joacă feste (şi dacă-mi joacă, n-am ce-i face, alta mai bună mama nu-mi mai dă!), baterist la trupa Mondial cu care înregistrase EP-ul pe 45 de rotaţii pe minut despre care am pomenit şi ale cărui piese ultra-ascultate - îndeosebi minunata „Romanță fără ecou, cunoscută graţie primului ei vers, „Iubire, bibelou de porțelan”-, deveniseră rapid şlagăre, fiind date tot timpul la radio şi la TV. Între timp mai trecuse şi pe la „Phoenix”, participînd la înregistrările primului disc al acestora numit (neoficial) Vremuri, tot un EP pe 45 de rotaţii/minut (care conținea, pe fața „A” două piese originale, Vremuri și Canarul, compoziții aparținînd tandemului Nicu Covaci-Florin Bordeianu iar pe fața „B” două cover-uri, Lady Madonna a celor de la Beatles și Friday On My Mind, o piesă aparținînd unei trupe rock australiene, în vogă în epocă, The Easybeats



după care, mai tîrziu (pe la sfîrşitul anului 1970 sau cel mai sigur în 1971), împreună cu colegul său de la Mondial, chitaristul Gabi Litvin, va fonda grupul rămas în istoria muzicii româneşti sub titulatura F.F.N. (adică Formaţia Fără Nume), alături de vocalistul Cristian Madolciu, basistul Silviu Olaru şi flautistul Doru Donciu. 

De la stînga la dreapta, în picioare:
Florin Dumitru, Doru Donciu, Cristian Madolciu și Silviu Olaru.
Jos, Gabriel Litvin.
Sigur că toate aceste amănunte şi multe alte chestii de culise avea să mi le spună Florin pe măsura trecerii timpului şi odată cu apariţia albumelor trupei, în timpul vizitelor mele la el acasă, unde îşi amenajase o cameră care mi se părea fabuloasă. Ei bine, aici avea - pe lîngă garnitura de tobe, „Ludwig”, parcă, la care atunci cînd repeta, putea fi auzit din stradă - o sumedenie de alte obiecte „muzicale” (două magnetofoane japoneze Akay, un pick-up Technics, un casetofon deck Grűndig, vreo două amplificatoare Marantz, microfoane, tot felul de mufe şi cabluri, toate profesionale, vă închipuiţi, o puzderie de beţe pentru tobe strînse în mănunchiuri și așezate în tot felul de căni de pămînt sau cutii de lemn, cinelele învelite în huse sprijinte de nişte rafturi înţesate cu viniluri, casete audio şi benzi de magnetofon aşezate în cea mai desăvîrşită ordine şi vrafuri de reviste muzicale străine în care nu odată mi-am băgat nasul), care imprimau acelei uriaşe încăperi o atmosferă magică, fascinantă şi pe care nu mă mai săturam privind-o. (va urma)
© Bogdan-Lucian Stoicescu

Text apărut în altPHel: 

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită (remember the old times...)

Tull. Jethro Tull. Live at Tampa Stadium (1976) Îi ascultam de ceva timp, nu cu mult înainte de 1976-1977 (epoca de cînd datează concertele ...