Sonologia
Corneliu Cezar (1937–1997) a fost un intelectual remarcabil, un muzician complex (discipol al unor prestigioase nume ale pedagogiei muzicale românești, printre care cel al pianistei Cella Delavrancea ocupă un loc de primă mărime) și un impecabil teoretician muzical. Profesor de pian și membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, el a fost unul dintre reprezentanții importanți al postmodernismului muzical românesc, numele său fiind indisolubil legat, în special, de apariția și evoluția „Curentului Spectral” și al muzicilor de avangardă din spațiul românesc, în general.
Opera sa acoperă genuri muzicale diverse (muzică de scenă și de operă, corală, vocal-simfonică). A susținut conferințe, concerte-lecții, emisiuni radiofonice și a desfășurat o susținută activitate publicistică, articolele și eseurile dumisale apărînd în prestigioase reviste muzicale și publicații de specialitate, românești și din străinătate.
A devenit doctor în muzicologie cu o lucrare* apărută postum (teză susținută în anul 1996 la Institutul de istoria artei „George Oprescu” al Academiei Române), a cărei primă formă îi fusese tipărită în anul 1984, la editura Muzicală din București, sub titlul „Introducere în sonologie. Acțiunea undelor sonore asupra nivelelor fizico-chimic, biologic și psihologic”. Un festival național de muzică (a cărei primă ediție a avut loc în anul 2015) îi poartă numele.
„Corneliu Cezar este preocupat de acțiunea pe care muzica și, mai general, undele sonore o exercită asupra lumii înconjurătoare. Urmărirea sistematică a acestei acțiuni ar forma obiectul unei noi științe, Sonologia. Desigur, trebuie apreciată aici, în primul rând, opera de sinteză efectuată de autor. Despre influența muzicii asupra plantelor, despre rolul ei în tratamentul anumitor boli, citim uneori prin almanahuri, în rubricile culturale sau de curiozități ale revistelor și chiar în presa de mare tiraj. Dar de aici până la o prezentare sistematică a acestui fenomen, în toate articulațiile sale și sub toate aspectele sale științifice, culturale și sociale (bibliografia lucrării numără aproape 600 de titluri) este o cale lungă.” (acad. Solomon Marcus)
* „Tratat de sonologie. Spre o Hermeneutică a Muzicii”, editura „Anastasia” , București, 2003 (colecția „Doctorate de excepție”)
Corneliu Cezar
Alpha Lirae
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu