miercuri, 18 noiembrie 2020

Raftul cărților

 Pescărușul Jonathan Livingstone*

La cartea americanului Richard Bach (un descendent al familiei compozitorului J. S. Bach) am ajuns tîrziu, prin anii 2000, după ce fusese tradusă în românește la editura Humanitas. Nu știam mare lucru nici despre autor, un pilot-scriitor (asemenea lui Antoine de Saint Exupéry, care-mi încîntase adolescența cu „Micul Prinț”) pasionat de acrobații aeriene și admirator al unui pilot de curse din anii ʼ30 ai secolului trecut, John Livingstone (care avea să-i inspire numele eroului principal al minunatei sale nuvele) și nici despre cartea sa, apărută în 1970, în Statele Unite (devenită rapid un bestseller internațional, tipărit în milioane de exemplare și tradus în toată lumea) și care, după „Micul Prinț”, este, poate, una dintre cele mai citite parabole contemporane.
Citisem o cronică a filmului omonim realizat în 1976 și ascultasem coloana lui sonoră, compusă și interpretată de Neil Diamond, unul dintre muzicienii dragi inimii mele. Mi-am procurat cartea (care, în ciuda aparențelor, nu este una pentru copii și nici una despre păsări, în accepțiunea obișnuită a cuvintelor) și, după ce am închis ultima pagină, mi-am dat seama că da, este vorba, totuși, despre viața unui pescăruș, a unuia adevărat, dar ceva mai deosebit, mai special chiar și care trăiește în fiecare dintre noi. Sau ar trebui să trăiască. Cu zborul lui cu tot...

Fotografie de Russel Munson

„– Nu înţeleg cum poţi reuşi să iubeşti o gloată de păsări care tocmai a încercat să te omoare?
– O, Fletcher, nu asta trebuie să iubeşti. Cu siguranţă, nu poţi iubi ura şi răul. Dacă i-aş urî, aş fi la fel ca ei”.
„«Iată dar și paradisul», se gîndea el și zâmbea. Nu prea se cuvine să critici paradisul tocmai cînd te îndrepți spre el. (...) Paradisul nu este un loc sau un timp. A fi desăvârşit – iată paradisul.”
„Nu crede ceea ce îți spun ochii tăi. Tot ceea ce arată este o limitare. Privește înspre înțelepciunea ta. Descoperă ceea ce știi deja și așa vei găsi calea zborului.”
„Ai libertatea de a fi tu însuți, așa cum ești tu cu adevărat aici și acum și nimic nu poate să-ți stea în cale.”
N.B. Volumul este ilustrat, în cel mai fericit mod cu putință, cu fotografiile (cu pescăruși) ale unui celebru artist american, Russel Munson.
„Prin Pescăruşul Jonathan Livingston, Richard Bach a înfăptuit două lucruri. Mi-a dăruit Zborul. Mi-a redat tinereţea. Îi sunt recunoscător pentru amândouă.” (Ray BRADBURY)

* Editura Humanitas, București, 2003

Neil Diamond
„Jonathan Livingston Seagull Suite”


Niciun comentariu:

Vise & amintiri

„ M i-am pierdut bunicii și părinții, nu mi-am întemeiat propria familie, n-am copii și mă amăgesc că am prieteni (acele personaje cu care m...