joi, 19 noiembrie 2020

MEMENTO


MONICA LOVINESCU
(19 noiembrie 1923 – 21 aprilie 2008)

Pe memorie se întemeiază spiritualitatea oricărui neam,
iar în anumite încercări extreme din memorie și doar din ea izvorăște salvarea.


 Cred că marea noastră problemă e că avem acum o societate deplin descompusă. Această societate descompusă este descompusă din pricina unui regim politic, această societate descompusă a fost mai puțin ajutată ca aiurea, să spunem de scriitorii noștri, cînd vorbeam adineauri de complicitate, scriitorii noștri au rezistat grosso modo cu excepțiile pe care le știm prin cultură și aceea nu e rău deloc, dar cred că nu e suficient.”

 Care a fost direcția acestor emisiuni? Se discută oarecum dacă au fost estetice, etice sau direct politice. Eu cred că în experiența trăită de scriitorul român, de intelectualul român și de intelectualul de peste tot sub un regim comunist și sub un regim totalitar, criteriul, bineînțeles, cînd discuți literatură, nu poate fi decît estetic, dar este într-o mare de politic și de ideologic, încît sunt foarte greu de despărțit.” (Monica Lovinescu)

* Prozatoare, critic literar și jurnalistă.

* A fost fiica lui Eugen Lovinescu şi a Ecaterinei Bălăcioiu-Lovinescu (alte amănunte bio-bibliografice, în articolul meu aflat la adresa: https://biblioteca-judeteana-nicolae-iorga-ph.webnode.ro/...).

* Este unanim considerată cea mai importantă voce feminină a exilului românesc.

* După absolvirea Facultăţii de Litere din Bucureşti (1946), devine asistenta lui Camil Petrescu la Seminarul de Artă Dramatică şi colaborează la importante publicaţii culturale ale vremii („Revista Fundaţiilor Regale”, „Kalende”, „Vremea”, „Democraţia”) cu pagini literare, cronici dramatice etc.

* Colaborează la o serie de reviste româneşti din exil, precum „Luceafărul”, „Caiete de dor”, „Fiinţa românească”, „Ethos”, „Dialog”, „Agora”.

* Devine bursieră a statului francez și în septembrie în 1947 pleacă la Paris. Imediat după abdicarea forţată a Regelui Mihai I, cere azil politic în Franţa.

* Publică în revistele: „East Europe”, „Kontinent”, „Preuves”, „L'Alternative”, „Les Cahiers de l'Est”, „Témoignages”, „La France Catholique”.

* Semnează capitolul despre teatrul românesc în „Histoire du spectacle” (Encyclopédie de la Pléiade, Gallimard). Traduce cîteva cărţi din româneşte, sub pseudonimele Monique Saint-Côme şi Claude Pascal şi, împreună cu dramaturgul Eugen Ionesco (membru al Academiei Franceze), traduce din teatrul lui Caragiale în limba franceză.

* Din 1951 se dedică activităţii radiofonice şi „ţării din gînd“: realizează, pînă în 1975, emisiuni literare şi muzicale la Radiodifuziunea Franceză, iar din 1962 trece la microfonul Europei Libere (va lucra aici pînă în 1992, la închiderea postului), unde are emisiuni săptămînale care se bucură de un enorm interes în România: cronica de carte de la „Actualitatea culturală românească” sau „Teze şi antiteze la Paris”. În ajunul zilei sale de naştere și al sosirii la Paris a lui Paul Goma (pentru a cărui eliberare militase), în 1977, se face asupra ei o încercare de asasinat politic, fiind agresată fizic, în curtea casei sale din Paris, de doi agenţi palestinieni trimişi de Securitate, la ordinele lui Nicolae Ceauşescu.

*După 1990, publică şi în principalele reviste literare şi politice din ţară („Contrapunct”, „România literară”, „22” etc.) iar cărţile îi apar constant la Editura Humanitas, în principal cronicile literare citite la radio (şase volume de „Unde scurte”), precum şi cele scrise pentru „România literară” (strînse în volumul „Diagonale”).

*„La apa Vavilonului” este una dintre cele mai importante scrieri memorialistice de exil din literatura română.

* Eseurile sale politico-istorice au fost antologate în volumul „Etica neuitării” (2008).

* Cele şase volume de „Jurnale”, publicate în timpul vieţii, au fost urmate de ediţia postumă, într-un volum, intitulată „Jurnal esenţial” (2010) şi de „Jurnal inedit 2001–2002” (2014).

* Monica Lovinescu a scris primul roman distopic din literatura română, „Cuvântul din cuvinte” şi este, de asemenea, autoarea unui volum de „Întrevederi cu Mircea Eliade, Eugen Ionescu, Ştefan Lupaşcu şi Grigore Cugler”.

* A fost căsătorită cu poetul, publicistul şi jurnalistul Virgil Ierunca.

* Pentru întreaga activitate de ziaristă şi critic literar, Monica Lovinescu a fost distinsă cu „Diploma de Onoare” pe anul 1987 a Academiei Româno-Americane de Ştiinţe şi Arte.

* În 1999, preşedintele Emil Constantinescu i-a conferit ordinul „Steaua României” în rang de Mare Cavaler, iar în 2008, preşedintele Traian Băsescu a decorat-o, post-mortem, cu Ordinul Naţional „Steaua României” în grad de Mare Ofiţer.

* A încetat din viaţă la vârsta de 85 de ani, într-un spital din apropierea Parisului. Urnele cu cenuşa sa şi a lui Virgil Ierunca au fost aduse în țară, fiind depuse la Ateneul Român, unde a avut loc o ceremonie comemorativă. Înainte de a fi transportate spre Fălticeni (locul de naștere al lui Eugen Lovinescu), urnele au fost păstrate cîteva săptămîni în „Casa Lovinescu”, apartamentul în care se desfășuraseră întîlnirile cenaclului „Sburătorul” condus de tatăl său. Monica Lovinescu donase apartamentul (în anul 2000, fundaţiei „Humanitas Aqua-Forte”), în vederea reintroducerii lui în circuitul cultural bucureştean și național. De asemenea, prin testament, Monica Lovinescu şi-a donat casa din Paris statului român, pentru a fi folosită drept loc de studiu și de găzduire pentru cercetătorii şi bursierii români.

***

„Monica Lovinescu, de ale cărei vorbe, la Europa Liberă, s-au agățat sute de mii de oameni înainte de 1990, a murit în stil românesc, înconjurată adică de ignoranța, indiferența și uitarea noastră. (...) La ce bun să ții minte un om a cărui valoare de întrebuințare dispăruse într-un interludiu al istoriei?... Cu fiecare moarte ilustră, îmi spun că avem un adevărat har în a ne sabota sistematic istoria și asta pentru că nu suntem capabili să respectăm minima-i condiție - civilizația aducerii aminte.” (Gabriel Liiceanu)

***

„(...) îndemnul de a privi lucrurile cu discernământ, făcând o subspecie a adevărului, mi-a venit de la Monica Lovinescu și de la Virgil Ierunca și ne rămîne astăzi, în continuare, ca un lucru care trebuie permanent cîștigat, revendicat și folosit în judecățile prin care încercăm să pricepem ce se întâmplă cu noi în spațiul public.” (H. R. Patapievici)

***

„Monica Lovinescu a fost, pentru noi toți, prin 1989, cea mai importantă și ascultată voce critică, a reprezentat o instanță la care, vrînd-nevrînd, ne raportam cu toții și noi care îi așteptam cuvîntul, dar și cei care nu-l doreau, îl contestau și care, precum se știe, au încercat s-o facă să nu mai spună nimic.” (Nicolae Manolescu)

***

„Om de o mare, inimitabilă sensibilitate, încurajatoare cel mai adesea, neclintit în convingeri, afectuos și prieten de o rară fidelitate, care i-a fost dezamăgită de destule ori. Ea a impus un stil oral de a pune în valoare sau, dimpotrivă, de a veșteji, care ne va rămâne în ureche tuturor celor care l-am ascultat decenii de-a rândul. În ce mă privește, am avut o relație de o perfectă colaborare amicală, fapt rar, pe care nu am încetat să-l prețuiesc.” (Gelu Ionescu)

Niciun comentariu:

Memento

Traian T. Coșovei 70 (28.XI.1954 - 1.I.2014) Moto: Aş putea să rup limbile ceasului şi să scriu: „oricum e mai târziu decât crezi” Să mă las...