Jurnal de-a bușilea
Emil Cioran scria, cîndva, că românul e o ființă cu foarte multă
apă în sînge. Înclin să-i dau dreptate. Nu știu cît de rău e că în zilele
noastre se gîndește/scrie sofisticat (prețios). Cu mult mai rău este faptul că
se gîndește diluat. Se gîndește/scrie mai mult pentru formă (ambalaj), în
detrimentul conținutului... Se scrie mult, mult, mult. Mult mai mult decît se
citește. Se scrie mult și nu se gîndește pe măsură, ceea ce se pune pe
hîrtie... Unora, pur și simplu, le vine să scrie! Ca o necesitate fiziologică
obișnuită. Și o fac fără nici o opreliște.
Pe vremuri, înainte de ʼ89, despre un scriitor căruia îi
apăruseră doar două cărți și care făcea mare tam-tam pe seama asta, se spunea,
cu malițiozitate, că a scris mai mult decît a citit...
În zilelele noastre, sînt foarte mulți asemenea „scriitori”.
Nepermis de mulți. Este o adevărată inflație. Toată lumea scrie, incontinent,
tot ce-i trece prin cap, pe unde apucă și din orice poziție. Extrem de mulți
își dau cu părerea despre orice, neînchipuindu-și că, de fapt, nu fac altceva
decît să se afle-n treabă. Să se dea în stambă, cu alte cuvinte...
Petre Țuțea a fost întrebat odată cum s-ar fi numit teza sa de
doctorat în filozofie, dac-ar fi fost s-o facă. Răspunsul lui a fost năucitor:
„Aflatul în treabă, ca metodă de lucru la români.” Dar, a mai adăugat el, din
pricina vastității subiectului, nu a îndrăznit niciodată să se apuce de ea!
*
Acum mai bine de 100 de ani, G. B. Shaw,
celebrul dramaturg și om de spirit britanic, spunea: Feriți-vă de falsa
cunoaștere, este mai periculoasă decît ignoranța. O exortație perfect
valabilă și astăzi, după cum se poate pipăi cu ochiul minții, semn că, pe ici
pe colo, prin părțile lor esențiale, lucrurile stau cam la fel. Ba, prin multe
locuri, chiar mai rău... Cu alte cuvinte, numărul ignoranților este în creștere
exponențială, precum și acela al celor care se adapă copios din izvorul nesecat
al falsei cunoașteri...
O altă vorbă din categoria celor cu bătaie
lungă.
*
„(...) știți ce a făcut Dumnezeu în ziua a
șaptea?
Biblia ne spune că El s-a odihnit, dar atunci nu s-a încheiat lucrarea Domnului în ziua a șasea, dacă în ziua a șaptea doar s-a odihnit? Nu chiar. Bătrânii înțelepți evrei au ajuns la această concluzie: în ziua a șaptea, Dumnezeu a creat unul dintre cele mai frumoase lucruri care s-au creat, poate capodopera Sa.
În ziua a șaptea, Dumnezeu a creat odihna.”
Andrei Crăciun
Biblia ne spune că El s-a odihnit, dar atunci nu s-a încheiat lucrarea Domnului în ziua a șasea, dacă în ziua a șaptea doar s-a odihnit? Nu chiar. Bătrânii înțelepți evrei au ajuns la această concluzie: în ziua a șaptea, Dumnezeu a creat unul dintre cele mai frumoase lucruri care s-au creat, poate capodopera Sa.
În ziua a șaptea, Dumnezeu a creat odihna.”
Andrei Crăciun
*
„O româncă a cîștigat Roland-Garrosul. Fier vechi, fier vechi!” |
Binecunoscuta revista franceză de așa zisă satiră
„Charlie Hebdo” (da, da, aceeași care, în 2015, a trecut printr-o tragedie de
proporții, atunci cînd 12 jurnaliști ai redacției au fost împușcați într-un
atac terorist fără precedent, care a oripilat, pe bună dreptate, întreg
mapamondul!) a găsit de cuviință să publice, imediat după cîștigarea finalei de
la Roland-Garros de către Simona Halep, pe prima pagină, un desen grețos, cu o
vădită tentă rasistă la adresa sportivei noastre și a țării sale...
Nu, n-am fost „Charlie Hebdo”
acum 4 ani și nici nu mi-am pus drept avatar fotgrafia pe care zeci de mii de
români și miloane de pămînteni s-au grăbit să și-o atașeze pe paginile lor de
Facebook în semn de solidaritate. Din mai multe considerente.
Nu că aș fi lipsit de simțul umorului sau că n-aș fi empatizat
cu drama celor 12 jurnaliști asasinați în mod bestial de către niște scelerați.
Dimpotrivă.
Accept orice formă de umor, dar nu bășcălia de joasă speță.
Accept umorul sănătos, suculent, inteligent, rafinat, inspirat, frizînd genialitatea. Umorul cu ștaif.
Nu scabrosul.
Nu abjectul.
Nu atacurile la persoană.
Nu miștourile răsuflate la adresa religiei, provenienței etnice ori opțiunilor sexuale ale celor luați în colimator.
Bref, nu deraierile grobiene, peștericole din peisajul jurnalismului de calitate.
Se pare că, prin pierderea unora dintre foarte talentații ei jurnaliiști, hélas!, „Charlie Hebdo” este într-o cădere liberă spre o zonă a derizoriului și promiscuității.
Accept orice formă de umor, dar nu bășcălia de joasă speță.
Accept umorul sănătos, suculent, inteligent, rafinat, inspirat, frizînd genialitatea. Umorul cu ștaif.
Nu scabrosul.
Nu abjectul.
Nu atacurile la persoană.
Nu miștourile răsuflate la adresa religiei, provenienței etnice ori opțiunilor sexuale ale celor luați în colimator.
Bref, nu deraierile grobiene, peștericole din peisajul jurnalismului de calitate.
Se pare că, prin pierderea unora dintre foarte talentații ei jurnaliiști, hélas!, „Charlie Hebdo” este într-o cădere liberă spre o zonă a derizoriului și promiscuității.
Păcat!
*
Un amic, mare microbist (spre deosebire de
tetea, care se uită extrem de rar la forbal (sic!) și atunci cînd o face, numai la
cel sud-american, în special la cel brazilian, feblețea lui...) mă întreba la
debutul fostului campionat mondial, pe mîna cui merg (back in USSR, hehehe!).
Nu merg pe nici o mînă, i-am zis, ci pe picioarele diavolilor cariocas!
Evident, ca de fiecare dată, de cînd mă știu, Brasil a fost, parafrazînd titlul
cînticelului, in my mind! „Daʼ di ce?”, mă întrebă el. I-am răspuns
aporetic: d-aia! De par egzamplu putem da golul lui Cutinho, swițerilor, în partida
la care tocmai ce mă uitam... Băiuțeii eștia tăvăliți în ciucalată, se joacă,
nu joacă forbal, râd, cântă și dansează, picurîndu-mi în iremă drăcoasele/languroasele lor acorduri de samba (pa ti!). Hai, hai, haidi hai, Brasil! Chiar dacă în final s-a terminat meci nul (1:1), Brasil a mers
mai departe. Naivitatea costă. N-ar fi pentru prima dată (și nici ultima, quien
sabe?) cînd artizanii cariocas au sacrificat totul pentru spectacol. D-aia îi și iubesc!
*
E o vorbă la români care spune așa: să lăsăm
timpul să treacă! Eroare totală! Nu timpul e acela care trece...
Timpul nu trece. Viața noastră trece. Dar cum ne place al naibii să ne îmbătăm
cu apă rece, pasăm problema timpului...
*
Dintr-o misivă a lui Amedeo
Modigliani către Brâncuși: „Nu pot să termin portretul tău. Nu pot să te fixez și să te
Te văd că postești zile întregi până la înfometare pentru a atinge stadiul iluminării. Dar cum să te pictez ca sfânt? Când îți licăre ochii de fiecare dată când aduc târfe pe aici?
Tu ai fațete în figura ta atât de felurite încât nu pot desena fizionomia esențială.
Spune-mi, ce fațetă preferi?”
*
Julian Barnes, în cartea
dumisale, Singura poveste, se întreabă, întrebîndu-ne: Ai
prefera să iubești mai mult și să suferi mai mult sau să iubești mai puțin și
să suferi mai puțin? Vorbele astea ale dumisale, mi-au amintit
răspunsul primit de la un bătrân, aproape centenar, pe care l-am întrebat odată,
printre altele, dacă e mai bine să nu te naști și să nu mori sau să te naști și
să mori. Io crez că e mult mai bine să te naști, taică!, mi-a spus
fără să clipească, bătrînul, cu un zîmbet șugubăț aninat în colțul buzelor...
*
„Cu țărînă stau în gură
Și cu viermii mă tot cert
Că nu poci să ies din groapă
Să te bat și să te iert...”
(vechi cîntic de
mahala)
*
„Starea poeziei şi literaturii este legată de starea societăţii
şi relaţiilor interumane. Dacă vorbim mai plastic şi mai nuanţat, sentimentele,
intenţiile şi deciziile noastre vor fi mai autentice. Interesul pentru
literatură şi artă este înnăscut vorbitorului cumpenei de milenii şi căutarea
prin cuvânt sau prin culoare ori sunet muzical face parte din aceeaşi expediţie
umană cu căutările oamenilor de ştiinţă, ale filosofilor şi, în parte, ale
oamenilor politici. Desconsiderarea artei vorbirii plastice şi a simbolurilor
culturale ne aruncă în grobianism şi trivialitate”. Ion Stratan (aprilie
2005)
*
De foarte multe ori îmi visez cuvintele, pe care apoi doar le
transcriu...
*
„Dacă aș avea bani mulți, aș chema toți poeții lumii în jurul
meu și am schimba astfel rostul vieții.
Pe când așa, mă mulțumesc cu tăcerea.” George Bacovia
Pe când așa, mă mulțumesc cu tăcerea.” George Bacovia
*
Rusul Vladimir Semionovici
Vîsoțki (1938–1980) a fost un poet la fel de important ca americanul
nostru din Minnesota, Robert Allen Zimmerman a.k.a. Bob Dylan, a cărui faimă
atinsese un vîrf de sarcină în anii ʼ70 –ʼ80 ai secolului trecut. Însă din
pricina morții sale mult prea timpurii, ea, faima sa, n-a apucat să se
mondializeze, manifestîndu-se, îndeosebi, în spațiul rusesc, creația sa
(însumînd peste 600 de poezii), intrînd, încă din timpul vieții sale, într-un
fel de folclor sui-generis...
A fost
un mare poet care și-a recitat mai altfel poeziile (acompaniindu-se tot de-o chitară,
ca și Dylan, dar spre deosebire de acesta, a folosit un instrument nu cu șase,
ci cu șapte corzi, specific rusesc) și care ar fi putut, bine-mersi, lua un
Nobel de care, ca și Dylan, am convingerea că nici n-ar fi avut
nevoie... Și pe care premiu, dacă i s-ar fi decernat, cu siguranță că nici
nu l-ar fi primit, ținînd cont de firea-i, hai să-i zicem, mult mai
sturlubatică decît a bătrînului hippie american...
*
Eu asemui acest Facebook (prin cotloanele
căruia mă preumblu de 10 ani bătuți pe muchie) unei plaje aglomerate, în plin
sezon estival: îmi place şi hărmălaia pestriţă dar obositoare (ca la Moşi) din
buza mării dar, mai presus de orice, aşa cum spuneam şi cu alt prilej, iubesc
marea singuratică, tivită cu ţipete de pescăruşi, mai cu seamă toamna, tîrziu,
în acele clipe inefabile din amurg, cînd plajele-i pustii sînt acoperite de
pulberea aurie, diafan-luminoasă a soarelui blînd, atunci şi numai
atunci cînd în aer vibrează poezia, amirosind a alge, a nisip şi-a amintiri
sărate… Cît despre „prietenii feisbucişti” (hai, totuşi, să le zic aşa, deşi
pentru mine prietenii adevăraţi reprezintă cu totul şi cu totul altceva, adică
sînt o specie aparte, rară, pe cale de dispariţie, precum caprele negre, la
noi, la Romanela), ca şi amicii din viaţa reală, cînd proliferează necontrolat,
intervine un soi de autoselecţie naturală, mulţi dispărînd pur şi simplu, aşa
cum au apărut. Uneori nu fac nici cel mai mic efort să-i şterg din „cartea de
imobil” a sufletului. Unii lasă urme, alţii nu... Acolo, înlăuntru, rămîn doar
cei adevăraţi. Ori o fi chiar așa cum spunea, cîndva, maestrul Ştefan Iordache:
„Nu cred că există prieteni, ci doar momente de prietenie.”
*
Citesc nu-ştiu pe unde despre planta numită
„pipirig” şi gîndul mă duce, inevitabil, la cătunul Pipirig din munții
Neamțului, nemurit de Creangă în „Amintirile” sale… De acolo se trăgea
bunicul său dinspre mamă, David Creangă. Evident că toponimicul vine de la pipirig („ţipirigul”, „capu-cîmpului” sau „iarbă de cositor” cum i se mai
spune) care e o rudă apropiată a papurei. Nu degeaba prin alte locuri din țară
i se mai zice şi păpurică... În satul din Dîmboviţa al bunicilor
mei materni i se spunea rogoz sau papură rotundă… Ba, bunicul îi mai spunea
uneori şi „spetează”, mai cu seamă atunci cînd îmi confecţiona zmeele, cînd
pregătea „scheletul” acestora, format din fîşii de rogoz şi care era apoi lipit
cu pap (acel lipici din făină amestecată cu apă) sau cu clei de oase, cînd se
găsea, pe hîrtia (sau, uneori, pe o bucată de pînză de in sau etamină apretată)
dreptunghiulară, de care apoi agăţa în locurile doar de el ştiute sfoara de
mînuit, coada şi zbîrnîitoarea…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu