Cum se trăia altă
dată în Bucureștiul lui Beldie?
Cu o viață aventuroasă, mustind de
întîmplări
boeme și populată de personaje pitoreşti și personalități nepereche și care de
care mai şarmante (printre care n-am cum a nu-i pomeni, printre alţii, pe C.
Rădulescu-Motru, Henric Sanielevici, Emanoil Bucuța ori Tudor Arghezi, dar mai
cu seamă pe filozoful și gazetarul Nae Ionescu, figură emblematică a culturii
românești interbelice - și nu numai! - şi deopotrivă, a vieţii mondene din
epocă, de care l-a legat, ani buni, o trainică prietenie), care i-au
amprentatat-o profund încă din copilăria-i petrecută în celebra mahala
bucureșteană Gorgani-Brezoianu (aici avîndu-l prieten și partener de joacă,
printre alții, pe Demetru Demetrescu-Buzău, cel care a rămas cunoscut în
istoria literaturii române sub pseudonimul Urmuz), Constantin Beldie
(1887-1954) a fost, indiscutabil, o figură de primă mărime a boemei interbelice
românești în general și a celei bucureștene, în special. Subtil și neîntrecut
cunoscător al vieții culturale și artistice a epocii în care Bucureștiul era
cunoscut sub onoranta titulatură de „Micul Paris”, Beldie a fost martorul activ
(și, deopotrivă, cronicarul) unor evenimente și întîmplări cum nu multora le-a
fost dat să trăiască și pe care avea să le nemurească peste ani în celebrele
sale „Memorii” („Caleidoscopul unei jumătăţi de veac în Bucureşti.1906-1950”),
volum apărut abia în anul 2000, la editura „Albatros” și a cărui apariție a
fost la fel de zbuciumată precum viața autorului care a fost, rînd pe rînd,
învăţător în comuna prahoveană Şotrile, funcţionar la un laborator medical,
corist în corul Mitropoliei, apoi secretar de redacţie al celebrelor periodice
„Noua Revistă Română” şi „Ideea europeană”, bibliotecar la „Facultatea de
Litere”, funcţionar la „Loteria de Stat”, corector, profesor etc. etc. Autor
care, așa cum el însuşi mărturisește în volumul pomenit, a văzut hîrîind primul
automobil pe străzile capitalei și a fost martor ocular al instalării primului
tramvai electric pe aceleași străzi, a fost spectatorul primelor demonstrații
cinematografice și audiții radiofonice, a ascultat „plăci” pe primele patefoane
şi gramofoane...
De la stînga: C.Beldie, Nae Ionescu, Dem. Theodorescu și Spiru Hasnaș, membri ai conducerii periodicului „Noua Revistă Română” (1912) |
Cu un remarcabil talent de evocator, el surprinde cu rafinată luciditate şi
subtilă ironie, chipul şi spiritul „oraşului cu o sută de oraşe”, Bucureştiul
de altă dată: „Viaţa în Bucureştiul de atunci era patriarhală, leneşă, de trai
bun şi lesnicioasă pentru toată lumea, iar oraşul avea faţa unui tîrg mai
procopsit, infestat de venetici şi, de aceea, mult colorat; şi cu două lumi
deosebite, care se ignorau reciproc şi de departe: una similievropenească prin
gusturi, lux, maniere şi petreceri, cosmopolită prin interese, viţii şi
tradiţii, purtîndu-şi frivolitatea prin cîteva localuri şi cluburi exclusive,
într-un patrulater îngust de cîteva străzi, <Micul Paris>, dincolo de
care începea, brusc, cealaltă lume, mai greu de definit în diversitatea ei cu
caracterele tipice locale, lumea adevăraţilor bucureşteni, mahalagii care
călcau Calea Victoriei o singură dată pe fiecare an, în serile cu iluminaţii de
zece Mai. În Bucureştiul de odinioară,[...] atît de drag prietenului Tudor
Arghezi, pentru dulceaţa vieţii şi pitorescul promiscuitatăţilor, scriitorul
aci de faţă a putut privi într-o lungă, prea lungă jumătate de veac, la
desfăşurarea unor prefaceri epocale, legate toate de scurgerea neliniştită şi
implacabilă a vremilor... ”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu