Dragă
Doamnă*,
În
Istorisirile Hasidice, se spune despre Baal-Şem-Tov: «Aşa cum sufletele erau
toate în Adam, în momentul în care acesta s-a apropiat de Copacul Cunoaşterii,
sufletul lui Baal-Şem-Tov s-a eliberat şi astfel n-a mâncat deloc din fructele
Copacului».
Cu
cât ma gândesc mai mult la tatăl dumneavoastră, cu atât mai mult mi se pare că
era, el însuşi, o excepţie uluitoare, care trebuie că evitase de asemenea
printr-un miracol blestemul nostru comun. Poate părea fără sens să afirmi, cu
privire la un spirit cu adevărat universal, că nu gustase din fructul
blestemat. Acesta trebuie să fi fost totuşi adevărul, întrucât cunoaşterea sa
prodigioasă era dublată de o asemenea puritate cum n-am mai întâlnit niciodată.
Păcatul originar, atât de evident în noi toţi, nu era deloc vizibil în el, în
el care era destul de împlinit şi în care, minunat paradox, se adăpostea
evadatul dintr-o icoană. Fie că vorbea despre Finanţe sau Teologie, din el
emanau o putere şi o lumină ale căror definire nu-mi aparţine. Nu vreau să fac
din tatăl dumneavoastră un sfânt, dar el era oarecum astfel. Luaţi în
considerare că el, înconjurat de scriitori, n-a avut asemenea aspiraţii, că
dorinţa de a avea un renume i se părea de neconceput, că nu a fost în niciun
moment sedus de glorie, acea tentaţie a omului decăzut și care îi roade pe toţi
muritorii, cu excepţia acelor câteva cazuri izolate care şi-au regăsit inocenţa
la extremităţile spiritului. Nu cred că a înmugurit vreodată în el nesănătoasa
idee de a fi un neînţeles ; el nu era invidios şi nu ura pe nimeni : respingea
chiar posibilitatea de a fi demn de aşa ceva, el nu s-a străduit să fie, el a
fost. Într-o zi când, într-un acces de furie contra a ceea ce eu denumeam «nimicnicia noastră nativă», i-am spus că noi n-am fost capabili să producem măcar
un sfânt, el mi-a răspuns cu obişnuita sa curtoazie care, atunci, trăda o
oarecare vehemenţă : «Trebuia s-o fi văzut pe această bătrână pe care
am cunoscut-o într-un sat uitat şi care, după atâtea mătănii şi rugăciuni,
marcase podeaua colibei cu urmele genunchilor săi. Adevărata sfinţenie nu are
nevoie să se arate şi să fie recunoscută.»
Noi
n-am fost practic niciodată de acord asupra rolului legitim al ţării noastre,
căreia, din masochism sau Dumnezeu ştie de ce, mi-a plăcut să nu-i recunosc
niciun merit sau şansă. Pentru mine, datul esenţial, conceptul românesc prin
excelenţă era acela de «nenoroc». La acesta mă refeream la toate întâlnirile,
cu o insistenţă pe care tatăl dumneavoastră nu mi-o putea bănui ca fiind voită.
Am revenit la atac, într-o scrisoare, ultima pe care i-am scris-o ca să-i
mulţumesc pentru un studiu pe care mi-l dedicase şi în care cita expresii de
rezistenţă autohtone încărcate de sens şi de înţelepciune, dar în care, i-am
spus, o omisese pe cea mai importantă, cea mai revelatoare : «N-a fost să fie» — în care eu vedeam rezumatul, formula, emblema destinului nostru.
În
această dezbatere în care teoriile noastre s-au confruntat, acum nu mai sunt
atât de sigur, în retrospectivă, că am avut dreptate. Suferinţa până la turment
din cauza lipsei de importanţă istorică a propriei ţări este o infirmitate de
literator, un viciu de scrib. Mircea Vulcănescu, deloc expus la asemenea
slăbiciuni, nu aprecia, el, decât valorile intrinseci: fie că ţara lui, sau el
însuşi, exista sau nu în ochii altora, aceasta nu conta decât pentru el. Şi
pentru că era atât de străin de această mândrie nesănătoasă, înţelegeţi cu
uşurinţă de ce, în niciun moment, nu l-am văzut trist sau încordat. Întrucât
trăia fiecare moment pe deplin, orice era subiect de discuţie devenea un
univers. Vitalitatea sa extraordinară transfigura atât problemele cât şi
peisajele. Am vizitat ades Parcul Versailles, dar nu l-am văzut cu adevărat
decât o singură dată, într-un mod definitiv, de neuitat, înainte de război,
când tatăl dumneavoastră ne explica, lui Wendy şi lui Dinu Noica, şi mie
însumi, că grădina pe care o admiram din înălţimea terasei era concepută ca o
monadă, o monadă dotată paradoxal cu o fereastră, una singură, acest interval
care se observa la capăt, între doi plopi, prin care, din acest spaţiu închis,
se putea întâlni infinitul. Cu o fervoare savantă ne-a dezvăluit această lume
perfectă, marcată totuşi de o ruptură metafizică; el ne făcea, care va să
zică, teoria paradisului, din care fără îndoială memoria sa, mai vie decât
oricare alta, păstra o amprentă clară. Într-un fel, eram sigur, ne scăpa mereu; este ceea ce iubeam la el. Imposibil de identificat, de susţinut că era aşa
sau altfel. Filozof, el a fost, nu încape îndoială. În acelaşi timp, el era
mult mai mult decât un filozof. El era în mod miraculos orice. Nu există
subiect pe care să nu-l trateze cu promptitudine şi rigoare. Nu mică mi-a fost
mirarea când mi-a spus într-o zi că tocmai scrisese, pentru nu ştiu ce
enciclopedie, un text lung și detaliat despre primul război mondial! El a
consacrat luni după luni, fără a avea sentimentul că-şi iroseşte timpul sau că
a abordat un sector extern, nedemn de el. Niciodată nu s-a coborât să regrete,
atât de mare-mi părea a fi secretul său, secret pe care, vă mărturisesc, îmi
doream atât de mult să i-l pot smulge. «Refuzul nedeterminat de a fi ceea ce
sunt», nu, el n-ar fi subscris la deviza lui Valéry; a sa era mai degrabă: «Acceptarea nedeterminată de a fi orice, de a fi totul», acceptarea sau, dacă
doriţi, bucuria. Nu mi-l pot imagina pe tatăl dumneavoastră în disperare. Dar
pe de altă parte, mi se pare greu de crezut că n-a cunoscut chinul. El, atât de
deschis, atât de pregătit să înţeleagă totul, el nu era totuşi destinat din
fire să conceapă infernul, şi încă şi mai puţin sa coboare în el. Ceea ce vreau
să vă spun este că din toate spiritele pe care le-am iubit şi admirat, niciunul
nu mi-a lăsat, atât de mult ca tatăl dumneavoastră, o amintire atât de
întăritoare: îmi este îndeajuns doar să-mi amintesc imaginea lui, de o
claritate tulburătoare, ca să găsesc imediat un sens nebuniei de a fi şi să mă
împac cu cele de aici.
Emil
Cioran
Paris,
20 Ianuarie 1966
*
Scrisoare către Viorica Maria Elena Vulcănescu
(Traducere de Margareta Ioana Vulcănescu.
Publicată în „Revista de istorie si teorie literară”, an XXXVI, nr. 3-4,
iulie-decembrie 1988, p. 193-195, 196)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu