La aniversare
Anul acesta am împlinit 10 ani de existenţă virtuală şi 5 ani de
la prima noastră publicaţie tipărită. Trilogia noastră, compusă din
volumele Arta sunetelor, Culorile sunetelor şi Bucuria
sunetelor, a adus în atenţia cititorilor muzici şi fapte, stări de spirit
şi recompense, graţie şi statornicie, în fine, bun-gust şi sinceritate. În
aceste zile, când miştoul este ridicat la rang de artă, iar evaziunea devine
meserie şi nou mod de trai, redacţia noastră îşi continuă demersul educaţional
şi vă (re)aduc în prim-plan bogăţia muzicii care nu moare. Cele două volume ale
cărţii de faţă aniversează zece ani de artasunetelor.ro într-un secol de
normalitate statală. [...]
Cartea Sunetelor - Zece dintr-o sută încununează
efortul nostru comun pentru păstrarea acestor valoroase articole publicate în
spaţiul virtual efemer al revistei noastre. De aceea, pentru primul volum am
selectat, în mod echitabil, pe cât posibil în ordinea cronologică a
apariţiilor, zece recenzii ale concertelor vizionate în ţară sau în afara ei, cronici
ale unor discuri româneşti de referinţă, câteva comentarii asupra cărţilor
româneşti apărute în special după ‘89 şi doar câteva interviuri moralizatoare
(din lumea sunetelor, dar şi din lumea filmului). Între 2008 - 2018, Jan
Ghimpeţeanu, administratorul site-ului nostru, a postat şi gestionat pentru
noi toţi, toate anunţurile, articolele, recenziile, comentariile, cronicile şi
fotografiile, în mod gratuit, şi se cuvine să-i mulţumim înzecit pentru această
generoasă performanţă. Coordonatorii acestei antologii aniversare sunt: Ioan
Big, Radu Lupaşcu şi Gabriel Petric.
Cartea sunetelor - Zece dintr-o sută pune accent pe talent
şi diversitate. Mulţi dintre noi suntem şi colecţionari incorigibili şi ne
putem lăuda că am înţeles un pic mai bine cum stă treaba cu valoarea şi durabilitatea
în arta sunetelor. Nu ne-am născut învăţaţi, desigur. Odată cu voi am ascultat
şi citit despre toate cele bune din această lume, noi şi vechi deopotrivă, şi
am judecat prin puterea raţiunii dobândite actul muzical, de sine-stătător sau
în ansamblul lui. Vă rămâne dumneavoastră, cititorilor, posibilitatea de-a
distinge şi a proba onestitatea de care am dat dovadă fiştecare dintre
semnatari. Demersul nostru nu poate umple acest imens gol de publicistică
muzicală, de care România ar fi avut mare nevoie, cel puţin în primii ani de
libertate. [...]
În ordine alfabetică, le mulţumesc cu reverenţă tuturor
redactorilor şi fotografilor, fără aportul cărora această revistă şi aceste
cărţi nu ar fi existat: Liviu Antonesei, Ioan Big, Radu Birişteică, Denis
Dinulescu, Mircea Giurgiu, Teodora Ionescu, Ovidiu Moldovan, Gabriel Petric,
Valentin Radu Cantacuzu, Emil Răducanu, Nelu Stratone, Dumitru Ungureanu,
Florin-Silviu Ursulescu şi Silvia Big, Tudor Macovei, Răzvan Nedelcu, Gabriel
Olteanu, Radu Pencea, Adrian Mociulschi, Genu Ariseanu, Cristina Marin.
Un volum pentru centenar
Aniversarea noastră, de zece ani de revistă virtuală Arta
Sunetelor, a picat bine. Un centenar omagiat şi de noi, dintr-un punct de
vedere uitat de mulţi, şi anume cultura muzicală. Aşa cât a fost ea, şi în atât
de puţine feluri auzită şi difuzată, muzica neamului nostru din sud-estul
Europei trebuie cunoscută de urmaşii noştri şi, de ce nu propagată peste vreme.
Sunt de acord cu UE şi valorile ei, însă fiecare, între graniţele sale, îşi
educă populaţia, în special, cu propria identitate muzicală, cu excepţia unor
rătăciri sonore, ce nu pot fi incluse în arta sunetelor. Şi nu mă refer la
manele. De ce se risipeşte leul românesc afară din ţară pe drepturi de autor şi
de ce nu ne cultivăm artiştii noştri, indiferent în ce stil muzical se
îndreaptă aceştia? De ce? Îi obligă cineva pe francezi, italieni, germani sau
englezi să facă asta? Categoric, nu. Au conştiinţă naţională şi ataşament
pentru ţară şi neam. Îşi promovează, prin lege, în primul rând muzica lor şi în
limba lor şi îşi instruiesc poporul şi în alte direcţii muzicale. Spun
instruiesc în sensul normal al cuvântului, la ei existând biblioteci de sunete,
cataloage de muzică, dicţionare şi alte cărţi sau publicaţii specializate în acest
domeniu. La radio şi televiziune, oferta este diversă, iar acum, de când cu
mediul on-line, puteţi cerceta şi vă puteţi desfăta cu arta sunetelor de
pretutindeni.
Povestea prezumtivă a generalului Manole Ben Manole (şi a soţiei
lui, Florica) este descrisă de scriitorul Denis Dinulescu în
disertaţiunea Sound Of Silence, care ne oferă, un răspuns pertinent la
întrebarea: De ce face mămăliga cocoloaşe?
Povestea imnurilor româneşti este elaborat conturată de
profesorul, criticul şi istoricul literar, publicistul Ilie Rad, de la
Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
Cel mai captivant prezentator al jazzului de la noi, Florian
“Moşu” Lungu, ne devoalează în exclusivitate şi în premieră pentru fanii
jazzului, primul capitol din cartea domniei sale, O istorie a jazzului
în România, o amplă lucrare cu caracter enciclopedic, în curs de apariţie.
În eseul Diseminând estetica jazzului, scriitorul,
jazzologul şi diplomatul Virgil Mihaiu ne descrie rodnica
ispravă a cursului său, de la Academia de Muzică G. Dima din Cluj, demersul
distinsului profesor aflându-se în cel de-al douăzeci şi unulea an de
existenţă.
Binecunoscutul lider al trupei BEGA BLUES BAND, profesorul şi
muzicianul, Johnny Bota, rememorează în articolul său Jazzul
şi timişorenii istoria cluburilor, a muzicienilor şi a trupelor din
oraşul de pe Bega. O frumoasă şi amplă naraţiune despre istoria jazzului
timişorean.
Plai cu blues, mioriţe şi feţi-frumoşi este
prima parte a mini-istoriei bluesului din Bucureşti. Cluburi şi trupe
reamintite de cei ce-au fost contemporani cu întâmplările din underground
(dedic acest episod celor doi prieteni, dispăruţi fulgerător dintre noi, în
această toamnă, Corneliu Tudor şi Ovidiu Nazarie).[...]
Pentru mulţi dintre noi, Cornel Chiriac a fost călăuza unei generaţii. Radu
Nicolescu ne spune povestea sa şi aminteşte tineretului de al nostru
dascăl din eter într-ale muzicii care nu moare.
Din Timişoara, Mimo Obradov ne explică de ce
Spiritul radioului oferea “o imagine mult mai amplă și spațiu pentru visare“.
Ironia fină, suficient de corosivă, cu care, prietenul sunetelor
alese, Emil Răducanu, ne prezintă Rockul românesc dintre furcile
caudine ale casei de discuri Electrecord, - singurul moştenitor al zestrei
muzicale din perioada comunistă -, va face deliciul partizanilor bunului-simţ
muzical şi va face să pălească orgoliul nemulţumiţilor. [...]
Gabriel Petric face o relevantă incursiune în
istoria unui brand românesc, Fabrica de instrumente muzicale de la Reghin,
HORA, cea mai mare firmă producătoare de instrumente muzicale din lemn din
Europa.
Eseul, Cal măiastru, al prolificului scriitor şi
critic, dr. în arte Grid Modorcea, întăreşte în noi iuţirea de
sine, acel sentiment naţional pe care autorul l-a descoperit ca fiind parte din
esenţa călătoriei muzicale peste veac a maestrului Gheorghe Zamfir.
A venit rândul lui Ioan Big să (ne) omagieze
personalitea unui geniu, Maria Tănase, "Una dintr-o sută… de milioane“,
o sinteză realizată cu (mult) discernământ şi trei incitante interviuri cu:
maestrul Viorel Cosma, regizorul Radu Afrim şi muzicianul Vlaicu Golcea.
Modă şi jazz simfonic interbelic. Interviu cu Gaby
Michăilescu despre surprinzătorul Sergiu Malagamba, realizat de
poetul, scriitorul, arhivarul şi editorul Fabian Anton.
Ineditul unei sincere mărturisiri. Iulian Ignat realizează
un interviu deosebit de interesant cu Ehsan Mashadi, intitulat Muzică
pe ascuns şi care dezvăluie dragostea unui iranian pentru muzica
lăutărească.
Un foarte aşteptat articol, despre un “gen muzical vocal
instrumental, dramatic amplu, cu caracter popular, care îmbină muzica de
divertisment cu tradiţia muzicală a operei şi operetei europene“, reuşeşte
profesorul, inginerul de sunet şi muzicianul, Dan Spînu. Musicalul
de la divertisment la manifest social este aproape o temă de doctorat.
Capodopere în dialog - Cream - Farewell
Concert este o (altă) premieră în publicistica muzicală românească, de care se
fac “vinovaţi”: subsemnatul împreună cu profesorul, muzicianul şi
echinoxistul Gabriel Petric.
Traducerea şi adaptarea unui interviu cu celebrul Frank Zappa este
deosebit de bine săvârşită de arhivarul muzicii de valoare, Bogdan-Lucian
Stoicescu. Zappa şi mai cum? este titlul unei contemplaţii
asupra creaţiei unui muzician fără egal.
Tema pe care i-am propus-o lui Marius-Christian Burcea,
Muzica electonică versus new age, l-a stârnit în mod pozitiv, drept care puteţi
lectura o autentică expunere despre două genuri muzicale ce se întrepătrund
constructiv în ambele sensuri ale progresului muzical.
Încântătorul poem Eram tineri… A Rock Ballad, din
finalul antologiei este scris de poetul Liviu Antonesei şi are
un preambul consemnat de eseistul şi editorul Sorin Antohi intitulat Balada
bovarismului contracultural Pornind de la un poem al lui Liviu Antonesei.[...]
Arta Sunetelor înseamnă pentru noi, cei care o
slujim, Frumos, Adevăr, Spirit și Suflet îngemănate.
Le mulţumesc, cu veneraţie, tuturor
redactorilor, colaboratorilor şi fotografilor, fără aportul cărora
această antologie aniversară, nu ar fi existat! Zece dintr-o sută -
Cartea sunetelor nu ar fi văzut lumina tiparului fără aleasa
generozitate a inimosului prieten al Artei Sunetelor, Tudor „Puiu”,
„Doru”, „Peter” Pop, camaradul escapadelor noastre duminicale şi al
neuitatelor întâlniri din lumea bluesului, jazzului şi rockului de la noi.
Radu Lupaşcu
(extrase din antologia
aniversară Zece dintr-o sută - Cartea Sunetelor, 2018)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu