luni, 14 iulie 2014

Mi-e dor de Giani Cocean...


Refugii estivale (8)

După vreo două-trei zile de prăjit şi bălăcit pe auria plajă din Mamaia, în acel sfîrşit de august şi început de septembrie al anului 1971, uitasem complet de odiosul supliciu al ungerii mele cu nămol sapropelic scos din lacul Techirghiol şi depozitat în nişte troace de beton aflate nu departe, pe plajele „băilor reci” de la Eforie-Sud, plaje care, faţă de cele de la Mamaia, mi se păreau a fi complet meschine. Şi ai mei parcă uitaseră să mă ducă la năclăit, atîta vreme cît mama îşi vedea în continuare, liniştită, de smacurile şi alifiile ei sofisticate, despre care zicea că o ajută să se bronzeze la modul cel mai  „profesionist” cu putinţă iar tata fuma nepăsător, stînd turceşte pe prosopul lui, imperturbabil şi tăcut, citind absent din dosul ochelarilor săi fumurii ziarele pe care şi le cumpăra cu regularitate în fiecare dimineaţă de la unul din chioşcurile de pe faleză, împreună cu nelipsitul pachet de ţigări „Snagov”, pe care pînă seara îl dădea gata.

Asta pînă într-o bună dimineaţă în care o balaoacheşă care vindea pe plajă tot felul de flecuşteţe - de la şiraguri de mărgele făcute din melcişori vopsiţi în toate culorile curcubeului sau daţi cu nitrolac, porumbi fierţi sau copţi dar şi nişte obiecte nedefinite, rotunde şi slinoase, de-un galben-mămăligos incert, purtătoare de găuri, pe care ea le numea „gughoşi înforiate” (sic!), maimuţărind involuntar pre limba ei maternă îndemnul mobilizator „Ia gogoaşa înfuriată, pe deasupra cu DDT şi naftalină dată!” făcut celebru de simpaticul actor Sebastian Papaiani în rolul lui Făniţă din filmul „Un surîs în plină vară”, emblematic pentru


acea epocă post-proletcultistă din care tocmai ieşise România, peliculă care, deşi apăruse cu ceva timp în urmă (prin 1963, cred), rula destul de des pe ecranele improvizate ale teatrelor de vară sau în cinematografele în aer liber („grădini”, cum li se mai spunea) de prin mai toate staţiunile  litoralului, precum şi alte produse specifice zonei, cum ar fi (re)numitele „namolu’ ” şi „piatra di baie”, răcnite de paceaura aia, ca din gură de şarpe, printr-un cornet de carton în chip de portavoce – i-a oferit spre vînzare mamei nămol. 

(foto: doll.ro)
Glodul ăsta pe care-l comercializau pe cîţiva leuţi (3, maximum 5 în funcţie de cantitate) vînzătorii ambulanţi era ambalat în nişte borcane de sticlă (pentru România acelor ani încă nu se inventaseră PET-urile) legate la gură cu bucăţi de plastic „ermetizate” cu sfoară sau pus direct în pungi de plastic, în care încăpeau 3-400 de grame de clisă puturoasă „made in Techirghiol”. Pietrele de baie erau nişte bucăţele paralelipipedice de piatră ponce, cam cît să-ţi încapă în palmă, şlefuite stîngaci, poroase şi uşoare însă dure, provenite din spumă de mare pietrificată, pe care multă lume le cumpăra (tot pe cîţiva leuţi) pentru curăţatul mîinilor sau răzuitul pielii îngroşate de pe tălpi. Cu timpul, ambulanţii au înlocuit piatra ponce cu o făcătură decupată din blocuri de BCA (în traducere liberă „beton celular autoclavizat”, pe romîneşte spus un soi de maxi-cărămizi fabricate dintr-o mixtură de ciment şi oxizi de aluminiu), produs care începuse să fie folosit pe scară largă la construcţia locuinţelor. Avantajul era că prelucrarea BCA-ului se făcea mai lesne iar clienţii neştiutori care toceau „pietrele” de la un sezon la altul, aveau şi „avantajul” că puteau contracta rapid şi pe bani puţini tot soiul de dermatoze, graţie efectelor „benefice” ale oxizilor de aluminiu cancerigeni conţinuţi de falsele pietre ponce. (va urma)

© Bogdan-Lucian Stoicescu

Niciun comentariu:

Memento

Nichita Stănescu (31 martie 1933 - 13 decembrie 1983) Belgrad, 1982 Mor de ridicol ce sînt, fǎcǎtor de cuvinte și sfînt Și pentru cǎ trebuie...