luni, 21 iulie 2014

Mi-e dor de Giani Cocean...


Refugii estivale (10)

Brusc, am fost stăpînit de senzaţia că absolut toate cerurile – senine şi înorate dar şi acelea cu cele mai dumnezeieşti răsărituri şi apusuri pe care le văzusem io pînă atunci – se prăbuşiseră de-a valma peste mine. Mă simţeam pierdut. Aşadar, fără nici un echivoc, a doua zi începea suspliciul meu: năclăirea cu soioasa şi puturoasa clisă scoasă de pe fundul lacului Techirghiol şi depozitată în nişte troace de beton aflate pe meschinele plaje ale „băilor reci” din staţiunea Eforie-Sud. Mama stabilise deja programul, spnîndu-i tatei, după ce balaoacheşa aceea cu „namolul” ei o ştersese, că de a doua zi dimineaţă – nu mai tărziu de ora 8:30 - vom pleca zilnic spre „Vasile Roaită” (aşa cum se numise pînă nu demult  Eforie-Sud), la afurisitele alea de „băi”. 


Pomenita staţiune maritimă, aflată la doar cîţiva kilometri în sudul Constanţei, nu-mi era deloc necunoscută. Mai petrecusem pînă atunci cîteva veri acolo, însoţit fiind de părinţi, de unchi şi mătuşi dar şi de bunici şi uneori de cîteva familii prietene. Mulţi o numeau în continuare „Vasile Roaită” (aşa cum fusese ea botezată începînd cu 1950 de noul regim comunist instalat la 30 decembrie 1947, imediat după abdicarea forţată a Regelui Mihai), deşi din 1962 ea devenise Eforie-Sud. Singură bunică-mea, fie-i ţărîna uşoară!, îi zicea tot „Carmen Sylva” aşa cum o pomenise ea din perioada interbelică, nume care reprezenta pseudonimul literar al Reginei Elisabeta a României.

Eforie Sud (ex-Vasile Roaită) . Plaja și faleza în 1971
Despre existenţa „eroului de la Griviţa”, aşa cum era supranumit Vasile Roaită, aflasem (aidoma tuturor ciutanilor generaţiei mele) de la orele de „Istoria Patriei” pe care le făceam în gimnaziu o dată sau de două ori pe săptămînă. 


Însă multă vreme, legătura dintre numele sus-pomenitului ipochimen bucureştean şi mica staţiune turistică dobrogeană a chinurilor mele pricinuite de ungerea cu nămol, avea să rămînă de neînţeles. Cum la fel de nepătruns îmi era şi misterul botezării pieţii centrale a Ploieştiului cu tembelul nume de „16 Februarie”. Să dai numele unei localităţi după acela al unei personalităţi (chiar dacă între acel nume şi orăşelul respectiv nu exista absolut nici o legătură, decît, poate, în minţile seci şi bolnave ale propagandiştilor de partid) hai, mai treacă-meargă, dar să denumeşti cu o dată calendaristică (legată de un eveniment mai mult sau mai puţin important din istoria ţării tale) o piaţă publică sau o stradă, asta mi s-a părut, de cînd mă ştiu, de-a dreptul o idioţenie. Vasile Roaită – scria în manualele noastre – ar fi fost muncitorul ăla care trăsese sirena în ziua de 16 februarie 1933, pentru a-şi anunţa colegii, muncitori ceferişti de la Atelierele „Griviţa” din Bucureşti, că a sosit momentul declanşării marii greve. (va urma)
© Bogdan-Lucian Stoicescu

Niciun comentariu:

Jurnal de-a bușilea

Cu vreo treizeci și cinci de ani în urmă, făcea parte dintr-un grup de tineri care, cu toate că nu prea ştiau cu ce se mănîncă gazetăria, au...