marți, 12 aprilie 2022

Raftul cărților


Nimicul de temut*

Nu cred în Dumnezeu, dar îi simt lipsa. Așa răspund când mi se pune întrebarea. L-am întrebat pe fratele meu, care a predat filozofie la Oxford, Geneva și Sorbona, ce crede despre o asemenea afirmație, fără să-i dezvălui că îmi aparține. Mi-a răspuns într-un singur cuvânt: «Siropos.»”

Aș putea încerca să adun cîteva argumente în favoarea conștiinței de moarte, dar nu sînt sigur cât de convingătoare ar fi. Nu pot pretinde că, dacă am privit moartea în față (nu, sună prea activ, prea prefăcut-eroic – abordarea pasivă pare mai potrivită: Nu pot pretinde că, dacă am fost privit în față de moarte) mă împac mai bine cu ea, și nici vorbă să fi devenit mai înțelept, mai grav sau mai... nimic, de fapt. Aș încerca să argumentez că nu putem gusta cu adevărat savoarea vieții, fără să fim cu adevărat conștienți de sfârșit: exact ca o felie de lămâie, ca un strop de sare care intensifică desfătarea. Dar oare eu cred cu adevărat că prietenii mei care neagă moartea (sau credincioșii) apreciază mai puțin decât mine un buchet de flori/o operă de artă/un pahar de vin? Nu.”
Julian Barnes
* Nemira, 2009

N.B. Celebrul scriitor britanic Julian Barnes (n. 1946), într-o altă minunată carte a dumisale, Singura poveste, se întreabă, la un moment dat, întrebîndu-ne: Ai prefera să iubești mai mult și să suferi mai mult sau să iubești mai puțin și să suferi mai puțin?
Cuvintele acestea ale dumnealui, puse sub semnul întrebării, mi-au adus din memorie răspunsul pe care l-am primit, prin anii ʼ80 ai secolului trecut, de la bătrânul paracliser al Bisericii de lemn „Sf. Nicolae” din Cuhea (azi, comuna Bogdan-Vodă, Maramureș), atunci aproape centenar, pe care l-am întrebat, printre multe altele, dacă e mai bine să nu te naști și să nu mori sau să te naști și să mori. Io crez că-i mult, mult mai binie să te naști, ficioru' tatii!, mi-a răspuns bătrînul, fără să clipească, avînd un zîmbet șugubăț aninat în colțul buzelor. L-am crezut...
Așadar, i-aș răspunde domnului Barnes, dac-aș putea să-l am în față: eu cred că e mai bine să iubești. Chiar cît mai mult posibil!

Niciun comentariu:

Planeta giganților

Waters. Roger Waters. Wish you were here (versiune acustică, 2022)