MANUSCRISELE LUI
EMINESCU
„Eminescu? - e foarte greu să respiri după el,
dar în clipa în care ne-a devenit tuturor respirație,
va trebui ca noi înșine,
la rîndul nostru, să fim respirația nenăscuților.
Eminescu este un aer pur,
genuin, un aer curat.”
Nichita Stănescu
Nichita Stănescu
(1980)
Manuscrisele poetului sînt
„caiete de creație” îndeosebi pentru opera literară. Din manuscrise aflăm despre
geneza unor scrieri literare și de stadiile prin care trec acestea în procesul
de desăvîrșire artistică. Manuscrisele cuprind și un număr considerabil de note
la cursurile universitare, însemnări de lectură (...), ele fiind și un „jurnal”
al formării sale intelectuale dar și un „instrument de lucru” în activitatea
scriitoricească eminesciană. Dar acest adevărat „atelier” eminescian, inspirat
supranumit „Exerciții & moloz”, cuprinde și însemnări „căzute ca o pilitură
de aur din strungul meșteșugarului” (D. Panaitescu-Perpessicius, Opere, vol. V, Editura Academiei R.P.R.,
1958), privitoare la filozofie, demografie, economie politică, comerț, drept,
etnografie, folclor, filologie, lingvistică, matematică, astronomie, fizică,
geologie, biologie, botanică, zoologie, artă, literatură, istorie, geografie.
Este, acesta, un capitol important cu însemnări din varii și vaste domenii,
așadar, alături de miile de pagini cuprinzînd notații cu predilecție venite din
poezie, proză și teatru.
Însemnările ne
relevă un Eminescu din familia spirituală a lui Leonardo Da Vinci, cu o mare
sete de cunoaștere și preocupări multilaterale, care îl situează pe primul loc
în cultura română și-i conferă un loc de frunte în cea universală, afirma, pe
bună dreptate, criticul și istoricul literar, academicianul Dimitrie
Vatamaniuc, acela care, cea mai mare parte a vieții domniei sale și-a
închinat-o descifrării, transcrierii și inserării acestor manuscrise în monumentala
ediție definitivă a operelor eminesciene apărută, de-a lungul anilor, sub girul
Academiei Române. (B.-L.S)
Moartea e un moment
– și nu dureros. Aduce-ți-vă numai aminte că bolnavii înainte de moarte se simt
atît de bine – cum corpul ostenit se simte înainte de a adormi, cum sufletul
ostenit se simte bine și liniștitit înainte de a-și închide simțemintele sale scrise.
Insens devii în somn, insens devii în moarte. Încet, încet, nu mai auzi bătînd
decît visurile ce pătrund însuși. După aceea nimic. Somnul te-a închis în
imperiul lui de pace.”
Mihai Eminescu
N.B. Mi-am permis să-i spun unui prieten (care
bine scria undeva, că nu e suficient să declari că-ţi place Eminescu şi că, mai
ales, trebuie să citeşti ce-a scris), că pentru a citi ce a scris Eminescu,
unora, puţini, extrem de puţini (Dumitru Panaitescu-Perpessicius, Constantin
Noica, Dimitrie Vatamaniuc, Petru Creţia, Liviu Călin, sînt numele care-mi vin
acum în cap ) nu le-a ajuns o viaţă. Nouă, ăstorlalţi, care doar ne place poetul, cum zice dumnealui, cred
ne-ar trebui cîteva vieţi. Dacă poezia lui se mai citeşte cît de cît (creaţia
lui poetică fiind, de altfel, doar vîrful aisbergului numit Eminescu, dar ce
vîrf!), restul operei sale e cvasi-necunoscut. Apoi, pe Eminescu, dacă tot îl
citim, mai trebuie să-l şi înţelegem, pe ici pe colo, prin părţile esenţiale.
Pentru că, altfel, riscăm să ne apuce, hodoronc-tronc, amocul şi să
spunem/scriem prostii: atît despre om, cît şi despre operă, cum au făcut şi fac
unii. Şi asta pentru că, vorba maestrului Arghezi, Eminescu, pentru foarte
mulţi dintre românii care-l plac (dar şi pentru aceia care nu-l au la
lingurică), e foarte dificil de tradus în româneşte!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu