Literatura
și artele române în a doua jumătate a secolului XIX.
Încercare critică.
Introducție*
„[...]
Mai întâi două întrebări:
nu
e așa că decât să ai o mie de cititori mediocri e mai bine să ai o mie și unu
de scriitori buni?
nu
e așa că decât o sută de amatori e mai bine să ai două sute de artiști și tot
atâția critici?
Ei
bine! La noi, din nenorocire, așa este; nu avem pe acei cititori, dar îi avem
pe acești scriitori; n-avem amatorii, dar avem artiștii; avem criticii!
Românul
este născut poet, s-a fost zis odinioară.
Odinioară!
E mult de atunci!
De
atunci și pînă astăzi a trecut vreme; un an a fost roditor cât un veac pentru
avântul cu care acest popor s-a aruncat ca o Andromedă dezlănțuită, la coapsa
fugosului Pegaz, pe calea fără de capăt cunoscut a progresului! Societatea noastră
a progresat! Astăzi, românul este născut poet și critic, câteodată și
biciclist. El mânuiește cu aceeași dexteritate versul și proza; el înțelege cu
o egală siguranță, niciodată dezmințită, toate ramurile de artă – tot ce e
mare, bun, adevărat și frumos! [...]
Care
român nu a publicat ceva?
Cine
n-a criticat tot? [...]”
Caragiale
* În „Opere”, vol. III, publicistică,
ediție îngrijită de Stancu Ilin și Constantin Hârlav, prefață de Eugen Simion,
Ed. Univers Enciclopedic, București, 2001, pp. 13–14
Medalion*
„Caragiale
este unul dintre acei scriitori meniți să stîrnească neistovite comentarii,
după unghiurile neașteptate de
perspectivă pe care și le vor însuși generațiile
succesive. Aceasta este soarta glorioasă a scriitorului «cu mesaj», fie chiar
cu un «mesaj» indirect cum a fost marele ironist, care n-a dăruit societății
românești nimic altceva decît o oglindă perfidă, pentru chipurile ei nefardate.
Posteritatea, față de un asemenea scriitor, e o continuă replică, cu jocul de
oglinzi întors asupră-i, ca un omagiu de reciprocitate.”
(1944)
Șerban
Cioculescu
* În
volumul „Caragialiana”, Editura Eminescu, București, 1987, p. 7–8
„Cel
mai mare dramaturg român și-a elaborat textele destinate scenei în răstimpul
unui singur deceniu: 1879 (O noapte furtunoasă) – 1890 (Năpasta). În restul
activității lui literare, de la debutul din 1873 și pînă la sfîrșitul vieții,
el a fost, mai presus de toate, prozator: autor de schițe, de nuvele, de
povestiri. A-l cunoaște pe Caragiale în toată amploarea viziunii sale asupra
lumii și a omului impune, așadar scrutarea cu aceeași atenție a scrierilor sale
teatrale și a celor în proză, care de altfel comunică permanent între ele,
conturînd împreună unitatea monumentală a operei.[...]”*
Ștefan Cazimir
* În
„Prefață” la volumul „Momente și schițe. Nuvele și povestiri”, Ed. Litera,
București, 2010, p. 21 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu