joi, 19 ianuarie 2017

Haihui printre imagini (și cuvinte)

Albumul unei prietenii. 
Nichita Hristea Stănescu 
şi 
Vladimir Mihai Zamfirescu.

Editura Alexis. 
Editori coordonatori:  Mara-Irinel Vişinescu. 
Design grafic: Textus ex machina.
 Concept editorial: Mihai Vişinescu. 
Dreptul de a folosi imaginile manuscriselor poetului Nichita Stănescu 
a fost acordat de Muzeul Literaturii Române. 
(Fotografiile provin din fototeca pictorului Vladimir Zamfirescu.)
Hristea Stănescu. Notă autobiografică
S-a născut la Ploieşti, la 31 martie 1933, dintr-un ţăran român venit la oraş şi dintr-o rusoaică stabilită la Ploieşti cu prilejul mutării sediului rafinăriilor de petrol de la Constanţa. Temperament contradictoriu şi paradoxal, el este, aşa cum au remarcat şi prietenii săi, profund influenţabil în zonele exterioare şi convenţionale, ca oricare om civilizat, şi înlăuntrul spiritului sau, dacă-l putem numi spirit, îndărătnic pe ce a cunoscut de unul singur, şi original că un barbar. A citit Bacovia şi s-a uluit de viziunea lui totală şi a descoperit parodiile lui Topîrceanu de la care a luat o lecţie vie de diferite forme prozodice amare învelite în ciocolata umorului. A învăţat atât de bine lecţia, încât în cele din urmă a reuşit să o uite. Aşa se face că, matur fiind, încă neconvins de faptul că vorbirea poate fi scrisă, a rămas din nou repetent în faţa cuvintelor, prin practica leit-motivului unor viziuni, şi mai ales cu prilejul compunerii unei cărţi mai speciale, intitulată Necuvintele. Se gândeşte obsesiv zile şi nopţi la o singură viziune, iar când o scrie sau mai degrabă o dictează, dă iluzia improvizaţiei. Mirat şi uluit de ideea că există timp, vede în orice ceas, în orice orologiu, în orice clepsidră, forma unui posibil sicriu. O oră pe an este extrem de mulţumit de propria să muncă. Tot o oră pe an este nemulţumit de propria sa muncă, iar în rest munceşte pur şi simplu. Acum, în acest moment, stă şi se uită prelung la o veche drahmă de Histria şi se gândeşte că prea mare lucru nu este de spus despre sine însuşi şi că sinea altora, dacă nu cumva sinea generală a speciei umane, este cu mult mai aptă de contemplaţie, deşi însăşi contemplaţia, şi ea, are natură unei misterioase oglinzi.  (Nichita Stănescu)                                                                                                                                                                                   












Nichita şi cercul de tuci
Nichita era un Ahile cu călcâiul aşezat în inimă. De ce mi-ar fi şoptit în noaptea aceea, ţinându-mă pe braţe: „eu sunt mama ta”? Mi-l închipui pe Cioran într-un portret fictiv, cel care nu putea iubi necondiţionat, în neputinţa de a-şi accepta fiinţa după chipul şi asemănarea cu El: „străin faţă de el însuşi, străin faţă de Dumnezeu”. Cred, totuşi, în lipsa unei aproximative certitudini, că finalul său pământesc i-a pus în faţă oglinda împăcării pe care a râvnit-o neîncetat, ca o presimţire niciodată recunoscută. Am riscat abrupt alăturarea lui Nichita la Cioran, pereche simetrică dar contradictorie ca o antimaterie, fiind animat de ideea obsesivă că un singur om pe pământ nu poate însemna ceva, decât dacă mai există un „al doilea”, fireşte nu în logica „facerii” şi în nici un caz în aceea care aminteşte de Cain şi Abel; ar fi putut Emil să-l „ucidă” pe Nichita? Aşa încât, când mă gândesc la Nichita, îmi sună undeva interior, întrebarea: „dar Cioran?”. Pentru societatea din urmă, plinătatea a tot ce înseamnă copilărie, sinceritate, prietenie, dragoste, cuvântul, credinţa, au rămas doar ingrediente ale gustului sărăcăcios în vraiştea fără sens ce o fermentează. Luaţi, totuşi, această evocare că o mărturie loială a unei prietenii ce a supravieţuit acestor bezmetice timpuri. Nichita avea şase ani iar eu patru şi eram numai buni de joacă. La un prânz, într-o zi sordidă de vară, Nichi, căci aşa îi spuneam în acea vreme, apare în faţă porţii mele… cu părul auriu și cârlionțat, cu ochii mari și albaștri ca cerurile lui Monet… 


Am adăugat această poveste cu speranţa că va putea fi o posibilă motivaţie în memoria unei prietenii, pentru albumul de faţă. Prezenţa lui Nichita în album, nu intenţionează să desemneze personalităţi cu conotaţii valorice prin alăturare, este doar un reper uman de mare autoritate care mi-a edificat universul; altfel interpretată, ar fi o impardonabilă egolatrie care oricum nu-mi aparţine. (Vladimir Mihai „Mirel” Zamfirescu)

Niciun comentariu:

Memento

Nichita Stănescu (31 martie 1933 - 13 decembrie 1983) Belgrad, 1982 Mor de ridicol ce sînt, fǎcǎtor de cuvinte și sfînt Și pentru cǎ trebuie...