joi, 15 septembrie 2016

Mîrlănia pretutindenară

Deunăzi reciteam mai multe articole vechi, printre care unul, aparţinînd lui Radu Paraschivescu („E viaţa mea, în fond”, în „Dilema Veche”, nr. 320, aprilie 2010), mi se pare a fi definitoriu speciei de bivol carpatin care răspunde la denumirea generică de „vedetă”, în timp ce la tv, pe unul dintre canalele autointitulate „de ştiri”, se derula, în cadrul unui breaking news lung cît o zi de post, o discuţie mustind de grobianisme şi raţionamente trădînd retard mintal sever şi asezonată pe măsură cu tot soiul de gesticulaţii expresiv-simiene, aparţinînd unor jalnici pupincurişti (nu le mai pomenesc numele, că-s sătul de ei ca de mere acre și zău că nici nu merită) ai mai marilor zilei, bălmăjind, chipurile, „idei” , cum le numise unul, „de dreapta” sau „de stînga”, de-mi venea să intru peste ei în emisiune, așa, prin televizor, să le citesc articolul în favor de lume, în semn de profund omagiu. Așadar: 
Mitocanul (n.m. B.-L.S) (…) este corpul străin care se cuibăreşte în existenţa aproapelui, fără a se mulţumi cu atît. Condiţia de parazit nu i se pare suficientă. Vrea mai mult. Dacă poate să-ţi modifice traiul de zi cu zi pînă la a trăi cot la cot cu tine, în viaţa ta, e fericit. Dacă i se îngăduie să se comporte – încă o trimitere la film – aidoma creaturilor din «Invazia jefuitorilor de trupuri», exultă. Mitocanul îşi propune să rămînă în viaţa lui, dar în acelaşi timp să se lăţească în a ta. Lucrul care se vede cel mai bine în comportamentul acestui ins e plăcerea colonizării. Voluptatea invaziei. Siguranţa dării de buznă. Mitocanul îşi adjudecă totul şi nu restituie nimic. El ia aerul celor din jur, vorba din gura interlocutorilor şi piuitul martorilor. Astăzi mai mult ca ieri, mitocanul are obişnuinţa expandării, ceea ce-l face să se dilate năprasnic, pînă cînd umbra lui devine atotdominatoare. Cînd un mitocan clefăie sau îşi suge măselele, e banal. Cînd stă cu şapca pe cap în biserică şi trimite sms-uri, e previzibil. Cînd se crăcănează în fotoliul cafenelei, cu lopata spînzurînd pe umărul păpuşicii colagenate de alături, e inofensiv. În schimb, cînd iese din ţarcul existenţei lui şi pătrunde în viaţa ta, devine o carnasieră nemiloasă.Sistemul în care funcţionează mitocanul înseamnă vizibilitate şi audibilitate maximă cu strădanii minime. Un mitocan discret? Nu s-a pomenit aşa ceva, e o contradicţie în termeni, ca o cascadă care stă pe loc. 
(sursa foto: bzi.ro)
Reţeta performanţei în mitocănie presupune două ingrediente de bază: gesticulaţia luxuriant-euforică şi vorbitul bolonăvos-cazon, la do de sus. Surdina e un capriciu impardonabil, iar cumpătarea o nerozie despre care nici nu merită discutat. Mitocanul nu se infiltrează, ci năvăleşte. Semnul lui marcant este agresivitatea. Un asemenea om nu te irită prin ceea ce face sau spune, ci prin felul cum gesturile, vorbele sau faptele lui stau streaşină trecerii tale prin lume. Dacă mitocanul ar arunca mucuri pe ţigară pe covorul din propriul apartament, s-ar scobi în nas la el în baie sau ar asculta muzică tare într-o incintă perfect izolată, nimeni n-ar avea nimic cu el. Corect, numai că în condiţiile astea n-ar mai fi mitocan. Sau cel puţin n-am şti că e. Mitocanul îşi trăieşte condiţia prin raportare la cei din jur şi alege drept instrument de lucru, sfidarea. Îţi împinge uşa vieţii cu un umăr bine proptit, fără să bată. Intră, se instalează comod şi-ţi face în sîc cu fiecare gest. Exasperarea ta este succesul lui. Cînd te răzvrăteşti – tacit, fiindcă pe faţă nu prea ai curaj – şi îţi spui «E viaţa mea, în fond», mitocanul zîmbeşte satisfăcut, ghicindu-ţi revolta. «S-o crezi tu», îţi răspunde, tot în gînd, deşi ar putea la fel de bine să urle. N-ai avea ce să-i faci.” 
Ar fi fost nemaipomenit să mă fi putut teleporta în acea emisiune profund tembelă, pentru că tuturor protagoniştilor ei, fără nicio excepţie – invitaţi şi „mediatori” – aceste cuvinte li se potriveau ca o mînuşă. Şi, fără îndoială, aş fi încheiat cu minunat-implacabilele vorbe ale lui Duiliu Zamfirescu din „Tănase Scatiu”: „Fă bunătate şi schimbă patul, scoate plapăma, şi salteaua, şi mindirul, să iasă mirosul de mitocan, m-ai înţeles?”

Niciun comentariu:

Memento

Nichita Stănescu (31 martie 1933 - 13 decembrie 1983) Belgrad, 1982 Mor de ridicol ce sînt, fǎcǎtor de cuvinte și sfînt Și pentru cǎ trebuie...