vineri, 5 septembrie 2025

MEMENTO

Festivalul Internațional 
George Enescu

La Ateneul Român, dirijorul George Georgescu (la mijloc), împreună cu Yehudi Menuhin (dreapta) şi David Oistrah, deschideau primul Festival George Enescu prin Concertul în re minor pentru două viori şi orchestră de corzi, de Johann Sebastian Bach.

Prima ediție a Festivalului Internațional „George Enescu” a avut loc în 1958, între 4 – 22 septembrie 1958, la București, la trei ani după moartea compozitorului (1955), dorindu-se a fi omagiu adus uneia dintre cele mai mari personalități muzicale ale României și, deopotrivă, ale muzicii universale din secolul XX, menit să onoreze memoria compozitorului român și să plaseze la locul cuvenit țara noastră pe harta culturală a lumii. * Au participat soliști de renume mondial (printre care violoniștii Yehudi Menuhin și David Oistrah și pianiștii Monique Haas, Halina Czerny-Stefańska, Claudio Arrau și Nadia Boulanger), un moment de referință constituindu-l concertul susținut de violonistul rus David Oistrah, care a interpretat Concertul pentru vioară de Ceaikovski.* 

David Oistrah
Concertul pentru vioară în Re major, Op. 35

Au evoluat cele mai valoroase ansambluri muzicale românești (Orchestra Filarmonicii George Enescu și a Operei de Stat din București) și străine (Orchestra Filarmonicii din Moscova, ca invitat special) conduse de dirijori de prestigiu precum Constantin Silvestri, John Barbirolli, Carlo Felice Cillario și Carlo Zecchi. * Concertele și spectacolele au avut loc în sălile importante ale Capitalei, în special la Ateneul Român și la Opera de Stat. * Pe lîngă lucrările lui Enescu (Oedip, Rapsodiile Române, Simfoniile, Suita nr. 1 pentru orchestră ș.a.), au fost incluse și creații de Beethoven, Mozart, Ceaikovski, Brahms, Bartók, precum și muzică contemporană. * Festivalul din 1958 a marcat începutul uneia dintre cele mai importante manifestări muzicale ale lumii, care a reușit să atragă, încă de la prima ediție, artiști de nivel mondial și să creeze o tradiție ce continuă și astăzi.

În vara anului 1927, tînărul violonist Yehudi Menuhin venea în România, la «Vila Luminiș» (locuința din Sinaia a lui George Enescu), pentru a lua de la acesta primele lecții de vioară. Va pleca, apoi, la Paris pentru a studia vioara cu același George Enescu, ulterior, între cei doi mari muzicieni statornicindu-se o prietenie profundă (în ciuda diferenței de vîrstă de 35 de ani!), care a durat până la moartea compozitorului român (4 mai 1955). Sir Yehudi Menuhin avea să mărturisească mai tîrziu: Enescu mi-a dat lumina care a ghidat întreaga mea existenţă. A fost cel care mi-a aprins imaginaţia, deschizîndu-mi o perspectivă în tumultul şi măreţia lui Bach.

Ediția din acest an a Festivalului Internațional „George Enescu” este cea de-a XXVII-a, ea desfășurîndu-se între 24 august și 21 septembrie 2025, avînd tema „Aniversări / Celebrations” și marcînd 70 de ani de la trecerea în eternitate a marelui nostru compozitor.* Participă orchestre internaționale de prestigiu precum Royal Concertgebouw, Philharmonia Orchestra (Londra), Tonhalle-Orchester Zürich, Staatskapelle Dresden, Orchestre National de France, Czech Philharmonic, Gustav Mahler Jugendorchester, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Academy of St Martin in the Fields, conduse de șefi de orchestră de reputație intrnațională, precum Cristian Măcelaru (directorul artistic al fetivalului), Daniel Harding, Paavo Järvi, Daniele Gatti, Manfred Honeck, Vasily Petrenko ș.a. * Pe scenele de concert evoluează soliști de de primă mărime, printre care pot fi amintiți Martha Argerich (pian), Anne-Sophie Mutter (vioară), Gautier Capuçon (violoncel), Sonya Yoncheva (soprană). * Cîteva momente importante din program suscită un mare interes: spectacolul de dans contemporan cu compania «Eva Duda» din Ungaria, alături de Budapest Festival Orchestra, dirijată de Iván Fischer (prezentând lucrări de Béla Bartók), opera „Oedip” de George Enescu – o producție scenico-vizuală regizată de Stefano Poda, dirijată de Tiberiu Soare – cu o distribuție de elită (Ionuț Pascu, Ruxandra Donose, Ramona Zaharia, Vazgen Gazaryan, Paul Curievici, Bogdan Baciu) și „Ora spaniolă” de Maurice Ravel – un montaj scenic regizat de Tompa Gábor, cu suportul muzical asigurat de Orchestra de la Comunitat Valenciana, condusă de James Gaffigan.

Menuhin & Oistrah 
 Concertul pentru două viori de J.S. Bach

Niciun comentariu:

POEMOTECA

Rainer Maria Rilke (1875–1926) Singurătate Singurătatea ca o ploaie-mi pare. Din mări ea suie către înserare; și din cîmpii pierdute-n depăr...