luni, 2 octombrie 2023

Poemoteca

Doi*


Ion Nino Stratan, primul din stînga...
(coperta a patra a volumului Aer cu diamante.
Fotografie de Tudor Jebeleanu.)

Ion Stratan
(1.X.1955-19.X.2005)

Cuvîntul lumină lumina.
Și a fost ziua mea.
Și-am iubit și-am băut
Scutit să port scut.

Mi s-a arătat carnea lui
Icoană-ntr-un altar s-o pui
La închinat. Și-am uitat.

Unghia lui era moale ca
Urechea omizii. Mi-a spus
Ion. Eu și tizii.

Și mi-a spus. Vederea să-ți fie
Epifanie.

Vestește și așteaptă.
Ferește de faptă.

Am privit, m-am uitat
Pînă brațele mi s-au încrucișat.

Pînă mi s-au făcut ca lui Budha
Braț la braț cu caracatița uda.

Atunci lumina a cuvîntat. Și-am fost
Albie de porci într-un sat
Să îl nasc și să-l pun
Într-un pom de Crăciun.

„Albie de porci te fac
O, ce bucurie
Cu vărsat am să te-mbrac
Și lături o mie.”
În alt sat
Am uitat.
A venit
M-a luat.

Am grăit între mine și el
Tigru sărind prin cercel.

Am grăit cu foc și am grăit cu ură
Să-l păstrez. Mi-a dat mura în gură.
L-am dat jos după ce-I dădusem oțet
M-a sărutat. M-a lăsat să m-așed.

Nu mai știu. Nu mai știu.
M-au pus în sicriu. Eram viu.
Amîndoi
Pierdusem pe Dumnezeu.
El privea prin orbita mirată
A craniului meu.

N-am sculptat. N-am pictat. Am iubit.
M-a uitat. M-a murit.
Ion Stratan


* În ciclul „Pentameronul” din volumul colectiv „Aer cu diamante” (Mircea Cărtărescu, Traian T. Coșovei, Florin Iaru și Ion Stratan) , ed. Litera, București, 1982; coperți și grafică de Tudor Jebeleanu.

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită

Remember Shakti Saturday Night in Bombay (live, 2001) John McLaughlin  (chitară) Zakir Hussain  (tabla) U. Srinivas  (mandolină) Shankar Mah...