„În toate disciplinele
universitare am găsit toate argumentele raționale, logice, pentru existența
proniatoare, istorică, fizică, noetică a Dumnezeului întrupat. S-a topit
cunoașterea sub dogoarea divină ca într-un cuptor electric la înaltă tensiune,
ajungînd dincolo de concepția platonică învechită a lui «cunoaște-te pe tine
însuți» și a lui Socrate, «știu că nu știu nimic», pînă la concepția Noului
Testament – nu Îl știu decît pe Hristos. Pomul Vieții, Hristos, este viața și Sfînta
Cruce te restabilește în interioritatea tainică, în trupul tainic al lui
Hristos, în Sfînta Biserică Ortodoxă. Pentru mine știința a fost pedagog spre
Hristos. Am înțeles viețile sfinților chiar științific, prin legea
discontinuității materiei, prin legea entropiei, prin matematica geometrică
lobacevskiană cu pseudo-sfera sau riemmaniană cu sfera mărită. Ca dogmatist am
priceput Învierea, viața veșnică, prin diferența dintre viața biologică (bios)
și ontologică (ontos), precum și prin diferența microfizică între
cantitate (quanta) și calitate (qualitas). Fecioria Maicii
Domnului am priceput-o prin impenetrabilitatea razelor alfa, beta, gama, catodico-anodice, fotonul,
electronul, din materia opacă; prin pătrunderea cuvîntului prin timpan, fără
să-l spargă. Fecioria timpanului fiind o necesitate pentru întruparea
cuvîntului în minte, cu atît mai mult Cuvîntul lui Dumnezeu și raza Tatălui a
pătruns ca raza soarelui prin geam. După aceste studii am decis să intru în
monahism. Era ultima societate unde explorasem totul în căutarea luminii. Însă
și aceasta era putredă. Nu am părăsit-o însă de dragul lui Iisus
Dumnezeu.”
Părintele Nil Dorobanțu
(1920–1977)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu