Sfîrîie micu’, fumege mangalu’! (I)
Noooo, nu numai codrul fuse, pîn’mai
deunăzi, singurul frate (aflat în suferinţǎ, e adevǎrat) al românului, cum
mulţi dintre noi am fi fost tentaţi să credem, luînd de bun doar versul
eminescian „Codrul - frate cu
românul”, despǎrţindu-l de urmǎtorul, în care de fapt poetul dǎ totul în vileag:
„De secure se tot pleacă”. Aha, așa deci, codru’ săracu’, e cam de multișor în
conflict cu fraţii sǎi securişti, cum li s-ar mai putea spune mînuitorilor de…
securi (!), care îl pun la pămînt, fǎrǎ milǎ, transformîndu-l în scînduri şi
alte derivate specifice, aducătoare de profituri babane... Frate, frate, da’
brînza-i pe bani, nu? Un alt frate bun al românului (care nici el nu se simte
prea bine!) este şi micul, deși sînt
voci care spun cǎ el ar fi fost otoman la originile sale, creaţie a „tradiţionalilor”
noștri pretenași de la Stanbul, ulterior fiind el adoptat de ghiaurii valahi. Însǎ
într-o splendidǎ carte*, unul dintre ultimii „creatori baroci și consumatori
experţi” (Andrei Pleșu) ai artei culinare românești și mirobolantelor sale
produse, care a fost regretatul scriitor Radu Anton Roman, spune: „Micii turcești sunt una, iar amestecǎtura de
trei-patru cǎrni pe care o fac românii e cu totul și cu totul altceva.” Atunci,
nu ne rǎmîne altceva mai bun de fǎcut decît sǎ dǎm Cezarului ce-i al Cezarului
și sǎ lǎsam micul, așa cum l-am pomenit, frate bun cu românul. Micul sau mititelul, cum îndeobşte este numit
celebrul cîrnaţ netras în maţ, dar fără de al cǎrui parfum și savoare inegalabile,
grătarul băştinaş - făcut acasă sau pe te miri ce picior de plai mioriţic
- n-are nicio raţiune de-a exista. Ei
bine, tocmai de viaţa acestui frăţior mai prizărit dar aflat în pole
position-ul preferinţelor gastronomice ale românaşilor, atentează, nimeni alta,
decît tușa Europa, cumătra asta cam decrepitǎ - care tot mai des și mai apǎsat
în ultima vreme, în loc să se ocupe mai cu talent de haosul din propriu-i ogeac,
îşi tot face de lucru, chiorîndu-se printre ulucile gardului bǎtǎturii altora și
apoi beștelindu-i, c-o fi, c-o pǎţi – şi care, prin intermediul unor eurocozi
de eurotopor (a se citi înalţi funcţionari aflaţi sub aripa purtătorului de cuvânt al comisarului european pentru
sănătate şi protecţia consumatorilor), nişte ignoranţi,
niște habarnamiști-jemanfişişti, în fond, nu?, cărora nu le pasǎ de ce traume
vor provoca și cǎrora nici prin minte nu le trece peste ce belea vor da dacă se
vor tot lua de „sănătatea” acestui adevărat simbol al bucǎtǎriei de dincolo şi
dincoace de Carpaţi, devenit odată cu trecerea timpului una dintre cele mai adulate
tradiţii culinare româneşti: MITITELUL. Deoarece complexitatea bucuriei
gastronomice (și nu numai!) provocatǎ de acest mic dar voinic produs culinar (consumat
în tandem cu berica aferentǎ, cît mai multǎ și cît mai rece) frizeazǎ absolutul,
trimiţindu-l pe fericitul lui consumator direct în Nirvana (fǎrǎ ascezǎ însǎ,
care nu rimeazǎ cu carnea sfîrîind barbar pe jar, pileala și manelele sine qua
non), depǎșind astfel stadiul unui ritual de duzinǎ, devenind o excepţionalǎ și
inefabilǎ stare de spirit, definitorie acestei naţii. Pentru cǎ un bun român e
în stare sǎ renunţe la absolut orice – copii, nevastǎ, pǎrinţi, amant(ǎ), rude
de diferite grade, prieteni, animale domestice, hobbyuri, conturi în bǎnci,
concedii în Bulgaria, mașini şi ţoale, la propria ţarǎ și identitate, credinţǎ chiar
– numai la micușorul și bericica lui sfinte, nu.
19 mai 2003. Latrina împǎduritǎ numitǎ Pǎulești.`Mici, grǎtare, manele și alte bagatele… (foto: © Bogdan-Lucian Stoicescu) |
Dară
mai bine să revin la subiect şi să vedem cam despre ce-ar fi vorba în propoziţie.
O ştire cam alarmistǎ și belicoasă nevoie mare, fluturată de mai toată presa
chiar în ajun de 1 mai munţitoresc (care e doar una dintre acele zile în care românii,
cu tot calabalîcul, cu căţel şi cu purcel, trec la acţiunea cu numele de cod „micul
şi berea la iarbă verde”), anunţa interzicerea la nivel de Comunitate Europeană
nu a micului ca aliment (cum aiurea au înţeles mulţi într-o primă fază, sǎrind
ca arși, cu toate că era și perioada postului pascal, ba chiar Săptămîna Patimilor),
ci a unuia dintre ingredientele sale de bază, bicarbonatul de sodiu (cu nume conspirativ E 500), ca aditiv
alimentar. Puţini dintre noi ştiu că inofensiva şi atît de utila substanţă, care
se gǎsește în orice gospodǎrie civilizatǎ – folositǎ pe scară largă, de la „praf
de copt”, pînǎ la calmant gastric extrem de eficace în tratarea indigestiilor,
„arsurilor” şi „balonărilor” (provocînd acele salutare eructaţii, adicǎ
rîgîieli, care elibereazǎ de gaze ramazanu’ și maţele pline de potol greţos îmbibat
cu beuturi beţive în exces) - este întrebuinţat ca aditiv alimentar cam de pe
la 1860 încoace. (va urma)
© Bogdan-Lucian
Stoicescu
* Radu Anton Roman, „Bucate,
vinuri și obiceiuri românești”, ed. Paideia, 2001
Text apărut şi la adresa http://www.altphel.ro/2013/06/sfaraie-micu-fumege-mangalu-i/,
precum şi în ediţia tipărită, nr.400, an VIII, 7 – 13 iunie 2013, p. 23
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu