Nașterea Sfîntului Ioan Botezǎtorul.
(Sânzienele)
Aducerea
moaștelor Sf. Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava
Sf. Ierarh Niceta de Remesiana.
(Lǎsatul secului pentru Postul Sf. Apostoli
Petru și Pavel)
Nașterea Sfîntului Ioan Botezǎtorul
„Acesta este mǎrturisit de Hristos mai mare decît
toţi cei nǎscuţi din femei, și mai mult de prooroc, carele a sǎlta t în pîntecele mamei sale și a
propovǎduit oamenilor venirea Mântuitorului, și a mers mai înainte la iad, ca sǎ
binevesteascǎ Învierea. Acesta a fost fecior Zahariei arhiereului și al
Elizavetei celei sterpe, fiind nǎscut din fǎgǎduinţǎ. Acesta a dezlegat tǎcerea
tatǎlui sǎu când s-a nǎscut și a umplut toatǎ lumea de bucurie.”
(Mineiele, X, pp. 247-248)
Aducerea moaștelor
Sf. Mare Mucenic Ioan cel Nou de
la Suceava.
Alexandru cel Bun a
trimis sǎ aducǎ de la Cetatea Albǎ la Suceava
sfintele moaște și le-au așezat în sfînta mitropolie din Suceava în anul
1402. Dupǎ o vreme, mutîndu-se domnia și mitropolia la Iași, au fost duse și
sfintele moaște acolo. La anul 1686, din pricina tǎtarilor, s-au mutat sfintele
moaște din Iași în ţara leșeascǎ, de cǎtre
Dosoftei mitropolitul. Iar întoarcerea acestor sfinte moaște a fost la anul
1783.” (Proloagele, X, p.8)
Sf. Ierarh Niceta de Remesiana.
„Numele
de Niceta înseamnǎ în limba greacǎ învingǎtor. Într-adevǎr, prin viaţa sa plinǎ
de sfinţenie, prin scrierile sale și prin învǎţǎtura cea dreaptǎ pe care a
predicat-o cu zel apostolic, multor neamuri, inclusiv strǎmoșilor noștri, viaţa
acestui episcop poate fi încununatǎ și pomenitǎ cu laude ca o mare biruinţǎ
spiritualǎ. (Proloagele, X, p.75)
Sânzienele
„[Sînt] reprezentǎri fantastice în alaiul Sânzienei sau Drǎgaicei care împîrguiesc lanurile de grîu și înfloresc planta ce-i
poartǎ numele (sânziana, drǎgaica). Sânzienele,
divinitǎţi nocturne și lunare, apar numai în cete, de obicei în numǎr fǎrǎ soţ.
Ele ar fi zîne sfinte sau fecioare frumoase rǎpite de smei și ţinute în palate ferecate, ascunse
prin pǎduri neumblate de picior de om. În noaptea de Sânziene (23/24 iunie), în timp ce umblǎ pe pǎmînt sau plutesc prin aer, cîntǎ și danseazǎ, împart rod holdelor
și femeilor cǎsǎtorite, înmulţesc pǎsǎrile și animalele, stropesc cu leac și
miros florile, tǎmǎduiesc bolile și suferinţele oamenilor, apǎrǎ semǎnǎturile de
grindinǎ și vijelii.
Spre deosebire de Iele
și Rusalii, care sînt Zînele Rele, Sânzienele sînt Zîne Bune. […] Cînd
oamenii le nesocotesc ziua, Sânzienele
stîrnesc din senin furtuni și vijelii, aduc piatrǎ (grindinǎ), ridicǎ în vîrtej
pe cei pǎcǎtoși lovindu-i de boala numitǎ luatul
din Drǎgaicǎ, lasǎ cîmpul fǎrǎ rod și florile fǎrǎ leac. Sânzienele sînt atestate atît ca divinitǎţi
fitomorfe (planta care înflorește de ziua lor, sânziana), cît și antropomorfe (ceata femininǎ care
formeazǎ anturajul în care se desfatǎ Zeiţa agra rǎ).”
(apud. Ion Ghinoiu, Micǎ enciclopedie de
tradiţii românești, Agora, 2008)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu