(decembrie - sfîrșit, ianuarie-început...)
Despre Banksy (pseudonimul unui artist graffiti, activist
politic, regizor de film și pictor englez) se știu extrem de puține lucruri.
Este o prezență cvasi-invizibilă în spațiul public, lucrările sale – artă
urbană satirică ce combină mici texte epigramatice subversive, suculente și
pline de un umor negru cu desene executate după un șablon extrem de personal, care
aduc virulente critici vieții politice și sociale – sînt prezente pe trotuare,
pereți și poduri din orașe din întreaga lume.
Dac-ar fi să luăm de bune spusele designerului Manco Tristan,
Banksy s-ar fi născut în 1974 în Bristol, Anglia, unde și-a petrecut primii ani
de viață, ca fiu al unui tehnician fotocopiator, el fiind pregătit să devină...
măcelar!
Despre clipul său nu se știe dacă a fost făcut cu un om
al străzii sau cu un actor (contează prea puțin acest aspect), ideea lui fiind,
în schimb, strălucită! Din păcate, superbul său desen închipuind renii lui Moș
Crăciun înhămați la o bancă adevărată, a fost vandalizat...
„Dumnezeu să binecuvânteze Birmingham!”, a scris Banksy în
mesajul său pe o reţea de socializare după postarea clipului. „În cele 20 de
minute în care l-am filmat pe Ryan aşezat pe această bancă, trecătorii i-au
oferit o băutură caldă, două batoane de ciocolată şi o brichetă, fără ca acesta
să le ceară ceva”, a adăugat el. Mesajul artistului a strîns 2,5 milioane de
vizualizări în primele 11 ore după de la publicare!
*
„Amintirile nu aparţin numai trecutului. Ele ne
determină viitorul.” (Jeff Bridges)
*
O poveste cu Kafka. Istorioara spune că, într-o bună zi,
pe cînd își purta pașii pe aleile parcului în care-și făcea zilnic plimbările,
Franz Kafka a întîlnit o fetiță care plîngea. Își pierduse păpușa și era
dezolată. El s-a oferit să o ajute să o găsească, așa că și-au dat întîlnire a
doua zi, în același loc. Pentru că nu au găsit-o, el a conceput o scrisorică,
pe care i-a citit-o fetiței, a doua zi, cînd s-au reîntîlnit: „Te rog, nu
plînge după mine, am plecat într-o excursie în jurul lumii. Îți voi mai scrie
despre aventurile mele.”
Acesta a fost începutul unui lung șir de scrisori, care au urmat. De fiecare dată, cînd cei doi se întîlneau, Kafka îi citea fetiței minunatele aventuri închipuite prin care trecea mult iubita ei păpușă. Fetița era fascinată și aproape consolată.
La ultima lor întîlnire, el i-a dăruit fetiței o păpușă. Care nu semăna, nici pe departe, cu fosta păpușă a fetiței. Scrisoarea cu care a venit însoțită spunea: „Călătoriile mele m-au schimbat.”
Mulți ani mai tîrziu, fetița, devenită o femeie în toată firea, a găsit în această păpușă un bilețel, pe care scria: „Tot ceea ce iubești vei pierde pînă la urmă. Dar, în final, iubirea se va întoarce sub o altă formă...”
Acesta a fost începutul unui lung șir de scrisori, care au urmat. De fiecare dată, cînd cei doi se întîlneau, Kafka îi citea fetiței minunatele aventuri închipuite prin care trecea mult iubita ei păpușă. Fetița era fascinată și aproape consolată.
La ultima lor întîlnire, el i-a dăruit fetiței o păpușă. Care nu semăna, nici pe departe, cu fosta păpușă a fetiței. Scrisoarea cu care a venit însoțită spunea: „Călătoriile mele m-au schimbat.”
Mulți ani mai tîrziu, fetița, devenită o femeie în toată firea, a găsit în această păpușă un bilețel, pe care scria: „Tot ceea ce iubești vei pierde pînă la urmă. Dar, în final, iubirea se va întoarce sub o altă formă...”
*
„Nu aștept ca Dumnezeu să ne rezolve
treburile noastre lumești, a căror înțeleaptă chivernisire ne revine nouă ca
ființe înzestrate de El cu minte rațională și o inimă fierbinte”. Părintele
Nicolae de la Rohia (Nicolae Steinhardt)
*
O carte tipărită este, mai presus de orice, o
stare de spirit. Trupul cărţii, „carnea” ei (ilustraţiile, coperţile, modul în
care este paginată și cel în care este legată şi pînă la cele mai mici detalii
grafice) transformă o carte într-un obiect estetic senzorial, în clipele
inefabile în care i te abandonezi cu întreaga ta fiinţă. Dimpreună cu textul
propriu-zis, cartea tipărită nu este altceva decît o sublimă vietate, splendidă
în întregul ei, care se însufleţeşte doar atunci cînd este citită. Nutresc
convingerea că o carte tipărită se însufleţeşte doar atunci cînd este citită. O
carte abandonată într-un raft prăfuit de bibliotecă devine un obiect oarecare,
neutru şi inutil. Borges spunea la un moment dat, parafrazîndu-l pe Emerson, că
biblioteca este un cabinet magic în care există multe spirite vrăjite, care se
trezesc cînd le chemăm. Adică doar atunci cînd o carte îşi întîlneşte
cititorul, se produce resurecţia ei. În caz contrar, ea moare. Moare şi se
transformă într-un alt fel de mobilă, care odată cu trecerea timpului,
indiferent cît este de valoroasă, se demodează. Intră într-un anume fel de
desuetudine. Pentru a avea viaţă, o carte trebuie iubită, admirată, mîngîiată
cu ochii cei de carne dar mai ales cu ochii sufletului, adulmecată, luată cu
sine şi ţinută lîngă inimă. Aidoma unei femei. Pentru că între o carte frumoasă
şi o femeie frumoasă, de cele mai multe ori nu există diferenţe
semnificative...
*
Alexandru Andrieș are un poem (numit „Aproape liniște”) pus minunat pe muzică
(bine, chiar foarte bine, zic eu) de către Nicu Alifantis... E faină și
varianta interpretativă a Alifantisului dar cea a Aurei Urziceanu (care are în background
muzicieni extrem de valoroși în epocă /1985/ – Dan Bădulescu la bas electric și chitară electrică, Mihai Farcaș la percuție și însuși Alifantis la chitară acustică) îmi pare
a fi superioară din toate punctele de vedere... În primul rînd grație feeling-ului dat de excepționala voce a Aurei...
*
„De altfel e şi cea mai
frumoasă declarație de dragoste: «Simt că te pot părăsi. Te iubesc atît de mult
încît s-a împlinit ceva în mine – şi acum te pot părăsi». E inutil să întorci
capul. S-ar putea să vezi nedumerire. Cînd pleci, e bine să crezi că ai
socotelile încheiate”. (Constantin Noica)
*
Recititind cartea lui Gheorghe Tomozei („Manuscrisele
de la Marea Moartă”, ed. Cartea Românească, 1981), Dau peste aceste „nichitisme”: „Copila
din «Ploject» (Ploieşti) este o «putinetă», un indezirabil, e un «mastrapont»,
banii mari, «matrafingheri» sau «coroclinci», sînii muierilor sînt «ţîfuri»,
onorariile, «bînfi», ciolanul cu fasole e «ciolănacher» , Fănuş Neagu e
«Fanacher» etc. Bea la Casa «escribenţilor» (Casa Scriitorilor – n.m.), cînd
intră într-o situaţie dificilă el o «împopistrează»(!) Cînd e solemn îmi spune
«dumneata». Chemat la radio, «clămpăneşte». Plimbarea e un «fiţifex». Carnetul
de telefon e un «ragaţier». Carnetul cu adresele iubitelor e «madonar». O fată
are ţîţele ca «doi ochi de bufniţă». Cîmpulung, vara, 1976”. Așa am descoperit proveniența „coroclincilor”, termen care-i
plăcea lui Nino Stratan și pe care-l folosea ori de cîte ori, în discuțiile
noastre, venea vorba despre bani...
*
Apropo de Nino... L-am întrebat, cu mulți ani
în urmă: „Nino, ce loc ocupă femeia în viața ta?” Fără să se gîndească prea
mult, mi-a răspuns, învălătucit în nori groşi de fum de țigară, cu privirile-i
parcă întoarse înlăuntru-i: „Bătrîne Urs, eu am o teorie disjunctă între creier
şi fratele trup. Nu sunt un tip senzual. Sunt un cerebral. Sunt şi un ideatic,
dar stările mele sunt afective. Femeia, dragostea sunt atmosferă. Femeia este o
înlesnire a vieții. O grijă. Este grija pe care femeia o acordă bărbatului
singuratic, care atunci cînd scrie, are nevoie de linişte, de-o cafea, de-o
țigară. Femeia este un un bun conducător de poezie”. Întrebarea asta, dimpreună
cu răspunsul ei (care fac parte dintr-o convorbire mai amplă, avută prin 1999)
mi-am permis să le așez, la doar cîteva luni de la plecarea intempestivă,
absurdă şi tragică a lui Nino dintre noi, în volumul nostru, „Convorbiri la
lumina gîndului”.
*
Și
pentru că tot a venit vorba și despre Nichita Stănescu, mi-am adus aminte unul
dintre poemele sale („Liniște”), care-mi place nespus:
Un nu știu ce în seara
aceea era,
plopii îmi păreau
piroane în palme de Iisus
și se făcea că în
tăcere piatra ne cânta
un tril de sus, de
foarte sus.
Stam blând și fără de
gândire,
doi ochi n-aveam, ci
două inime aveam
și trupuri multe-n
nesfârșire,
ah, traversându-le le
și pierdeam.
Căzu pe mine un cuvânt
mai greu decât o
cruce,
v-am zis de mult: nu
am mormânt,
nici unde să-l pot
duce.
Stau blând și fără de
visare
și vast și mult sărat,
cum orizontul peste
mare
este coroană
de-mpărat.
*
Pentru capitolul „Texte cu elice” : „Eşti frumoasă ca o stele,/Tu
mi-ai rupt inima-n doi,/Toate sufletele mele,/ Bate pentru tu şi noi!” Habar n-am pe unde-am auzit-o!
*
Mi-e mai mult decît clar că revelația mea din ultimii ani, în
materie de prozatori, se numește, de departe, Evgheni
Vodolazkin: „Pentru că atunci cînd îți lipsește cineva, e vorba despre o parte
din tine însuți care îți lipsește. Și cauți reunirea cu acea parte.” („Laur”). Și tot el, în aceeași carte: „Sunt lucruri despre care este mai uşor să
vorbeşti în contextul unei Rusii străvechi. Despre Dumnezeu, de exemplu. După
părerea mea, legăturile cu El erau mai directe pe vremuri. Mai mult decât atît,
pur şi simplu existau. Acum natura acestor legături îi preocupă doar pe puţini,
şi asta e neliniştitor. Să fi aflat noi, din Evul Mediu încoace, vreun lucru
complet nou, care să ne perimită să ne relaxăm?”
*
*
„Căci se apropie
Crăciunul / Și se coboară cerul, / Și ne cuprinde iar fiorul / Cînd se aude...
lerul. ” Nu știu cine a scris strofa asta cu iz de colind, pe care am găsit-o într-un
luminiș de revistă virtuală, nesemnată... Am luat-o pentru că mi-a plăcut mult imaginea
din doilea vers („Și se coboară cerul”)... Dar chestia din final, „lerul”
mi-a sugerat cu totul altceva... Mă străduiesc, din fragedă pruncie, să dezleg
un mister, care nu-mi dă pace! Adică din vremurile străvechi în care mergeam cu
ciutanii de vîrsta mea, la colindat... Am înţeles majoritatea mesajelor
colindelor noastre – unele mai absconse, altele mai inteligibile – numai
refrenul acela obsedant, ca o parolă, „leru-i ler”, nu l-am putut bunghi, în
ruptul capului… Nici cărţile unor titani în domeniul folcloristicii, parcurse
de-a lungul timpului, precum Bârlea, Fochi ori Ghinoiu, care vorbeau despre
nu-şʼ ce interjecţii, onomatopee şi eufonii complicate, nu mi-au putut desluşi
enigma: ce e leru’ și, mai mult de-atît, de ce „leru-i ler”? Asta pînă deunăzi, cînd mă
preumblam absent, singur și trist, precum un pescăruș baptist, printre
rafturile unui supermarket, din ale cărui difuzoare se auzea tînguirea
titanului colindelor româneşti, nimeni altul decît rapsodul Hruşcă şi căruia
era cît p-aci să-i zic ceva de dulce, mărunţel, inofensiv, fără violenţă, în
gînd… Dar am ciulit deodată urechile şi, brusc, am trăit revelația. Sau ea m-a
trăit pe mine, aproape că nu mai contează... Maître Hruşcă mi-a dezlegat (fără
să vrea, sărăcuțul!) enigma care mă muncea de-o viaţă, mai abitir decît îl
munceau muncile alea grele pe celebrul Hercules. Păi, sigur că da, dom’le, mi-am
zis în barbă, „leru-i ler” (şi nici n-are cum fi altfel!), pentru că, în mod
absolut logic, irefutabil şi fix din aceleaşi motive, „linu-i lin” (care şi el,
desigur, n-are cum fi altfel!). Q.e.d. ! Doamne, cît de clare pot fi lucrurile
simple, hehehe!
*
„În pragul Bisericii te cheamă glasul lui Iisus. Cine ți-a mai
spus pînă acum că ești îndumnezeit, că în tine stă chipul lui Dumnezeu? Pănă
acum ți s-a spus că descinzi din maimuță, că descinzi din animale, că ești pe o
treaptă zoologică mai ridicată, dar această origine nu îți dă demnitate. Ea te
coboară... Uite, Dumnezeu îți spune că tu ești fiul Lui.” (Gheorghe Calciu)...
Păi, sigur că are perfectă dreptate părintele... Cum mare dreptate avea și Țuțea,
dar care cu mintea sa ascuțită, tăia mult mai adînc: „Singurii oameni care nu pot fi suspectați că nu se înfioară în fața
morții sunt sfinții...”
*
Ce să le transmit io prietenilor virtuali de Crăciun? O orație
mică... Așadar:
Vă dăruiesc, dintre toate gîndurile mele bune, din inimă, pe cel
mai bun.
De Crăciun.
Prin Moş Crăciun.
Să fiţi iubiţi!
Vă îmbrăţişez!
La mulţi ani!
De Crăciun.
Prin Moş Crăciun.
Să fiţi iubiţi!
Vă îmbrăţişez!
La mulţi ani!
Nu m-am priceput niciodată, de cînd am învățat a scrie, să
concep urări din astea pentru evenimente de tot felul... Trăiam un adevărat
supliciu cînd mama mă punea să grafiez caligrafic pe felicitări sau pe cartoline
poștale ilustrate, cîteva rînduri pe care apoi să le expediez celor
cunoscuți... Îmi făcusem un carnet secret în care le trecusem și, ori de cîte
ori eram pus să scriu, le copiam de acolo... Pînă într-o zi cînd mama s-a prins
de trucul meu, citind pe dosul unor vederi pe care i le trimisesm bunicii, cu
diverse ocazii și din diferite locuri și perioade, aceleași rînduri! Urmarea? Caietul
mi-a fost confiscat și rupt fără milă...
Revenind în prezent... Mă gîndesc că-i mult mai simplu să trimit
celor dragi cuvinte frumoase (precum acestea: „Și în ţinutul
acela erau păstori, stînd pe cîmp și făcînd de strajă noaptea împrejurul turmei
lor. Și iată îngerul Domnului a stat lîngă ei și le-a zis: «Nu vă temeţi... Că
vi s-a nǎscut astăzi Mîntuitor. Care este Hristos Domnul din cetatea lui David.
Și acesta va fi semnul: veţi găsi un prunc înfășat, culcat în iesle...» Și
grăbindu-se, au găsit pe Iosif și pe Prunc, culcat în iesle...”, Luca, 2, 2-17
sau „Toţi cei cu inima curată sunteţi ai mei”, minunata vorbă a părintelui Justin Pârvu),
decît să-mi screm imaginația cu formule care oricît de originale aș crede eu că
sînt, tot stereotipe rămîn? Ba bine că nu!
*
„Viața, de conceput mai mult ca o sumă de exerciții de
rezistență decât sub forma ei ofensivă, activă. Rezistenţă, adaptare,
supravieţuire. Momente albe, negative, deviante. Când derularea zilelor se
tulbură, retragere, repliere, acoperire. Cel care se ascunde în somn.
Somnul care regenerează pofta de a trăi.
Somnul care face posibil sentimentul cotidian, atât de necesar, al începutului, al reluării. Nu poţi trăi necontenit. Nu atât oboseala, cât nevoia unor segmentări, a unor popasuri. Fragmentele zilelor noastre fac pânza continuă a vieţii. Mitologiile personale ale zilei. Unităţi de timp programabile. Metafizica unui anotimp, intermitenţele dragostei. Descoperire şi recunoaştere asta e toată dialectica. Somnul ne ajută să nu ne uităm viaţa. Capitolele unui roman, pasajele unei proze. Cititorul care respiră şi cu privirea cînd citeşte. Trebuie să-i oferim acel aer. Oricît de moderni şi experimentali am fi, nu putem ignora faptul că trupul îşi are obişnuinţele lui care rămân aceleaşi chiar şi în faţa unor pagini de carte.” [Gheorghe Crăciun „Grandangular 5”, în „ Mecanica fluidului”, Editura Cartea Românească, 2014]
Somnul care regenerează pofta de a trăi.
Somnul care face posibil sentimentul cotidian, atât de necesar, al începutului, al reluării. Nu poţi trăi necontenit. Nu atât oboseala, cât nevoia unor segmentări, a unor popasuri. Fragmentele zilelor noastre fac pânza continuă a vieţii. Mitologiile personale ale zilei. Unităţi de timp programabile. Metafizica unui anotimp, intermitenţele dragostei. Descoperire şi recunoaştere asta e toată dialectica. Somnul ne ajută să nu ne uităm viaţa. Capitolele unui roman, pasajele unei proze. Cititorul care respiră şi cu privirea cînd citeşte. Trebuie să-i oferim acel aer. Oricît de moderni şi experimentali am fi, nu putem ignora faptul că trupul îşi are obişnuinţele lui care rămân aceleaşi chiar şi în faţa unor pagini de carte.” [Gheorghe Crăciun „Grandangular 5”, în „ Mecanica fluidului”, Editura Cartea Românească, 2014]
*
Am cărți începute și neterminate... Citesc dezordonat, doar cu
sublinieri și fără să mai transcriu ce mi-a reținut atenția... Fără să scot note... Anul acesta
trebuie să revin la vechiul meu mod de lectură, abandonat din nu știu ce motive... Îmi
trebuie liniște, mult mai multă liniște lăuntrică pentru asta... M-am reîntors,
cu o bucurie nesmintită, la Thibon: „Majoritatea
«darurilor» pe care ni le fac oamenii seamănă cu momeala pe care pescarul i-o
întinde peștelui. Avem uneori pofta de a răspunde la avansurile lor: iertați-mă că nu mă arunc
din cale afară de repede asupra viermișorului pe care mi-l oferiți cu o
insistență așa de generosă. E pentru că ghicesc în urmă cîrligul undiței,
firul, coșul și tigaia în care o să mă prăjiți”. („Ignoranța înstelată”).
*
Aseară, pe Netflix, „The Two Popes”. Exepționali Hopkins și Pryce... Trebuie să scriu despre filmul acesta.
După obligatoria revizionare... Diseară, „The Irishman”. Are trei ore și n-am mai rezistat...
*
Prima carte cumpărată anul acesta dintr-o foarte cochetă
librărie-cafenea din Târgoviște, a treia zi a noului an (2020): „Călăuza rătăciților” a lui Jean D’Ormesson
(„Baroque Books & Arts”, 2017). Am citit mai multe pagini chiar acolo, printre rafturile înțesate cu cărți, în picioare, stăpînit de o stranie senzație de ocrotire...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu