miercuri, 27 septembrie 2017

Memento

(sursa foto:viva.ro)

Acum fix un an, odată cu moartea lui Gyuri, a dispărut o bucată zdravănă de umor românesc, însă dintr-acela de cea mai bună calitate. Pentru că mintea i se mișca extrem de rapid, a fost, cred eu, unul dintre improvizatorii noștri de geniu. Care improviza așa precum respira. Precum Toma Caragiu, bunăoară... Fără Gyuri, „Divertis”-ul n-ar fi avut absolut nici un haz (vorbesc despre „Divertis”-ul cel de dinainte de ʼ89 și acela din anii ʼ90, că după, hélas!, s-a diluat pînă la disoluție). Grup pe care, apoi, l-a și părăsit, simțind, probabil, că locul lui e în cu totul altă parte. Spun aceia care l-au cunoscut că era un om vesel. Tot ce se poate. Însă dacă-l priveai și-l ascultai foarte atent, depistai un haz de necaz și-un rîsuʼ–plînsuʼ în tot ceea ce însemna ființa lui.

Nu știu cît de mare cîntăreț sau „cantautor”, cum se spunea pe vremuri, a fost. Am cîteva dintre albumele sale, pe care, cînd și cînd, mi le pun la învîrtit sub acul bătrînului meu pick-up. Ascultîndu-le, sînt stăpînit de senzația că acele cîntece și „versuri” aparțin, mai degrabă, nu unui interpret de muzică în accepțiune obișnuită a termenului, ci unui om care încearcă să-mi transmită, în felul lui, propriile trăiri și gînduri, propriile amărăciuni și bucurii, bref, frînturi din propria-i viață. Cu ironie, cu un umor sănătos, cu duioșie și tristețe, cu melancolie și, uneori, cu sarcasm... Lucruri pe care, mai lesne, n-ar fi putut să le spună în alt mod.
Nutresc convingerea că Ioan Gyuri Pascu a fost un recitator tragic.
Un aed contemporan.


3 comentarii:

Unknown spunea...

Cît de drag mi-a putut fi și cît de mult îmi lipsește - cu umorul lui, cu enrgia lui... Noroc că muzica și poezia lui mai plutesc printre noi.

Unknown spunea...

Foarte frumos articolul,a fost un artist complet si ne-a lasat mai saraci...A fost comemorat la Beraria H si va mai fi si la Agnita...

Bogdan-Lucian Stoicescu spunea...

Bine că își mai aduce cineva aminte de el, doamnă Voinescu...

Muzicoteca de dinamită (remember the old times...)

Tull. Jethro Tull. Live at Tampa Stadium (1976) Îi ascultam de ceva timp, nu cu mult înainte de 1976-1977 (epoca de cînd datează concertele ...