miercuri, 27 august 2014

Mi-e dor de Giani Cocean...


Refugii estivale (20)

Cu alte cuvinte am vrut să spun că, în acele vremuri, o emisiune precum „Metronom”, a rebelului comentator muzical şi om de radio care a fost regretatul Cornel Chiriac era, de departe, un fel de oază, o gură de aer proaspăt pentru iubitorii de muzici de calitate, o fereastră destul de larg deschisă spre Occident şi care, desigur, nu putea fi pe placul liderilor comunişti de atunci, ale căror urechi blegi erau mult mai obişnuite cu „şlagărele” tocite de prea multă repetare ale unor interpreţi precum Dan Spătaru („Ţărăncuţă”, „Te aşteaptă un om”, „Trecea fanfara militară” ori cele care atingeau lejer şi fără nici un efort ridicolul şi pe alocuri neghiobia, prin simbioza perfectă dintre muzică şi „versuri”, precum se dovedeau a fi cu asupra de măsură „Drumurile” şi mai cu seamă „Magistrala albastră”, pe care le mai aud şi azi, cînd şi cînd, vibrînd prin geamurile închise ale „Merţanelor” cocalarilor şi nu numai!),  Margareta Pîslaru („Timpul”), Pompilia Stoian („Prieten drag”), Luigi Ionescu (cu celebrele sale melodii avi-florale, dacă le pot zice aşa, „Turturele” şi „Lalele”), Constantin Drăghici („A căzut o frunză-n calea ta”), „Trio Grigoriu” („La cabana trei brazi”, „Macarale”, „Marinarii” şi preferata mea de atunci, „Broscuţa Oac”, hehehe!), „Trio Caban” („Tinereţe fără bătrîneţe”), Doina Badea („Spre soare zburăm”, „Se-ntorc vapoarele” ori „Ploaia”),


supranumită de ăi mai maliţioşi „Răcnetul Carpaţilor” iar de fani, „Dalida a României” şi care, fie vorba între noi, nu avea o voce tocmai rea şi, în sfîrşit, ultimul (dar nu cel de pe urmă) pe listă, maestrul Gică Petrescu, „Eternul Gică” (supranume datorat, cu siguranţă, îndelungatei sale cariere muzicale!) cu toată suita lui de romanţe, tangouri, valsuri ori cîntece de „petrecere şi voie bună” (nelipsit de la nici o emisiune de „varietăţi” sau de la vreun Revelion TV şi absolut de la nici o sindrofie românească), din repertoriul căruia, mie, din fragedă pruncie, plăcîndu-mi, pentru parfumul lor de epocă, uşor vetust, „Suflet candriu, de papugiu” şi „Du-mă, acasă, măi tramvai!”.

Erau şi cîţiva interpreţi de muzică uşoară, foarte puţini, pe care-i agream, în pole position-ul preferinţelor mele aflîndu-se, detaşat, Mihaela Mihai (pe numele ei adevărat, Mihaela-Maria Neagu). Făcusem chiar un fel de pasiune pentru angelica blondă (cum mi se părea ea atunci şi de care, la un moment dat, pe la vreo 12-13 ani, eram îndrăgostit lulea!) şi pentru cîteva dintre piesele ei („De-ai fi tu, salcie”,  „Hei, Mare!”, „Parfumul străzilor” ori „Trurli, trurli”)


dar şi pentru filmele în care jucase („Cartierul veseliei”, „Bariera” - în care și cînta splendida „Parfumul străzilor” - sau „Asediul”), pe care nu mă mai săturam să le revăd (la cinematograf sau la televizor), ori de cîte ori erau programate, fără să mă plictisesc de ele vreodată şi ale căror replici, evident că le ştiam pe de rost



Şi, cînd, peste ani, am mai şi aflat că este sora mai mare (vitregă, e adevărat, dar ce mai conta) a dragului meu Doru Stănculescu (cantautorul la care ţin ca la ochii din cap, la fel de mult ca şi la Mircea Florian), respectul meu pentru Mihaela a crescut exponenţial! Asta pentru că, între timp, dragostea mea puberă (și neîmpărtăşită) pentru ea se risipise ca un fum... 
(va urma)

© Bogdan-Lucian Stoicescu

Text apărut în „altPHel”: 


Niciun comentariu:

Memento

Nichita Stănescu (31 martie 1933 - 13 decembrie 1983) Belgrad, 1982 Mor de ridicol ce sînt, fǎcǎtor de cuvinte și sfînt Și pentru cǎ trebuie...