Activiştii
vor fi activişti toată viaţa,
iar
noi vom fi poeţi toată moartea.
Nichita
Stănescu
S-au împlinit, deunăzi (pe 1 octombrie), 61 de ani de cînd s-a născut și, în curînd
(pe 19 octombrie curent), se vor rotunji, 11 ani de la precipitata plecare dintre noi a lui
Nino, ploieştean prin adopţie*, unanim considerat drept unul dintre cei
mai valoroşi poeţi contemporani, vîrf de lance al curentului optzecist în
poezia română, scriitorul pe care Nichita Stănescu – maestrul său spiritual – l-a
iubit nespus şi de care s-a apropiat cel mai mult, considerîndu-l demnul său
urmaş într-ale poeziei, (…) Ion Stratan,
os din os stănescian (…) şi pe care l-a definit, în stilu-i caracteristic,
cu lapidaritate şi preciziune chirurgicală: Spirit
deschis, cu alonjă intelectuală, fermecător în paradox şi în lacrimă, speranţă
dintîi a poeziei noastre.
Nini & Nino |
Ar mai fi ceva de spus? Poate doar cîteva
cuvinte despre opera sa (poetică și nu numai!, adică aceea cuprinsă între debutul său editorial din
anul 1981, cu Ieşirea din apă şi săvîrşită, cu puţin timp înaintea tragicei
sale dispariţii, cu volumul Cartea ruptă) strînsă în peste 30 de
volume, al cărei perfect articulat discurs poetic, profund şi coerent, pendulînd
între tragic şi ludic, în care poetul îşi
punea întrebări şi răspundea, tot el, singurătăţii, iubirii, sensului
existenţei, cuvîntului şi puterii lui de a da chip şi asemănare (Traian T.
Coşovei), a gravitat, dintru început, ciclic, în jurul a trei teme nodale: apa, lumina şi moartea. Operă
care, tocmai din pricina acestor remarcabile însuşiri, a fost încununată cu premii
de notorietate (ale Uniunii Scriitorilor, Academiei Române și Festivalului
Internaţional de Poezie „Nichita Stănescu”), fiind tradusă şi inclusă în
antologii internaţionale, numele său figurînd printre cele ale unor importanţi
poeţi contemporani ai lumii.
Dar nu despre poet şi opera sa voiam să scriu în primul rînd aici, ci despre ce
s-a întimplat în toţi aceşti ani de cînd prietenul nostru Nino şi-a început
călătoria cea fără de sfîrşit pe apele liniştite şi strălimpezi ale Poeziei. Am
vrut să văd ce urme a lăsat (dacă a lăsat!) omul şi ce ecouri mai are (dacă mai
are!) opera sa în conştiinta şi memoria afectivă ale celor în mijlocul cărora a
trăit şi pe care i-a iubit. Pentru că Nino era o făptură la fel de fascinantă
ca şi poezia sa, o personalitate poliedrală, complexă, locuită de mai multe
fiinţe (aşa cum excepţional observa bunul său prieten şi congener, poetul
Traian T. Coşovei): una plină de
nobleţea aristocratică cu care îşi împărţea bucuria de a fi cu prietenii, alta
generoasă pînă la uitarea de sine, alta jonglînd cu magia verbului şi o alta
retrasă, întunecată, abisală, din care se lăsau auzite doar ecourile unui
spirit profund, meditativ, ermetic, încifrat, greu de desluşit.
Nino & TraianT |
Pentru prietenii lui,
Nino a continuat, în cel mai firesc mod cu putinţă, să existe: ei au scris despre el,
i-au făcut un film, l-au evocat, s-au întîlnit pentru a-l sărbători şi
rememora, aşa cum s-au priceput ei mai bine s-o facă. Adică au lăsat un semn,
fiecare după propriile puteri, pentru ca uitarea să nu învingă: au scris cărţi,
i-au aşezat un panou în locul meritat din galeria personalităţilor bibliotecii
„N. Iorga”,
i-au dedicat un mic colţ muzeal – alături de cel al lui Nichita Stănescu în salonul de arte vizuale „Orion” al „Palatului Culturii” -, i-au consacrat o teză de doctorat şi, în sfîrşit dar nu în ultimul rînd, i-au dăltuit în granit negru şi marmură albă monumentul funerar de la cimitirul „Bellu” din Bucureşti, acolo unde-i odihneşte trupul cel de oase şi carne. Prietenilor săi le voi respecta dorinţa şi nu le voi da numele. Deoarece, spun ei, numele Poetului e cu mult mai important ca numele lor.
i-au dedicat un mic colţ muzeal – alături de cel al lui Nichita Stănescu în salonul de arte vizuale „Orion” al „Palatului Culturii” -, i-au consacrat o teză de doctorat şi, în sfîrşit dar nu în ultimul rînd, i-au dăltuit în granit negru şi marmură albă monumentul funerar de la cimitirul „Bellu” din Bucureşti, acolo unde-i odihneşte trupul cel de oase şi carne. Prietenilor săi le voi respecta dorinţa şi nu le voi da numele. Deoarece, spun ei, numele Poetului e cu mult mai important ca numele lor.
Pentru ceilalţi însă, reprezentînd, hélas!, marea majoritate,
Nino nu mai există decît sub forma unei hotărîri** (horribile dictu!) prin
care, post-mortem, i s-a acordat titlul de Cetăţean de Onoare al Ploieştiului
(cui bono, Primărie dragă?) şi a unei aşa-zise „plăci comemorative” aninată abia în
toamna anului 2008, pe unul din pereţii insalubri ai blocului în care a locuit.
Foto: © B.-L. S. |
Foto: © B.-L. S. |
S-ar putea ca, într-o bună zi, de acolo, din steaua unde s-a
mutat, Nino să mă dojeanească blînd şi trist: Dă-le pace, Bătrîne Urs, nu mor
caii cînd vor cîinii… Doar ştii că singura mea proprietate, vorba lui Nichita,
este absenţa!
© Bogdan-Lucian Stoicescu
* S-a născut la 1 X.1955 în comuna Izbiceni, Olt şi a murit la
19 X. 2005 în Ploieşti.
** Nr, 190 din 27.X.2005 emisă de Consiliul Local al
municipiului Ploieşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu