vineri, 2 octombrie 2020

Incipit

Poemul Ce-i iarna?, reprezintă debutul absolut în volum al lui Ion Stratan (antologia Cîntece de-nceput”, editată de Biblioteca Municipală „Nicolae Iorga”, în 1969).

Poemele Bacovia și Stol fac parte din antologia Caiet liric (1971), editată de aceeași instituție, ca și Tăceri de piatră, micul text în proză (poematic și el, în fond)...
Tînărul elev care semna Ninel Stratan (avea 14 ani) era membru al cenaclului literar „Orfeu” al bibliotecii ploieștene, condus pe atunci poetul George Moroșanu...
Iată cîteva suave scrieri care prevesteau, în cuvinte extrem de puține, faptul că harul este de la Dumnezeu și că poeții se nasc, nu devin, pe măsura trecerii timpului, așa cum îi plăcea deseori să spună, atunci cînd va scrie, peste ani, despre prietenul său mai mare, Nichita Stănescu (cel care-i va oferi pe unul dintre volumele sale, o edificatoare dedicație:
„Marelui Ion Stratan, / os din os Stănescian / aceste NODURI, / și, ȘI / SEMNE, / de noi doi destul / de demne, / și privite, / Stratanite / și Nichite”).

Sigur că părinții săi au continuat să-i spună pînă la sfîrșit Ninel, ca și, de altfel, mulți dintre cei care ne-am petrecut anii tinereții laolaltă... Sau Nino. Sau Nini, apelativ folosit, mai cu seamă de către doamna profesoară Elena Stratan, îngerul său păzitor dintotdeauna, cea care, atît de tandru, era numită „Blînduț” de fiul dumisale...
p.s. Mult mai tîrziu, cînd plănuiam să scriem o carte* a noastră, dar din pricina plecării sale mult prea zorite, aveam s-o termin, din păcate, singur, mi-a mărturisit nostalgic: «Eu am scris poezie încă de la 10 ani, inspirat de acel „Zeppelin” de prins muşte: „Şi cu aer sunt umplute / Şi-s din cînepă făcute…”. Era prin ’65. Uimit de ce este acela un „Zeppelin”, am scris prima mea poezie. Apoi am scris poezii inspirat fiind de Corabia, locul unde mi-am petrecut copilăria.»
* Convorbiri la lumina gîndului. Despre prietenie, iubire și alte închipuiri, ediția a II-a, editura Mythos, Ploiești, 2016

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită

Remember Shakti Saturday Night in Bombay (live, 2001) John McLaughlin  (chitară) Zakir Hussain  (tabla) U. Srinivas  (mandolină) Shankar Mah...