Jurnal (cvasi)livresc de
mini-vacanţă (XI)*
Mihail şi Gavriil
Apropo de sărbătorirea deunăzi a arhanghelilor Mihail şi Gavriil, cum
este ea îndeobşte
cunoscută. Constat că, deşi extrem de mediatizată pe canalele
mirene ale mass-media naţionale, prăznuirea celor doi arhangheli este numită
foarte rar corect, adică aşa cum apare ea cu titulatura completă în absolut
toate calendarele creştin-ortodoxe (tipărite sau on-line) ori în lucrările de
specialitate ţinînd de domeniul teologiei. Numele întreg al sărbătorii este „Soborul mai-marilor Arhistrategi Mihail şi
Gavriil şi a tuturor Puterilor cereşti celor fără de trupuri”. Cu alte
cuvinte, în data de 8 noiembrie nu îi prăznuim doar pe Sfinţii Arhangheli
Mihail şi Gavriil, ci absolut toate cetele îngereşti, prin exponenţii lor cei
mai de seamă. Aşa cum precizează
părintele profesor dr. Ene Branişte (în lucrările sfinţiei sale
„Liturgica specială” şi „Dogmatica ortodoxă”), sărbătoarea are o vechime de peste
1500 de ani, la origine ea fiind exclusiv o prăznuire a Sfântului Arhanghel
Mihail. Ulterior, în secolul al V-lea Arhanghelul Gavriil (pictură de Jan Van Eyck) |
Puţini cunosc numărul şi, cu siguranţă, mult mai
puţini sunt aceia care le ştiu numele celorlalţi cinci arhangheli (în învățăturile
creștine, evreiești și islamice, sînt căpetenii ale tuturor îngerilor,
cu rol de mari apărători şi vestitori-propăvăduitori ai tainelor lui Dumnezeu) ai
spiritualităţii creştin-ortodoxe, în afara mult mai cunoscuţilor Mihail (în
ebraică numele însemnînd, sub forma unei întrebări retorice, evident, „cine este ca Dumnezeu”, simbol al
umilinţei în faţa divinităţii, conducătorul oştilor cereşti şi, deci, primul din
ceata sfinţilor arhangheli, purtătorul unei săbii de foc, apărător suprem al
legii lui Dumnezeu şi perpetuu învigător al vrăjmaşilor) şi Gabriel, Gavril sau Gavriil (în
ebraică „Dumnezeu
este puterea mea” şi arhanghel al bunelor vestiri care, aşa cum
aminteşte Sf. Apostol Luca în evanghelia sa, este printre multe alte fapte
memorabile, binevestitorul Naşterii Mîntuitorului şi a Sfîntului Ioan
Botezatorul, fiind primul care a rostit numele de Iisus, descoperindu-le
magilor taina întrupării Mîntuitorului). Ceilalţi cinci arhangheli sînt Rafail („Dumnezeu a vindecat”, tămăduitor al neputinţelor
omeneşti), Uriil („Dumnezeu este lumina
mea”, luminător al celor întunecaţi),
Salatiil („rugătorul”, cel care se
roagă fierbinte pentru neamul omenesc), Gudiil („omul slavei”, îngerul care aduce veşnic slavă lui Dumnezeu şi celor
ce se nevoiesc la fapte bune) şi, în sfîrşit, dar nu în ultimul rînd, Varahiil
(„cel ce binecuvîntează”, ultimul dar
nu cel de pe urmă în ierarhia arhanghelilor, aducătorul de binecuvîntare
dumnezeiască pe pămînt).
Interesant este şi faptul că numele arhanghelului
Gavriil apare într-un moment cheie
consemnat în cartea sfîntă a religiei
musulmane, Coranul. Astfel, în timpul Ramadanului („Sawm Ramadan”) sau postului musulmanilor,
unul dintre cei „cinci stîlpi” ai Islamului (care înseamnă supunere, „muslimii” fiind
aceia care se supun, deoarece islamul nu este numai o credinţă ci, în egală
măsură, un mod de viaţă căruia ei trebuie să i se supună necondiţionat), care
este a noua lună a calendarului islamic (o lună cu dată mobilă care se
calculează după calendarul musulman, fazele lunii şi poziţia astrelor),
profetului Muhammad i-a fost transmis prin revelaţie divină Coranul de către
acelaşi arhanghel Gavriil, în urmă cu 1426 de ani. Ceilaţi patru „stîlpi ai
Islamului” sînt: „Mărturisirea de
credinţă ” (Sehadah) sau afirmarea în public, cu toată ardoarea şi
convingerea că „nu există altă divinitate
în afară de Allah iar Muhammad este Trimisul Său”; „Rugăciunea” („Salah, namaz”), care se face de cinci ori pe zi: în
zori, la prînz, după-amiaza, la apus şi seara, în grup şi obligatoriu cu faţa
spre Mekkah (Mecca); „Dania” (Zakat),
care se face în bani sau produse strînse peste an şi „Pelerinajul la Mekkah” (Hajj) locul sfînt al Islamului şi care
trebuie făcut măcar o dată în viaţă de orice bun musulman. În această lună se posteşte (abţinerea de la mâncare, băutură, fumat,
sex; nu se bea nici apă, nu se iau nici medicamente) de la răsăritul la apusul
soarelui. Pentru cei bolnavi, femei gravide sau musulmanii aflaţi în călătorie,
numărul de zile de post poate fi mutat ulterior trecerii lunii Ramadan. După apusul soarelui are loc
masa numită „iftar”, la care se
strîng familia şi prietenii. Cealaltă masă, Sohour,
are loc înainte de răsărit. Ultimile 10 nopţi ale Ramadanului sînt numite „Laylat al- Qadr” („Noaptea Decretului” sau „a Sorţii”, noaptea mai bună decît 1000
de nopţi) şi, cum nu se ştie care dintre ele este aceasta, musulmanii le petrec
pe toate în rugăciune. Muhammad primind primele versete de la Arhanghelul Gavriil. Din manuscrisul Jami' al-tawarikh by Rashid-al-Din Hamadani, 1307. |
Legenda spune că în această noapte Allah a început să-i transmită
primele versete din Coran profetului Muhammad (în vîrstă de 40 de ani pe atunci)
prin intermediul arhanghelului Gavriil, drept pentru care credincioşii
consideră că doar în această perioadă le este decisă soarta pentru următorul
an, tocmai de aceea ea fiind petrecută în rugăciune. Ramadan-ul se încheie cu o sărbătoare, „Eid ul-Fitr”, care ţine trei zile şi care la rîndul ei se încheie
cu un praznic, „Seker bairam” („Bairamul Dulce”), care începe de îndată ce Luna Nouă apre pe cer. Musulmanii
sărbătoresc îmbrăcîndu-se cu cele mai bune haine, participând la procesiuni impresionante,
făcînd daruri, petrecînd împreună cu familiile şi prietenii apropiaţi, stînd la
masă în timpul zilei, consumînd mîncăruri tradiţionale, dulciurile ocupînd un
loc privilegiat (dintre care nu lipsesc baclavalele şi sarailiile), de unde şi
denumirea petrecerii. De asemenea, credincioşii musulmani donează, fiecare după
posibilităţi, sume de bani, alimente sau îmbrăcăminte nevoiaşilor, astfel încît
şi aceştia să poată sărbători cum se cuvine, sfîrșitul postului. Bref, această
lună de post a musulmanilor, are în primul rînd o profundă dimensiune
spirituală, reprezentînd un timp al purificării trupeşti dar mai cu seamă
sufleteşti, condiţii sine qua non pentru orice musulman, indiferent de condiţia
sa socială, de a cinsti, aşa cum se cuvine, primirea Coranului de la Allah de
către profetul Muhammad, prin revelaţie divină, prin mijlocirea directă a
Arhanghelului Gavriil. (va urma)
©Bogdan-Lucian Stoicescu
* XI(XVI)/2014
Text
apărut în „altPHel” nr. 460, 11-17 noiembrie 2014, p. 15 precum și la adresa: http://www.altphel.ro/jurnal-cvasilivresc-de-mini-vacanta-xi/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu