luni, 2 octombrie 2017

Memento.

Pentameron

Sînt un om care crede că viaţa există pentru a ajunge la o carte.
Ion STRATAN
(1 octombrie 1955–19 octombrie 2005)

Fotografie de © Tudor Jebeleanu
1.   
«Eu am scris poezie încă de la 10 ani, inspirat de acel „Zeppelin” de prins muşte: „Şi cu  aer sunt umplute / Şi-s din cînepă făcute…”. Era prin ’65. Uimit de ce este acela un „Zeppelin”, am scris prima mea poezie. Apoi am scris poezii inspirat fiind de Corabia, locul unde mi-am petrecut copilăria. Am debutat în clasa a X-a, în revista „Amfiteatru”, cu poeme în proză, „Căutătorii de perle”. Era momentul schimbării generaţiei dogmatice şi erau la modă poemele în proză. Scriam şi noi poeme în proză, nu făceam rău nimănui!»
2.   
«Poezia mea este o dialectică cu poezia interbelică. Deci, nu este experimentalistă, ca a lui Mircea Cărtărescu, nu este ludică, aidoma celei a lui Florin Iaru, nu este sentimentală, ca a lui Traian T. Coşovei. Poezia mea este o dialectică permanentă cu poezia interbelică a lui Arghezi, Barbu şi Blaga, avîndu-l în prim-plan pe sfîntul literaturii româneşti, George Bacovia. Bacovia este sfîntul preacurat al versului românesc, după părerea mea, iar poeziile pe care le scriu sunt sentimentale şi conceptuale, ele aflîndu-se sub girul acestei sensibilităţi moldave, care este un eminescianism de sfîrşit de secol, o sinestezie, în sens baudelairian, şi o încercare de engramare a Universului într-un sistem de culori şi sunete.»
3.   
«Sentimentul meu este bacovian, este unul mai ascuns, mai apropiat de unele zone poetice ale sufletului. Depinde, însă, de ceea ce înţelegem prin poetic. Putem spune, bunăoară, că poetic este romantismul. Apoi venim şi spunem: nu, poetic este simbolismul.  Eu cred că fiecare perioadă are o poeticitate a sa. Traian T. Coşovei este un poet de un simbolism „tîrziu”, în timp ce Bacovia este un poet de un expresionism „devreme”. Eu mă consider un expresionist „devreme”. Deci, cît mai este tinereţe în mine, eu o alătur expresionismului „devreme” al lui Bacovia. Acolo este situat criteriul poeticului meu.»
4.   
«Nu sînt un tip senzual. Sînt un cerebral. Sînt şi un ideatic, dar stările mele sunt afective. Femeia, dragostea sunt atmosferă. O înlesnire a vieţii. O grijă. Este grija pe care femeia o acordă bărbatului singuratic, care atunci cînd scrie are nevoie de linişte, de-o cafea, de-o ţigară. Femeia este un bun conducător de poezie.»
5.   
«Eu sînt cărţile mele. (...) Ţin la ele, chiar ca la nişte copii, pe care îi mai întrebi din cînd în cînd ce mai fac, deschizîndu-le şi răsfoindu-le.»




Frunze

Domnului Bogdan Stoicescu

Dacă-am avea un organ de cunoaştere
Pentru toată materia
Ar fi frunzele şi mizeria
De-a creşte pe părţi
Am lăsa-o în cărţi
Pentru care trăim
şi iubim, şi
suntem
La Tine cherem.

Cu dragoste,
Nino Stratan

21 sept. 1998


(din volumul „Convorbiri la lumina gîndului” de B.-L.Stoicescu, 
ediția a II-a, editura Mythos, Ploiești, 2016)

3 comentarii:

Unknown spunea...

Dumnezeu să-l odihnească în pace, că pe aici nu prea a avut. Tare drag mi-a fost.

Bogdan-Lucian Stoicescu spunea...

Poate că, acolo pe unde-o fi, după atîta timp, să-și figăsit, în sfîrșit,tihna!
Dumnezeu să-l ocrotească!

Constantin Marin spunea...

Şi eu l-am cunoscut pe Stratan. Şi eu sunt un mărturisitor faţă de acest om. Încep prin a încerca să completez spusele fratelui Liviu Antonesei. Dragul nostru Liviu, vom şti, probabil, la judecata de apoi cât şi dacă dragul nostru Stratan a avut sau nu odihnă. Dar putem presupune că da, a avut. Este bine că suntem o tagmă, care l-am iubit. Este un fel de a fi, în continuare, vii, bucuroşi că vieţuim şi putem preţui acest miracol: viaţa şi sursa ei, Dumnezeu.
Cât priveşte felul firesc în care te întrebi, Bogdan, dacă, în sfârşit, şi-a găsit tihna, răspunsul îl vom putea primi (dacă vom merita !) tot cu acelaşi prilej, la judecata de apoi. Aşadar, fraţilor şi oameni buni, mai avem de aşteptat. Şi eu mă rog, precum şi voi, ca Dumnezeu să îl ocrotească şi să ne dea posibilitate să mai vorbim despre el, pentru că tare mult ne-a fost drag de dragul nostru poet şi cald om, Nino Stratan.

Muzicoteca de dinamită (remember the old times...)

Tull. Jethro Tull. Live at Tampa Stadium (1976) Îi ascultam de ceva timp, nu cu mult înainte de 1976-1977 (epoca de cînd datează concertele ...