Un uomo universale
sau
avatarurile unui magician
(II)
Spuneam că
în anul în 2005, încă mai aveam unele nedesluşiri vizavi de cîteva dintre
mesajele – provenind fie din teatru, eseu fotografic și/sau cinematografic,
plasticǎ etc. – pe care Mihai mi le transmitea prin creaţiile sale, mie,
contemplatorului lor. Însă, ceea ce-mi lipsea era un instrument de lucru care
sǎ-mi confirme bǎnuielile și să-mi limpezească neclarităţile. Pe care aveam sǎ-l descopăr mai curînd
decît aş fi crezut, aş spune întîmplǎtor (deşi, oare, e ceva întîmplător pe
lumea asta?), sub forma unui volum, apărut tot în același an 2005. În care am
gǎsit cîteva rînduri salutare: A
înţelege un lucru înseamnǎ a-ţi face o imagine clarǎ despre el. Acolo unde nu poţi vedea cu ochii minţii
lucrul despre care vorbești, acolo nu încape nici o înţelegere a acelui lucru.
Ceea ce e totuna a spune cǎ gândim în imagini și în asociaţii de imagini.
Înlǎuntrul acestor imagini, cuvintele nu fac decît sǎ traseze graniţe și
nuanţe, ele împǎrţind realitatea în calupuri și în felii de existenţǎ, și
tocmai ele, calupurile, sunt cele care conferǎ un sens cuvintelor. (…) Gândim
în imagini și vorbim în cuvinte, adicǎ vorbim prin intermediul unor imagini pe
care le descriem cu ajutorul cuvintelor. Dupǎ ce am citit de cîteva ori,
pînǎ mi-am apropriat pe deplin înţelesul acestor rînduri-gînduri din debutul
volumului* aparţinînd tînǎrului flozof Sorin Lavric, am înţeles cǎ, de fapt,
prin tot ceea ce face, Mihai chiar asta și urmǎrește, în fond: sǎ-şi familiarizeze
contemplatorul creaţiilor sale (în primul rînd teatrale dar și a celorlalte, deopotrivă),
pe de o parte, cu acel raport sensibil dintre semne (a se citi cuvinte),
sensurile şi continua lor evoluţie temporală şi obiectele şi/sau întîmplările
semnificate iar pe de alta, lucru foarte important, să gîndească în imagini pentru
ca, odatǎ ajuns în acest stadiu, el sǎ poatǎ fi în stare sǎ recepteze corect şi
apoi să interpreteze imagistic acel lucru, pentru ca numai astfel sǎ poatǎ
„vedea”, tarkovskian vorbind, „zona” de dincolo de el și de amǎgitorul hotar al
povestirii.
Mihai Vasile în
spectacolul „Pădurea de meri sălbatici”
(2011)
|
Toate bune și frumoase însǎ tot îmi mai lipsea – ca
portretul personalitǎţii poliedrale a lui Mihai sǎ fie complet acolo,
înlǎuntrul meu – un element sine qua non. Scrisul lui. Cuvintele lui tipǎrite.
Sigur cǎ gîndim în imagini și vorbim în cuvinte dar tot în cuvinte și grafiem,
nu? Așadar, îmi doream nespus
sǎ-i citesc cuvintele scrise. Pe unele dintre ele le ştiam din revistele la
care lucrasem împreunǎ dar nu acestea mǎ interesau în primul rînd. Le voiam pe
acelea care-i întrupau literatura. Îmi povestise mai demult, într-un ceas de
tainǎ, cum cǎ, pe la sfîrșitul deceniului 6 și începutul celui de-al 7-lea al
secolului trecut, scrisese poezie și prozǎ însǎ nu-mi arǎtase nimic, niciodatǎ.
Îmi spusese doar cǎ debutase în revista „Amfiteatru” în ’71, publicîndu-și apoi
textele în cîteva reviste serioase ale vremii („Luceafǎrul”, „Vatra” ori
„Convorbiri literare”). În paralel frecventase și unele cenacluri din epocǎ (a
se vedea fotografia publicată în numărul trecut, datînd de prin ’84 sau ‘85, în
care Mihai stǎ, îngîndurat-concentrat, la un „prezidiu”, alǎturi de poetul Ion
Stratan, scriitorul George Moroșanu și directorul de atunci al bibliotecii
„Nicolae Iorga” din Ploiești, profesorul Gheorghe Macsim, la o şedinţă de lucru
a cenaclului literar „Orfeu” al instituţiei) pentru ca mai apoi să-și adune toate
aceste „înscrisuri” în vreo două-trei volume, pe care ulterior avea să le depună,
spre „verificare”, în portofoliile unor edituri care organizau concursuri de
debut. Cum n-a primit nici un fel de răspuns, în 1977 el s-a hotărît sǎ nu mai „scrie”
altceva decît „poezie în spaţiu”, cum îi place sǎ spunǎ artei teatrale, în care
de atunci s-a încuibat cu arme și bagaje. Și unde a rǎmas tot pînǎ în ziua de
azi (și bine a fǎcut!), în ciuda maliţiozitǎţii unora faţă de credoul sǎu, acela
conform cǎruia teatrul nu este altceva decît un spaţiu al poeziei vizibile.
Așadar,
gîndeam eu, slabe speranţe sǎ vǎd prea curînd tipǎrit vreun text, chiar și unul
din cele de demult… Însǎ, spre surprinderea mea și a multora, mai devreme decît
mǎ așteptam, în 2005, Mihai a debutat editorial cu un „Mic dicţionar de termeni
teatrali”, volum despre care mi-a spus: Bǎtrîne,
a stat la dospit ani buni prin sertare şi uite că i-a venit rîndul. Semn
bun, mi-am şoptit în barbǎ, dacǎ a spart gheaţa înseamnǎ cǎ, mai devreme sau
mai tîrziu, urmeazǎ și restul. Ceea ce avea sǎ se și întîmple, însǎ abia în
2007 (cînd îmi cam pierdusem rǎbdarea), cu volumul Șaptezeci și șapte, cuprinzînd poeme și prozǎ poematicǎ. Da,
începea sǎ se contureze profilul autorului pe care-l bǎnuiam dar parcǎ tot nu
era ceea ce aşteptam eu. Încǎ nu apǎruse „artileria grea” (evident cǎ nu la
poezie mǎ refer), adică textele lui din prozǎ, care aveau sǎ soseacǎ şi ele (nu
toate, doar trei dintre ele) dar abia peste patru ani, în 2011(„Lecţia de anamnezǎ. Dialoguri despre teatru”
îi apǎruse în 2009), strînse în volumul „Sonatele
lunii”. Pe care, din motive independente de voinţa mea, l-am primit şi
citit de curînd. (va urma)
© Bogdan-Lucian Stoicescu
* Ontologia lui Noica. O exegezǎ, ed. Humanitas,
București, 2005
(Text apărut în „altPHel”, an X, nr. 439, 9-15 mai 2014, pag. 15;
http://www.altphel.ro/2014/05/un-uomo-universale-sau-avatarurile-unui-magician-ii/)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu