„Toate morţile
neaşteptate au ceva din aparenţa unei scamatorii. Cel care, pînă adineauri,
organizase, prin prezenţa lui, o lume, dispare pur şi simplu. Misterul morţii
tocmai în asta constă: în disproporţia dintre promptitudinea cu care cineva
încetează să fie şi golul formidabil pe care îl generează în consecinţă,
absenţa lui. Cu cît golul acesta este mai mare, cu atît scamatoria morţii pare
mai reuş ită. Ridici
capacul cutiei care era viaţa celuilalt şi înăuntru nu mai e nimeni. Decorul nu
s-a schimbat. Totul a rămas pe loc: casa lui, lucrurile lui în ea – hainele atîrnate
în dulap, pipa cu cutia de tutun golită pe jumătate, cartea pe care tocmai o
citea, o pagină rămasă pe birou cu cîteva rînduri scrise în grabă, un tablou pe
care trebuia să-l termine, aşezat pe şevalet, CD-ul pe care-l ascultase ultima
oară, dintre cele alese de-a lungul anilor şi din care se alcătuia conturul
muzical al fiinţei sale. Numai că la capătul acestor lucruri nu mai e nimeni.
Dacă am plîns,
auzind vestea morţii sale, este pentru că mi se făcuse dor de el pe măsura
acestei definitive absenţe care îşi începea de acum istoria ei în mine. Pentru
că există şi o istorie a ieşirii cuiva, prin moarte, din viaţa noastră, nu
numai a felului în care, prin gesturi şi întîmplări comune, el ne cotropeşte şi
se instalează în noi. Orice moarte este începutul acestei retrageri progresive
din fiinţa celorlalţi, a acestei prezenţe înfrînte care pleacă steagurile şi
care treptat, aşa cum ne-a ocupat, ne părăseşte plecînd în uitare.
În uitare? Cineva
iese, prin moarte, din viaţa noastră. Dar dacă o face nu este pentru a
intra altfel, şi mai bine, în noi? Fiecare om înseamnă în viaţa noastră exact
atît cît păstrăm din el după moartea lui. În fapt, sîntem locuiţi de cei
dispăruţi şi dacă fiinţa noastră se întîmplă să aibă temelie, amplitudine şi
forţă, este pentru că din adîncul ei are cine să ur ce periodic spre noi, din trecut. A avea trecut înseamnă: a face ca lentei goliri a
noastre de prezenţa şi prezentul celor dispăruţi să îi răspundă, în altă
regiune a fiinţei, o depunere la fel de lentă a ceea ce aparent a ieşit şi s-a
şters din noi. Noi sîntem cu adevărat
din clipa în care putem face recurs la un trecut, adică din clipa în care
începem să fim prin raport cu ceea ce am fost.”
(Gabriel Liiceanu – „Declaraţie
de iubire”)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu