sâmbătă, 21 februarie 2015

Haihui printre cuvinte (39)




Moscova- Petușki


Venedikt EROFEEV

Eram contradictoriu. 
Pe de o parte, îmi plăcea că au o asemnea talie, iar noi n-avem nici o talie. Asta trezea în mine – cum să-i spun? – „încîntarea”, poate? 
Mda, asta trezea în mine încîntarea. 
Dar, pe de altă parte, ele l-au înjunghiat pe Marat cu briceagul, iar Marat era Incoruptibil, așa că nu făcea să-l înjunghie. 
Asta îmi omora de-acum orice încîntare. 
Pe de o parte, mie, ca și lui Karl Marx, îmi plăcea slăbiciunea lor că-s nevoite să urineze așezîndu-se pe vine, asta îmi plăcea, asta mă umplea – oare de ce mă umplea?
Poate că de încîntare? 
Da, asta mă umplea de încîntare. 
Dar, pe de altă parte, ele și în Ilici au tras cu naganul*! 
Asta iar omora încîntarea: n-ai decît să te lași pe vine, dar de ce să tragi în Ilici cu naganul? 
Și, după asta, ar fi fost ridicol să vorbesc despre încîntare... 
Dar m-am luat cu vorba. 

 *Aluzie la atentatul asupra lui Lenin (1918) săvîrșit de Fania Kaplan

 

Niciun comentariu:

Jurnal de-a bușilea

Cu vreo treizeci și cinci de ani în urmă, făcea parte dintr-un grup de tineri care, cu toate că nu prea ştiau cu ce se mănîncă gazetăria, au...