miercuri, 17 mai 2017

Haihui printre cuvinte


Mircea Dinescu

Povestea vîntului din răsărit, spusă de el însuși
Un vînt străin, purtînd în păr stamine,
intră în sat și întrebă de mine,
zicînd că în o mie nouă sute șaișpe
l-a cunoscut, cînd lumea era vraiște,
pe străbunicul meu, căprar la tun,
ce l-a servit cu-o mînă de tutun
să-și răsucească singur o mahorcă,
cît bagă el pe țeavă praf de orgă
și cît o smîngăli pe-o ilustrată
trei vorbe pentru-o neștiută fată
care s-a transformat în străbunica.
“Eram pe-atunci firav, ca mai nimica,
dar zăpăcit i-am smuls din mîini scrisoarea
și m-am jucat ca orbul cu ninsoarea
pe cîmpul unde înfloreau cadavre.
Zadarnic a strigat la mine: “Stai, bre,
că am uitat să pun pe plic adresa!”
căci ajunsesem crivăț la Odessa
și-apoi hatman de vijelii în Bug,
unde-am dansat gopak cu meșteșug
chiar cu Tătucul și să nu te miri
c-am dărîmat trei mii de mănăstiri.
Cînd sființii de vopsea cădeau din turle,
el, Fiul Votcii, începu să urle
și-am deslușit pe chipu-i hedonist
paloarea unui fost seminarist
ce-a încălcat un tainic legămînt
și-i pusei pe obraz vărsat de vînt
și, lepădîndu-i hoitul la Kremlin,
m-am liniștit și bat cu mult mai lin
de-am regăsit acum, la voi, pe coastă,
răvașul de căprar către nevastă.
Cimitir cu fusta verde
Îți amintești lăcusta ce ți-a sărit pe fustă,
pe fusta ta cea verde amirosind a pustă,
cînd i-ai șoptit ironic: Ți-e foame? Ia și gustă!

Te-aș fi mîncat eu însumi, flămînd, ca pe o pîine,
ți-aș fi înfipt în coapsă colți fioroși de cîine,
dar mi-ai șoptit ironic: Nu astăzi! Poate mîine…

Iar mîinele acela n-a mai sosit vreodată,
te-am căutat zadarnic în orice trup de fată,
săpînd cu-nverșunare de ocnă la lopată.

Și-acum îmi ieși în cale subit pe o alee
și răsucești în mine aceeași tandră cheie
și porți tot fusta verde de tînără femeie.

Dar ca s-ajung la tine mi-ar trebui probabil
o aprobare scrisă de-un tenebros contabil
să sap iarba crescută în patul tău arabil.

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită

Un festival legendar: «Isle Of Wight 1970» Isle Of Wight este o insulă situată în apele Canalului Mânecii, în sudul arhipelagului britanic, ...