luni, 7 iulie 2014

Mi-e dor de Giani Cocean...


Refugii estivale (4)

Spuneam că în acel sfîrşit de august al anului 1971, stăteam întins pe cearşaf, sub razele unui soare prietenos, aşteptînd să treacă repriza de timp afectată „bronzatului uniform” (o oră, cîte 15 minute pe fiecare parte a corpului, conform calcului precis făcut de tata!), aşa cum îmi predica maică-mea de alături, pitită sub o pălărie cu borurile largi şi privindu-mă orbeşte din spatele unei perechi de ochelari de soare cu lentile fumurii. Sigur că nu-mi plăcea să sfîrîi la soare perpelindu-mă pe nisipul încins aidoma unui cîrnaţ într-o tigaie, nici măcar cinci minute. Cărui ciutan de vîrsta mea i-ar fi plăcut? Dacă-ar fi fost după capul meu, n-aş mai fi ieşit deloc toată ziua din mare, în care atunci cînd intram şi nu mai dădeam semne că aş avea cea mai vagă intenţie s-o părăsesc, era trimis tata, mult mai convingător, care cu un strigăt de luptă gutural şi cu un gest scurt din mîna dreaptă (ceva între salutul nazist şi cel roman!) mă poftea afară. Ieşeam, n-aveam încotro, cam dîrdîind, cu buzele vinete (deşi apa mării era caldă, avea 24-25 de grade, aşa cum scria cu cretă pe-o tablă la punctul de salvamar unde eram trimis periodic să văd „temperatura aerului şi-a apei”) şi cu palmele zbîrcite din pricina saramurii marine în care mă bălăcisem aproape un ceas. 


Ritualul cu cititul temperaturii apei era cam de sanchi, absolut inutil, atîta vreme cît la fiecare oră, la „buletinele de ştiri” de la „Radio Vacanţa”, care se auzea tot timpul, cam gîjîit, e adevărat, din pîlniile unor megafoane amplasate pe esplanada din faţa Cazinoului (pe plaja din dreptul elegantei sale siluete aveam noi loc de campare) se anunţau aceste lucruri dar trebuia să-i fac plăcerea tatei, care era din naştere un maniac al cifrelor exacte şi-un tipicar de-o punctualitate de ceasornic elveţian, pe care mulţi i-o admirau dar care pe mine mă scotea din ţîţîni (sora lui mai mare, adică draga mea mătușă și nașă, Lizica, mi-a mărturisit odată, cînd eram mai măricel, rugîndu-mă să n-o dau de gol, că în liceu era poreclit „Fişic”, pentru că, fiind și casier, strîngea monedele pentru „fondul clasei” pe care apoi, meticulos, le punea una peste alta şi le înfăşura în hîrtie, făcînd nişte mici cilindri, pe care apoi scria valoarea, numiţi fişicuri). Mă tolăneam pe cearşaful meu, aşa ud şi plin de nisip cum ieşisem din apă, pe burtă, după ce-mi puneam pe cap o cipilică din bumbac alb, cu borurile rotunde (aidoma celor de salvamar, dar mai mică), direct pe părul ud prin care de multe ori aveam nisip şi fire de alge, spre iritarea maică-mi, care se întreba ca pentru ea, însă suficient de tare ca s-o audă şi delfinii din larg, că oare cu cine-oi fi semănînd io atît de îngălat că, la vîrsta mea (aveam 13 ani împliniţi), încă n-am învăţat să folosesc duşul şi prosopul. Eh! Sigur că ştiam să le folosesc, dar n-o făceam aşa, de-afurisit, răzbunîndu-mă, astfel, în mod tacit, că m-a scos din apă, hehehe...



Îmi plăcea mult imensa plajă din Mamaia acelor ani. Din multe pricini, nu numai pentru că nisipul era foarte fin, curat şi înţesat cu o puzderie de scoiculiţe şi melcişori microscopici. Îmi mai plăcea şi faptul că apa se adîncea foarte departe în larg. Mă plictiseam pînă ajungeam la geamandură unde, evident că nu mai atingeam pămîntul cu picioarele dar eram proţăpit bine într-un colac mare, zdravăn, din cauciuc natural (al cărui miros îl am în nări şi acum), care întruchipa o broască ţestoasă.  (va urma)

© Bogdan-Lucian Stoicescu


(Text apărut în „Altphel” 

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită

Un festival legendar: «Isle Of Wight 1970» Isle Of Wight este o insulă situată în apele Canalului Mânecii, în sudul arhipelagului britanic, ...