vineri, 11 iulie 2014

Mi-e dor de Giani Cocean...


Refugii estivale (7)

Spuneam că în acel august al anului 1971 mă simţeam nespus de bine la Mamaia, mai bine ca oricînd. Nu eram pentru prima dată în această staţiune dar acum o priveam cu alţi ochi. Mă mărisem (aveam 13 ani şi cîteva luni) şi percepeam lucrurile altfel, începeam să înţeleg pe ce lume mă aflu. Plecam în fiecare zi însoţit de ai mei la plajă dis-de-dimineaţă, să „prindem”, odată cu răsăritul soarelui, ultravioletele dar şi „aerosolii”, despre care zicea mama (care le ştia pe toate, că doar d-aia era ea om mare, nu?) că îmi fac nespus de bine la gît, unde avusesem niscaiva probleme. Aerosolii, adică briza aceea binefăcătoare adiind dinspre largul mării, răcoroasă şi îmbibată cu sare şi iod, mirosind a alge, a scoici şi a nisip, un parfum sublim, inefabil, care mi s-a fixat definitiv în memoria olfactivă. Şi pe care briză trebuia s-o inhalez dimineaţa şi în amurg, preţ de 2-3 ceasuri... Nu ştiu cît de bine mi-a făcut ea la gît dar în acele preumblări pe malul mării am fost io martorul celor mai frumoase răsărituri şi apusuri de soare din viaţa mea...
 
Apus pe Siutghiol. Anii '70
(foto: Hedy Löffler-Weisselberger)
Mamaia. Plaja. 1967
(foto: Al . Medrea)
În urmă cu vreo doi ani îmi fuseseră scoase amigdalele, în urma unei prelungite infecţii de gîlci care nu mă mai slăbea. Excepţionalul medic orelist ploieştean, regretatul Gheorghe Romaşcanu, al cărui client fidel eram din frgedă pruncie (din pricina sensibilităţii mele la nas, gît şi urechi), a hotărît după îndelungi ezitări, să procedeze la extirparea sus-pomenitelor glande, care-mi făceau viaţa un calvar cu ocazia fiecărei banale răceli, deşi nu era de acord cu asta, spunîndu-mi nu o dată, că ele au fost „montate” acolo nu întîmplător însă din cauza infecţiei permanente, riscam să fac un reumatism cardiac. Aşa că, s-a salvat inima şi s-au sacrificat amigdalele iar problemele mele otorinolaringologice (îmi plăcea la nebunie cum suna cuvîntul ăsta şi, ori de cîte ori mi se ivea prilejul, îl pronunţam cu emfază, ca pe o incantaţie, lăsîndu-mi prietenii de joacă cu gura căscată) s-au ameliorat simţitor după operaţie... Dar trebuia ca de atunci încolo să merg în fiecare an pe litoral, minimum două săptămîni, pentru aerosoli marini, ultraviolete şi împachetări cu nămol. Pentru a nu mai avea probleme cu gîlcile. Toate bune şi frumoase, pînă la nămolul din lacul Techirghiol, cu care fusesem năclăit ani la rînd pînă atunci şi pe care, datorită mirosului pestilenţial şi ambianţei în care avea loc supliciul meu -  de regulă la „băile reci” de la Eforie Sud -, îl uram din tot sufletul. Aşa că, în acel an, venind cu ai mei la Mamaia, îmi plăcea şi mai mult ca pînă atunci aici poate şi din pricina faptului că mă iluzionam – vorba ceea: vis de vei visa, vis va rămînea ! (sic!) -  că nu voi mai trece prin caznele ritualului ungerii cu acel nămol sapropelic, cum citisem io în manualul de „Cunoştinţe despre natură” că-i zice cu nume şi prenume. Dar, în viaţă, de cele mai multe ori, de ce ţi-e frică, d-aia nu scapi! (va urma)
© Bogdan-Lucian Stoicescu

Niciun comentariu:

Muzicoteca de dinamită

Un festival legendar: «Isle Of Wight 1970» Isle Of Wight este o insulă situată în apele Canalului Mânecii, în sudul arhipelagului britanic, ...