sâmbătă, 26 iulie 2008

Pictura ca maieutică
Nu mi-a plăcut niciodată să pictez un tablou nou, îi plăcea să spună lui Man Ray, pictor, fotograf, cineast, un artist total, un spirit eminamente liber şi într-o perpetuă căutare, mult drag sufletului meu. Am fost stăpînit de acest gînd atunci cînd am văzut pentru prima oară lucrările lui Florin Şuţu (n. 24 aprilie 1959, Ploieşti), în urmă cu ceva timp, într-o expoziţie de grup a membrilor Uniunii Artiştilor Plastici din filiala Prahova...
Îl cunoscusem pe Florin nu cu mult timp înainte, în chiar clipa în care acceptasem invitaţia bunului nostru prieten comun, regizorul Mihai Vasile, de a participa la o dezbatere despre teatru, după unul din superbele sale spectacole... Erau atunci în sală ziarişti, scriitori, profesori, oameni mai mult sau mai puţin "acomodaţi" cu noile forme de exprimare ale artei contemporane în general şi ale celei teatrale, în special. S-a dialogat, s-a întrebat, s-au adus elogii şi s-au exprimat nedumeriri, semn bun că evenimentul din acea seară lăsase urme. Ceea ce m-a sedus de la bun început la Florin Şuţu nu au fost neapărat ideile pe care el le-a exprimat ci, mai presus de orice, modul sincer, elocvent, coerent, precis, tranşant, ,,chirurgical” chiar, în care el şi le-a expus: despre arta lui, despre teatru şi nu numai... Surprinzător pentru un plastician, mă gîndeam, în viziunea mea mult mai acomodat cu şevaletul şi penelul, cu arta sa adică, decât cu aceea a elocinţei. Am fost cucerit în acea seară de Florin şi, puţin invidios, ardeam de nerăbdare să-i văd lucrările...
A fost apoi, în vara lui 2001, o expoziţie de grup, la Galeriile de Artă ale Uniunii Artitştilor Plastici prahoveni, după care, de-a lungul anilor care au urmat, prilejurile de-ai admira lucrările expuse pe diferite simeze (ori în propriu-i atelier) s-au îndesit... Toate aceste întîmplări au avut darul de a-mi confirma bănuielile. Era tot el şi aici, o personalitate accentuată, cum ar spune doctorul Karl Leonhard, în acele tuşe păstoase, debordând de o vitalitate exuberantă, în naturile statice, în portrete ori peisaje, trădând un talent remarcabil de desenator cu simţ compoziţional, o figuraţie echilibrată care denotă o reală capacitate de stăpânire a formei şi servirea ei prin culoare, cum pe bună dreptate afirma despre discipolul său, maestrul Ion Sălişteanu.
Acesta este Florin Şuţu, imaginativul introvertit, emotivul, melancolicul (vezi peisajele, interioarele de atelier, bisericile ori splendidele pridvoare), sentimentalul (ciclul de portrete ale fetiţei sale, vasele cu flori), carnalul (nudurile), teluricul omniprezent cu toată metafizica sa, cel care – aşa cum îi place să spună despre sine într-una din zicerile sale – şi-a asumat stângăciile şi suspectat reuşitele (...), necăutând justificări plastice pentru blbîielile inerente studiului şi neagreînd savantele explicaţii pentru cele mai însemnate reuşite...
Bogdan Stoicescu

4 comentarii:

Mihai spunea...

Florin Sutu este o prezenta angelica, daca se poate spune una ca asta despre un barbat: vorbeste, deseneaza-picteaza si ne priveste pe noi, cei din jurul sau, cu o lumina reflectata din zona umarului sau drept, adica de-acolo de unde sade si il indruma blajin Ingerul sau.
P.S. Ai citit comentariul meu, precedent? Iti sugeram si mai devreme, pentru simplificare, sa te duci la "Setari" si sa anulezi bifarea pe care ai pus-o unde nu trebuie, la capitolul "moderarea comentariilor". E simplu, optezi pt "niciodata", sau "nu", la capitolul ala.

Anonim spunea...

Mihai...
Florin, în afară de ce ai spus tu, şi scrie foarte bine (nu ştiu dacă ştiai)... N’aş vrea să greşesc, dar am înţeles că scrie şi poezie (eu n’am citit nici un poem de’al lui)... însă textele lui - o serie au fost publicate şi de Mihai Vasile prin revistele sale - sînt splendide... nu ştiu ce aş mai putea spune despre el în plus, faţă de ce am scris în textul meu... poate numai că mi’aş dori să’l avem „comentator“ pe blogurile noastre... din păcate, am înţeles de la domnul Mitulescu (profesorul de chitară de la Şcoala de Arte, nu se poate să nu’l cunoşti...), ca în ultima vreme, Florin are ceva probleme de sănătate... vreau să’l sun să vorbesc cu el... sper să nu fie ceva grav... şi mi’aş mai dori ca unul din volumele mele viitoare de proză să conţină şi cîteva reproduceri din lucrările sale... ai dreptate... eu cred că are un înger şi pe umărul stîng, deasupra inimii...

Mihai spunea...

@bogdan: Problemele lui Florin de sanatate ma intristeaza si mai mult. Acesti prieteni ai nostri de o calitate spirituala si umana exceptionale, dar si noi insine, trebuie sa ne rugam bunului Dumnezeu sa ne dea in primul rand sanatate, iar apoi sa ne ingaduie sa ne continuam lucrarea care ne-a fost harazita. Pentru ca asta facem pe-aici, nimic mai mult. Lucram si noi dupa puterile noastre la operatiunile migaloase de intretinere spirituala a Universului. Uneori avem trufia si zadarnicia sa credem ca suntem creativi. Nimic mai gresit. Suntem doar muncitori cu ziua, cu viata, cu poemele, picturile sau prozele noastre, la edificiul Universului. Singur Dumnezeu este creativ.

Mihai spunea...

P.S. Da, uite ca acum functioneaza cum trebuie comentariile. Asa ca, sa tot vorbim, cand aici, cand pe blogul meu.

Jurnal de-a bușilea

(foto  © Tiberiu Crișan) S tătea tolănit în pat, răsfoind distrat o revistă, în camera aceea rotundă ca un acvariu, prin ale cărei ferestre ...